بر سر اعلام وضعیت فوق العاده برای کشیدن دیوار مرزی مکزیک

دموکرات ها چاره ای جز به دادگاه کشاندن ترامپ ندارند

۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۱۸۱۱ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: احمد عبدالتواب
محمد عبدالتواب می نویسد: اگر ترامپ مقاومت کند، کارش سخت است، اگر هم موضوع را به کارشناسان واگذار کند و خودش را کنار بکشد، کارش سخت تر است، در آن صورت امکان دارد کار به دادگاه عالی بکشد که این مساله تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت!
دموکرات ها چاره ای جز به دادگاه کشاندن ترامپ ندارند

دیپلماسی ایرانی: الیوت آنگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، تنها یک ساعت بعد از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه گذشته وضعیت فوق العاده اعلام کرد، تهدید کرد که او را به دادگاه خواهد کشاند! اما طرفداران ترامپ از تصمیم او دفاع کردند و گفتند که او از حق قانونی خود برای اعلام حالت فوق العاده استفاده کرده است، قانونی که در سال 1976 صادر شده و به رئیس جمهور اجازه می دهد که به این ترتیب حالت فوق العاده اعلام کند. آنها می گفتند که روسای جمهور سابق امریکا، مثل باراک اوباما و جورج دبلیو بوش نیز از این قانون استفاده کردند. بر اساس این تصمیم ترامپ می تواند بخش هایی از بودجه ارتش را به ساخت دیوار مرزی با مکزیک اختصاص دهد. به ادعاهای طرفداران ترامپ این یک موفقیت برای اوست در حالی که مجلس نمایندگان از تامین مبلغ کافی مورد نیاز او خودداری کرده است. 

در مقابل مخالفان ترامپ بر این اعتقادند که وضعیت مربوط به ساخت دیوار مرزی با مکزیک با قانون وضعیت فوق العاده مطابقت نمی کند، و ترامپ را متهم می کنند که قانون را نقض کرده و قانون اساسی را زیر پا گذاشته است. آنها می گویند که این مساله محور دعوای آنها علیه او در دادگاه عالی خواهد بود، و این تنها راه در برابر آنهاست، برای این که لغو تصمیم رئیس جمهوری به دو سوم رای نمایندگان مجلس نیاز دارد، در حالی که مخالفان تصمیم او 55 درصد نمایندگان بیشتر نیستند. 

تصویر درگیری دو طرف نوعی تناقض را تداعی می کند، چرا که آنها بر نقاط اصلی با یکدیگر توافق دارند، به عبارت دیگر مخالفان تصمیم ترامپ ابتدائا مخالف ایجاد دیوار حائل با مکزیک نیستند، اما آنها خواستار کشیدن سیم خاردار یا مانع هستند و با ساخت دیوار آن طور که ترامپ می خواهد، مخالف هستند. برای همین آنها می گویند با 1.4 میلیارد دلار از پرداخت هزینه برای ساخت این حائل مرزی موافقت می کنند در حالی که ترامپ 5.7 میلیارد دلار را مطالبه می کند! بنابراین اختلاف اساسی آنها پس کجاست؟ اگر ترامپ دشمن دموکرات هاست، که هست، پس آنچه دموکرات ها خود برای مخالفتشان بیان می کنند، چیست؟! این درگیری، یا بگو این تنگنا، به ابزارهای سیاست گذاری موجود در امریکا بازمی گردد، هر کدام از طرفین بر بندهای قانونی تاکید می کند، یا به عبارت دیگر هر کسی تفسیر خود را از قانون اساسی دارد، نه این که به قانون احترام بگذارد، در حالی که از روی اضطرار از استفاده وسایل و ابزارهای سیاسی که بر اساس آن بتواند مذاکره کند و فشار بیاورد و مردم را به میدان بکشد تا به یک راه حله میانه برسد، ناکام است. 

اگر ترامپ مقاومت کند، کارش سخت است، اگر هم موضوع را به کارشناسان واگذار کند و خودش را کنار بکشد، کارش سخت تر است، در آن صورت امکان دارد کار به دادگاه عالی بکشد که این مساله تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

احمد عبدالتواب

نویسنده خبر

احمد عبدالتواب، سرهنگ بازنشسته ارتش مصر است که در حال حاضر نماینده مجلس این کشور است. وی در مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز فعال است و از ستون نویس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا


( ۳ )

نظر شما :

شکوه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۸
ترامپ احمق است به جای دعوا با دموکراتها میتواند از گاوهای شیرده حاشیه خلیج فارس هر چقدر که میخواهد بدوشد.