گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: از اروپا گله داریم، هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده اند/کوتاهی های دولت و ارتش پاکستان قابل قبول نیست

۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۸ کد : ۱۹۸۱۷۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
انتقادهای ما به اروپایی ها پابرجاست. آنها تاخیر داشته اند. اما بحث اف ای تی اف هیچ ربطی به این سازوکار ندارد. ایران کشور شرط پذیر نیست. در بیانیه اروپایی ها هم تنها توصیه بوده شرط نیست.
قاسمی: از اروپا گله داریم، هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده اند/کوتاهی های دولت و ارتش پاکستان قابل قبول نیست

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی زاهدان – خاش در استان سیستان و بلوچستان که باعث به شهادت رسیدن دست کم 27 تن از نیروهای سپاه شد و تسلیت گفتن به قربانیان این حادثه نشست مطبوعاتی خود را با خبرنگاران آغاز کرد.

وی درباره سازوکار تازه اروپایی ها موسوم به اینستکس با وجود فشارهای امریکا گفت: «فشارهای امریکا ادامه دارد اما آن چه از اروپا شنیده می شود، اراده ای است برای انجام این سازوکار. ثبت سازوکار آغاز کار است و مهم گام های بعدی و اجرایی شدن است که توقع ما از اروپا اجرایی شدن این سازوکار است. ما از اروپایی ها بابت تاخیر و خودداری آنها در پرداخت هزینه های لازم برای حفظ برجام گلایه داریم و انتظار داریم آنها این مساله را درک کنند. سازوکار اینستکس اقدامی حداقلی از سوی آنهاست که هنوز انتظارات ما را برآورده نکرده است. البته طی هفته گذشته و همچنین روزهای آینده مذاکرات کارشناسی خود را با کارشناسان اروپایی دنبال می کنیم و امیدواریم که تاخیری که در این رابطه صورت گرفته جبران شود و انتظار می رود در مرحله عمل با دقت و درایت و سرعت عمل بیشتری پیش برود و اروپا درک کند که برای این گونه همکاری ها باید همه خواسته ها و انتظاراتش از سوی ایران اجرا شود. ما به صراحت اعلام کرده ایم که صبر مردم ایران حدی دارد و لذا به آنها تاکید شده که در این مرحله لازم است این موضوع را با شدت و جدیت بیشتری پیش ببرند.» 

وی درباره تشکیل شرکت مرتبط با اینستکس در ایران نیز گفت: «این مساله در ایران و در اداره های ذی ربط در حال بررسی است. مذاکراتی در این باره در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این مذاکرات با طرف های خارجی نیز ادامه خواهد داشت و تصمیمات لازم در این زمینه گرفته خواهد شد.»

قاسمی درباره انتظار اروپایی ها از تصویب FATF برای اجرایی شدن کانال مالی اینستکس گفت: «انتقادهای ما به اروپایی ها پابرجاست. آنها تاخیر داشته اند. اما بحث اف ای تی اف هیچ ربطی به این سازوکار ندارد. ایران کشور شرط پذیر نیست. در بیانیه اروپایی ها هم تنها توصیه بوده شرط نیست. آنها نمی توانند برای ما شرط تعیین کنند. این تنها بخشی از تعهدات اروپایی ها برای حفظ برجام است. آنها باید هر چه سریعتر سازوکار را به اجرا کنند. ما منتظریم که هر چه سریعتر وارد مرحله اجرایی شود. ما ناامید نیستیم، آنها باید بدانند تحمل و صبر ما تا کجاست.»

وی درباره بحث پالرمو و تصویب آن نیز گفت: «ما مواضع خود را درباره این معاهده مثل هر گونه ذی ربط دیگری به صراحت اعلام کرده ایم و گفته ایم که تصویب این معاهده بدون هیچ ارتباطی با سازوکار مالی اروپایی به نفع مردم و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است. و امیدوار هستیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه تصمیم لازم را بگیرد، و هر آن چه مصلحت مردم هست را هر چه سریعتر تصویب کند. ما نیازمند آن هستیم تا مبادلات مالی بین المللی خود را روان تر بکنیم تا ابعاد خارجی مراودات مالی ما محقق بشود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس به موضوع حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: «بعد از آن حادثه تلخ پیگیری هایی در اسلام آباد و تهران صورت گرفته است. وزیر امور خارجه پاکستان با وزیر امور خارجه کشورمان تماس گرفت و بنا شد تدابیری در این رابطه اتخاذ شود. به هر حال برای ما قابل قبول نیست که دولت و ارتش پاکستان نتواند در برابر این نوع شرارت ها و حرکت های تروریستی در خاک خودش جلوگیری کند و امیدواریم که این ماجرا بتواند به شکل مقتضی و با اراده بیشتر و تصمیم جدی تر در اسلام آباد حل و فصل شود و ما دیگر شاهد چنین حوادثی در مرزهای شرقی نباشیم. من در این جا درباره پیوستن پاکستان به ائتلاف های منطقه صحبت نمی کنم اما منتظر اقدامات و بیانات دولت پاکستان می مانیم و در موقع مقتضی تصمیم های لازم را خواهیم گرفت. این نوع اقدامات کاملا با برخورداری از مرزهای صلح آمیز و دوستی مغایرت دارد. و من امیدوارم دولت پاکستان بتواند و بخواهد بر این اتفاقات تلخ نقطه پایانی بگذارد.»

وی درباره آینده روابط ایران و چین با توجه به میلی چینی ها برای گسترش مناسبات با ایران گفت: «چین یکی از شرکای مهم بوده است و خواهد بود. هر کشوری ممکن است در مقاطعی به دلایل مختلف میان روابط بخش های خصوصی و بخش های دیگر گلایگی هایی داشته باشد اما روابط با چین برای ما بسیار مهم است و ما انتظار داریم این مشکلات در مناسبات دوجنبه حل وفصل شود. و سفر آقای لاریجانی که در راس یک هیئت اقتصادی و سیاسی به چین رفته است امیدواریم که بتواند به روان شدن روابط ما با چینی ها کمک کند.» 

قاسمی درباره سفر کوتاه وزیر امور خارجه هند به تهران نیز گفت: «روابط ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و ما بر هر کشوری بنا به نوع روابط و پیشینه آن سیاست خارجی خود را دنبال می کنیم و مسائل را با یکدیگر ادغام نمی کنیم. روابط ما با هند روابط بسیار خوب و در سطح بسیار خوبی است. هند یکی از کشورهای پیشرفته دنیا امروزه محسوب می شود. ارتباطات فرهنگی بسیار نزدیکی میان ما و هندی ها وجود دارد. با توجه به نوع همکاری های جدیدی که خواهیم داشت و با توجه به موضوعاتی که وجود دارد انتظار افزایش سطح همکاری ها را نیز خواهیم داشت. تروریسم پدیده شومی است که مبارزه با آن نیازمند یک اجماع بین المللی و همکاری همه جانبه کشورها در منطقه دارد. این موضوع می تواند یک مساله اساسی میان ما و هند برای گسترش همکاری ها باشد.»

وی درباره اظهارات موگرینی که گفت اگر اروپا نبود برجام تا کنون مرده بود، گفت: «این نظر ایشان است. اگر ایران یا سه کشور اروپایی امضاکننده برجام از آن خارج می شدند طبیعی است که دیگر برجامی نمی ماند. ما امیدواریم سه کشور اروپایی بتوانند به تعهدات خود که بعد از خروج امریکا به انجام آن متعهد شده بودند، عمل کنند.»

قاسمی درباره احتمال پیوستن کشورهای دیگر به نشست آستانه گفت: «پیوستن کشورهای دیگر به این نشست به عنوان ناظر از قبل هم وجود داشته است. بعد از پیشرفت های خوبی که نشست آستانه به خود دید کشورهای بسیاری متقاضی پیوستن به آن شدند اما در نهایت این سه کشور ایران و روسیه و ترکیه هستند که تصمیم بگیرند کشورهای دیگری به نشست آستانه بپیوندند یا خیر و این سه کشور هستند که باید برای پیوستن کشورهای دیگر به تفاهم برسند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای پناهنده شدن یک شهروند امریکایی به ایران که گفته می شود جاسوس ایران بوده است، گفت: «اینها اقدامات ایران هراسانه است. چنین ادعاهایی را من تایید نمی کنم. امریکایی ها همیشه برای اقداماتی علیه ایران چنین ادعاهایی را مطرح می کنند که هیچ گاه واقعیت نداشته است.»

قاسمی ادعاهایی که از سوی برخی مقام های جنگ طلب امریکایی برای احتمال بروز جنگ با ایران بیان می شود، گفت: «ما آمادگی هر سناریویی را داریم. اما به نظر ما اظهارات امریکایی ها بیشتر جنبه ایران هراسانه دارد و در جهت فشار برای وادار کردن ایران به سازش است. برای همین به این اظهارات چندان توجه نمی کنیم و آنها را صرفا حرف های روانی برای رسیدن به اهداف شوم از سوی امریکایی ها می دانیم. والا هر عقل سلیمی می داند که جنگ با ایران می تواند چه هزینه های سنگین و هولناکی به دنبال داشته باشد.»

وی درباره مناسبات ایران و عراق و این که ممکن است بازار این کشور از دست ایران خارج و به دست ترکیه بیفتد گفت: «این بحث اصولا بحث درستی نیست. ما هم با ترکیه و هم با عراق روابط بسیار نزدیکی داریم بنابراین این که گفته می شود ترکیه بازار ایران را در عراق می گیرد، عبارت صحیحی نیست. در حال حاضر روابط ما با عراق در سطح بسیار عالی است و بیشترین صادرات ما به این کشور انجام می شود. در حال حاضر خلل خاصی هم در این زمینه پیش نیامده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مناسبات اقتصادی ایران و سوریه نیز گفت: «با وجود نبود رایزن اقتصادی از سوی ایران در سوریه، روابط اقتصادی ما با سوریه شکل گرفته است و ما تلاش داریم حضور موثری در مرحله بازسازی این کشور داشته باشیم. سفرهای منظمی در این رابطه صورت گرفته و امیدوار هستیم بتوانیم نقش موثری در افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و سوریه صورت بگیرد.» 

کلید واژه ها: نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران اینستکس


( ۱ )

نظر شما :