لاوروف: روسیه هم ظرف شش ماه از پیمان آی‌ان‌اف خارج می‌شود

۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۸۱۵۷۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که مسکو در واکنشی متقابل به تمامی اقدامات آمریکا درباره پیمان نیروهای اتمی میان برد (آی‌ان‌اف) ظرف شش ماه از آن خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: درباره پیمان ۱۹۸۷، ما گفته‌ایم که همه چیز در واکنش به اتهامات بی پایه و اساس آمریکا وجود دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موضع ما را مشخص کرده است. ما رفتاری کاملاً "آینه‌وار" خواهیم داشت.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها عضویتشان در این پیمان را به حالت تعلیق در آورده‌اند. ما نیز همین کار را می‌کنیم. پس از پایان دوره شش ماهه و بر اساس نتایج اظهارنظر رسمی آمریکا درباره خروج این کشور از این توافق، این پیمان متوقف می‌شود.

لاوروف همچنین با اشاره به احتمال گفتگو با آمریکا درباره این پیمان و مساله ثبات استراتژیک، گفت که هیچ کمبود و کاستی در ارائه ابتکار عمل برای همتایان آمریکایی، غربی و ناتو وجود ندارد.

اخیراً، لاوروف گفته بود که مسکو تمامی ابزار نظامی و تکنیکی را برای واکنش به تهدید خروج آمریکا از این پیمان در اختیار دارد.

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد که ظرف شش ماه از این پیمان خارج می‌شود مگر آنکه مسکو به نقض این پیمان پایان دهد، پوتین نیز گفته که روسیه این پیمان دوران جنگ سرد را به حالت تعلیق در می‌آورد.

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به اسپوتنیک گفت: روسیه مذاکرات بعدی را درباره پیمان رد نمی‌کند و آمریکا هنوز هم زمان برای دست کشیدن از خروج از پیمان و حفظ آن دارد.

وی ادامه داد: روسیه درها را برای مذاکرات بعدی نمی‌بندد اما بدون تهدید و احساس ناخوشایند، اقدامات دفاعی و مناسب را در نظر دارد. توپ اکنون در زمین آمریکا و ناتوست. واشنگتن و ناتو هنوز زمان برای بررسی مجدد سیاست‌هایشان دارند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: آمریکا به دنبال حذف این پیمان است. اگر آنها گفتگو را کنار بگذارند و به دنبال یک اولتیماتوم به جای راه حل قابل مذاکره باشند، ما باید واکنش نشان داد. رویکرد مدنظر رئیس جمهوری روسیه که دوم فوریه مطرح شد یک واکنش مناسب و درست برای اوضاع کنونی است.

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا پیمان آی ان اف


نظر شما :