نشریه آلمانی:  سایر کشورهای اروپایی نیز می توانند به INSTEX بپیوندند

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۳ کد : ۱۹۸۱۴۶۵ سرخط اخبار

روزنامه ' تاگس شاو ' چاپ آلمان روز پنج شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت کانال داد و ستد مالی سه کشور اروپایی ( آلمان ؛ فرانسه و انگلیس ) با ایران که از آن با نام INSTEX یاد می شود به روی دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز باز خواهد بود.
به گزارش ایرنا، این روزنامه آلمانی زبان نوشت: سرانجام پس از کش و قوس فراوان ساز و کار مالی اروپا با ایران برای دور زدن تحریم های عملی شد. ساعاتی پیش شبکه ' ان دی آر ' آلمان از قول منابع آگاه گزارش داد که این کانال به طور رسمی ثبت شده و از این پس با عنوان INSTEX مخفف عبارت: ابزار حمایتی مبادلات تجاری (Instrument in Support of Trade Exchanges) شناخته خواهد شد. 
اطلاعات کسب شده تایید می کند که یک کارشناس امور مالی اهل فرانکفورت ریاست هیئت نظارت این کانال متشکل از آلمان، فرانسه و انگلیس را عهده دار بوده و محل استقرارش نیز در پاریس خواهد بود.
بر این اساس در این هیئت نظارت یک مقام بلند پایه از وزارت خارجه سه کشور حضور خواهد داشت.
به نوشته این روزنامه ؛ عضویت دیگر اعضای اتحادیه اروپا در INSTEX آزاد بوده و آنها می توانند در صورت تمایل به این کانال مالی بپیوندند.این کانال مالی پاسخی به انتظارات ایران از طرف های اروپایی برای پا برجا ماندن به برجام است و دست کم در فاز نخست مزایای اقتصادی مورد نظر تهران را برآورده می کند. 
این کانال مالی به کشورهای اروپایی اجازه می دهد به روابط تجاری با ایران ادامه دهند با این حال بیم آن می رود که اقدام مذکور، آنها را در مقابل واشنگتن قرار دهد.
به گزارش رسانه های آلمانی طرف اروپایی قصد دارد از این کانال ابتدا برای فروش مواد غذایی و دارویی و ابزار پزشکی به ایران استفاده کند اما امکان گسترش آن درآینده وجود دارد.

کلید واژه ها: سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :