رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ثبت کانال ارتباطات مالی پیروزی سیاسی و بین المللی ایران است

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۹۸۱۴۶۱ سرخط اخبار

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که ثبت کانال ارتباطات مالی یک پیروزی سیاسی و بین المللی برای ایران است گفت: اگر SPV اجرایی شود، بخشی از منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
حشمت الله فلاحت پیشه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره ثبت کانال ارتباطات مالی اروپا و ایران گفت: در چند روزه اخیر دو اتفاق مهم رخ داد که این دو اتفاق وزنه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه سیاست بین الملل تقویت کرد.
وی نخستین اتفاق را گزارش دستگاه های امنیتی آمریکا دانست و اظهار داشت: گزارش 16 دستگاه اطلاعاتی امریکا در موضوع ایران و ثبت کانال مالی ایران و اتحادیه اروپا با هدف برجام دو اتفاقی مهمی بود که پیروزی برای ایران محسوب می شود.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس خاطر نشان کرد: این دو اتفاق می تواند زمینه ای برای شکست اجلاس ضد ایرانی ورشو باشد.
فلاحت پیشه در مورد گزارش دستگاه های اطلاعاتی آمریکا گفت: در این گزارش به صورت کلی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده اند که خروج آمریکا از برجام ابهامات و مشکلاتی را برای ترامپ ایجاد می کند، و در این گزارش تاکید شده که گام هایی مانند توان موشکی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران منافع ملی آمریکا را به خطر می اندازد.
وی تصریح کرد: در تحلیل کلی این گزارش بیان شده که ایران کشوری است که به اهداف و تعهدات پایبند است.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ثبت کانال مالی ایران و اروپا نیز پیروزی بزرگ دیگری است این کانال خود را پشتگرم به گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا می داند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: SPV فارغ از این که چه جزییاتی داشته باشد یک پیروزی سیاسی برای ایران است.
این نماینده مجلس ادامه داد: این پیروزی تنها به ایران تعلق ندارد بلکه در این مدت کشورهای مختلف دنیا نیز منتظر بودند که این کانال مالی ثبت شود زیرا این گونه راهکاری مناسب برای برقراری ارتباط با ایران خواهند داشت.
فلاحت پیشه یادآور شد: اگر اس پی وی به خوبی اجرایی شود بخشی از منافع اقتصادی ایران را تامین می کند البته مسوولان وزارت خارجه باید توجه کنند اعلام و ثبت کانال ارتباطات مالی به معنای پایان چانه زنی ما با کشورهای اروپایی نباید باشد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران دو پیروزی سیاسی و بین المللی را بدست آورد که این اقدام در عمل خنثی کننده توطئه ای است که پمپئو در ورشو دنبال می کند.
فلاحت پیشه یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا منتظر ثبت کانال مالی اروپا بودند که زیرا اس پی وی بیش از آن که در مناسبات ایران اثر اقتصادی داشته باشد در مناسبات کلی ایران و کشورهای دنیا اثر سیاسی مثبت دارد. 
فلاحت پیشه اظهار داشت: تمام تلاش اروپایی ها این بود که کانال مالی را به گونه ای شکل دهند که ایران در برجام بماند و روابط آنان با آمریکا به مشکل نخورد.
به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس گفت: ثبت کانال ارتباطات مالی آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران به پایان رسیده و طی ساعات آینده اعلام می شود.
رسانه های جهان دقایقی پیش به نقل از شبکه تلویزیونی NDR از ثبت رسمی کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران خبر دادند.

کلید واژه ها: حشمت الله فلاحت پیشه سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :