نشستی که ادعای منزوی کردن تهران را دارد

کنفرانس ایران بدون ایران

۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۱۳۲۱ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
از ۱۱ ژانویه که وزیر امور خارجه آمریکا از برنامه خود برای برگزاری نشستی با موضوع ایران در لهستان خبر داده، جدال های زیادی بر سر این نشست صورت گرفته است. ورشو سعی دارد خود را از مشارکت در رویدادی علیه تهران مبرا و از بروز اختلاف نظرهای بیشتر با بروکسل ممانعت کند. اما باتوجه به اینکه تهران تاکنون دعوتنامه ای برای شرکت در این نشست دریافت نکرده، کاملا مشهود است که بر خلاف ادعاهای ورشو، واشنگتن از ترتیب دادن آن نیت خوبی نداشته است.
کنفرانس ایران بدون ایران

نویسنده: جو هارپر

دیپلماسی ایرانی: یاچک چاپوتویچ وزیر امور خارجه لهستان گفت که حضور ایران نشست ماه فوریه در ورشو را که قرار است درباره خاورمیانه باشد، به اغتشاش می کشد چراکه تهران از لحنی استفاده می کند که پذیرش آن دشوار است. او حقیقتا همه مزه و جذابیت ماجرا را از بین برد. اما یک مساله ای وجود دارد و آن این است که به نظر می رسد چاپوتویچ تازه دارد پیش نیاز درس علوم سیاسی را می گذارند؛ دقیقا برگزاری کنفرانسی درباره ایران بدون حضور ایران چه هدف و نتیجه ای می تواند داشته باشد؟!

چاپوتویچ اظهارات خود را با اصرار بر این مساله ادامه داد که نشست ورشو می تواند به حل بن بست کنونی بر سر توافقنامه بین المللی هسته ای ایران (برجام) کمک کند.

لازم به ذکر است که روسیه دعوت برای حضور در این نشست را رد کرده و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قصد شرکت در این نشست را ندارد. (البته به گزارش وال‌استریت ژورنال، با توجه به تمایل کم سران کشورهای اروپایی برای شرکت در نشست ورشو احتمال لغو این نشست در دقایق پایانی وجود دارد.)

برنامه برگزاری این نشست روز 11 ژانویه توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام شد. او گفت: «این نشست یک عنصر مهم برای کسب اطمینان از پایان یافتن نفوذ بی ثبات کننده ایران در منطقه را شامل می شود.»

کج خلقی ها در تهران

در همین حال، تهران اعلام کرده که کنفرانس روزهای 13 و 14 فوریه را «اقدامی خصمانه» می داند. وزارت خارجه ایران اعلام کرده که دلایل ارائه شده از سوی ورشو برای همکاری در هماهنگ سازی این نشست با واشنگتن «غیرقابل قبول» بوده و لهستانی ها باید بدانند که چنین اقدامی پیامدهایی خواهد داشت. در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: «این کشور اجازه نخواهد داد که کشورها در داخل یا خارج از منطقه ائتلافی علیه منافع آن تشکیل دهند.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم به این مساله اشاره کرد که کشورش در طول جنگ جهانی دوم میزبان بیش از 100 هزار پناهنده لهستانی بوده است. ظریف 11 ژانویه در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «دولت لهستان نمی تواند این لکه ننگ را از پیشانی خود بشوید: در حالی که ایران در جنگ جهانی دوم لهستانی ها را نجات داده، این کشور اکنون میزبانی یک سیرک نومیدانه ضدایرانی را عهده دار شده است.»

ماچی لانگ، معاون وزیر امور خارجه لهستان روز دوشنبه در واکنش به ابراز ناراحتی ها از سوی تهران، در صدد حل مناقشات برآمد. لانگ گفت و گوهایش با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران را درباره کنفرانس مشترک لهستان با آمریکا، «سازنده» توصیف کرد و گفت: «از نظر لهستان، این کنفرانس علیه هیچ کشوری نیست.» البته شاید لازم بود در اینجا به آن یک کشور خاصی که موضوع کنفرانس است به صورت مستقیم اشاره می کرد!

فقط ورشو ترامپ را دوست دارد

مهناز ظهیری نژاد کارشناس ایرانی از دانشگاه ورشو گفت: «(ضد ایرانی بودن نشست) وقتی که ایالات متحده سازماندهی آن را برعهده دارد، کاملا مشخص است. اگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که وزیر خارجه آن نیز هست هم شرکت کند، آنگاه این کنفرانس کاملا علیه ایران خواهد بود. من معتقدم که سازماندهی این نوع رویدادها و کنفرانس ها، ایران را منزوی تر می کند. ایالات متحده نمی خواهد در این کنفرانس به حل مساله ای بپردازد؛ بلکه می خواهد ایران را منزوی تر کند.»

منبع: فوربز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: رویکرد ضدایرانی دولت آمریکا نشست ورشو همدستی لهستان با آمریکا علیه ایران احتمال لغو نشست ورشو


( ۳ )

نظر شما :