دوگانه‌های برجامی اروپا

۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۰ کد : ۱۹۸۱۲۳۵ سرخط اخبار

روزنامه «حمایت» در یادداشتی نوشت:

درست یک روز پس‌ازاینکه سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کانال ویژه مالی اروپا موسوم به «اس پی وی» در آستانه راه‌اندازی است، خبرگزاری رویترز با انتشار خبری اعلام کرد که این اتحادیه در قبال ایران، به مواضع آمریکا متمایل شده است! سخنگوی اروپا تصریح کرده که قاره سبز به اجرای برجام در راستای احترام به قراردادهای بین‌المللی و امنیت مشترک بین‌المللی پایبند است، از ایران هم انتظار دارد تا نقش سازنده‌ای در این زمینه ایفا کند و به اجرای تمام تعهدات هسته‌ای‌اش ادامه دهد. وی همچنین افزوده است که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ورشو شرکت نمی‌کند و به این طریق خواسته نشان دهد که اروپا واقعاً هر کاری برای همراهی با ایران انجام می‌دهد!

فردای انتشار این خبر، رویترز به نقل از منابع خود از دیدار چندی پیش نمایندگان اتحادیه اروپا و ایران خبر داد که طی آن دیپلمات‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک حول محور دو موضوع با مقامات کشورمان بحث و گفتگو کرده و با وقاحت اعلام کرده‌اند که دیگر نمی‌توانند آزمایش‌های موشکی ایران و آنچه که ترور برخی افراد در خاک اروپا نامیده اند از سوی کشورمان را تحمل کنند!!
به‌عبارت‌دیگر، اروپایی‌ها همزمان با رسانه‌ای کردن اجرای قریب‌الوقوع سوئیفت منهای دلار، خواسته‌های غیر مشروع و غیرقانونی خود را شفاف‌تر و علنی‌تر بیان کرده‌اند و نمی‌توان جز تقسیم وظایف میان آمریکا و اروپا، نتیجه‌ای دیگری از این دو گزاره گرفت. اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام، ژست مخالفت با این اقدام کاخ سفید را گرفته و تأکید و تصریح کردند که با این حرکت مخالف‌اند اما در عمل، در نادیده گرفتن خطوط قرمز کشورمان هیچ زاویه‌ای با واشنگتن نداشتند. پیش از پشت پا زدن ترامپ به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، تروئیکای اروپایی برای راضی نگه‌داشتن کلیددار کاخ سفید به‌منظور باقی ماندن در برجام، مجموعه رایزنی‌هایی را با کشورمان آغاز کرد و کوشید تا جمهوری اسلامی را متقاعد نماید که برای چرب کردن سبیل ترامپ، از توان موشکی و حضور منطقه‌ای خود صرف‌نظر کند اما راه به‌جایی نبرد.
با هدایت‌های مقام معظم رهبری، مقامات کشورمان درخواست طرف‌های اروپایی به نیابت از رئیس‌جمهور آمریکا را رد و آن را خارج از تعهدات برجامی عنوان کردند. بااین‌حال، آمریکا آزمایش‌های موشکی را ناقض قطعنامه 2231 معرفی کرده و چندین بار تلاش کرد که قطعنامه‌ای در محکومیت فعالیت‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند. خیز ضد ایرانی آمریکا که با نمایش مضحک آهن‌پاره در سازمان ملل و یک پایگاه آمریکایی همراه بود، حتی با کوچک‌ترین اعتراض اروپایی‌ها که خود را مدافع برجام جا زده بودند، روبه‌رو نشد و این حقیقت را تقویت کرد که سکوت آن‌ها در قبال اقدامات آمریکا، هم به‌منزله تأیید است و هم نشانه مخالفت با خطوط قرمز ایران.
در این میان فرانسوی‌ها بیش از سایر کشورهای اروپایی به مخالفت صریح با سیاست‌های غیرقابل تغییر نظام اسلامی برخاسته‌اند. پاریس از ابتدای مذاکرات با مانع‌تراشی حتی در مواقعی، مواضع تندتری نسبت به آمریکایی‌ها اتخاذ می‌کرد و به ایفای نقش پلیس بد می‌پرداخت. «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه همچنان به نمایندگی از دولت متبوعش، مذاکرات ضد ایرانی خود را با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ادامه می‌دهد. یکی از خروجی‌ها و نتایج این مذاکرات، تأخیر اتحادیه اروپا در ارائه ساز و کار مالی ویژه به ایران بود که حالا ثابت‌شده اجرای آن را به متوقف کردن مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی منوط کرده‌اند.
علاوه بر این، مقامات فرانسوی از سوی واشنگتن مأموریت دارند که از یک‌سو همچنان به ادامه فشار برای توقف برنامه موشکی کشورمان ادامه دهند و از طرفی، به کاخ سفید تعهد داده‌اند تا به همراه دیگر بازیگران اروپایی، تاکتیک «خرید زمان» علیه ایران را با هدف اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها دنبال کنند که در حال حاضر به‌صورت توأمان، در حال عملی کردن این دو تعهد خود هستند. «اگنس وان در مول» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، اخیراً با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در خصوص برنامه موشکی ایران مدعی شد: «موشک‌های بالستیک ایران نگرانی ما را برانگیخته و پرتاب اخیر ماهواره‌ای ایران، نگرانی‌هایی را در سطح جهانی به همراه داشته است! ما از ایران می‌خواهیم تا هیچ آزمایشی را بر موشک‌های بالستیک که قدرت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارند، ازجمله پرتابگرهای ماهواره‌ای انجام ندهد. ما می‌خواهیم ایران به تعهداتش در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد»!
نکته دیگر در مورد رفتار دوگانه و متناقض اروپا به اتهامات اثبات نشده در مورد برخی ترورها توسط ایران بازمی‌گردد؛ اتهاماتی که بر مبنای آن، تحریم‌هایی علیه کشورمان در دستور کار قرارگرفته است. اروپا در حالی چنین اتهاماتی را مطرح می‌کند که مأمن و پناهگاه تروریست‌های منافقی است که حدود 17 هزار نفر از مردم کشورمان را به شهادت رسانده‌اند و آزادانه در قاره سبز به برگزاری کنفرانس، سخنرانی و کمپین ضد ایرانی می‌پردازند.
افزون بر گمانه‌ای که در ابتدای این نوشتار مبنی بر رونمایی از خبر اجرای قریب‌الوقوع اس پی وی در ازای محدود کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای شرح آن گذشت، دو احتمال دیگر نیز در این خصوص مطرح است. نخست اینکه به نظر می‌رسد در فضای کنونی پیش از آغاز اجرایی شدن ساز و کار ویژه مالی، آمریکا و اروپا با تقسیم وظایف سعی در مقصر نشان دادن ایران برای خروج کاخ سفید از برجام دارند و افزون بر این، با تمسک به هر ابزاری درصددند که جمهوری اسلامی را مسبب پایبند نبودن اروپا به تعهدات خود نشان دهند. احتمال دوم این است که کشورهای اروپایی علیرغم اشراف کامل بر حمایت غیرقانونی از گروه‌های تروریستی، باز هم جمهوری اسلامی را متهم به انجام اقدامات تروریستی می‌کنند تا مانع از راه‌اندازی ساز وکار مالی ویژه شوند. این در حالی است که حضور آزادانه گروهک‌های تروریستی منافقین و الاحوازیه در اروپا که بارها به اقدام علیه شهروندان ایرانی اعتراف کرده‌اند، نشانه‌ای آشکار از حمایت اروپا از تروریسم تلقی می‌شود و در مقابل، پاسخی جز اینکه قاره سبز مهد آزادی است شنیده نشده است!
اروپایی‌ها به این دلیل که یکی از امضاء کنندگان برجام هستند، باید به رفتارهای متناقض و متضاد که مغایر با سیاست‌های کلان و منافع راهبردی کشورمان است پایان دهند و مقامات کشورمان نیز متقابلاً با تغییر جهت فاحش اروپا لازم است که مرزهای جدیدی با کشورهای این اتحادیه ترسیم کنند؛ اروپایی که قادر است منافع بلندمدت ایران را تأمین کند یا اروپایی که در چارچوب منافع ملی قرار نمی‌گیرد.

کلید واژه ها: برجام اتحادیه اروپا


نظر شما :