گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی: از تاخیر اروپایی ها در راه اندازی SPV گله مندیم/ لهستان حق برگزاری کنفرانس دارد اما نه به صورت گزینشی و هدفمند علیه ما/مانعی برای سفر رئیس جمهور به عراق وجود ندارد

۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۳ کد : ۱۹۸۱۱۱۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
فکر و برداشت ما این است که اروپا علاقه مند است که این سازوکار را نهایی بکند. البته با تاخیر بسیاری مواجه است و نشان داد که توانایی زیادی برای راه اندازی این سازوکار در اختیار ندارد و شدیدا تحت فشار ایالات متحده قرار دارد و امریکا تلاش می کند به هر قیمت ممکن و با استفاده از ابزارهای مختلف مانع از تحقق این روابط میان ایران و اروپا شود. قطعا ما گلایه مند هستیم. تذکر لازم را به اتحادیه اروپا دادیم. منتظر آنها نبوده ایم. مسیر خود را با جدیت دنبال کرده ایم. منتظر اروپا نخواهیم بود. اما قطعا این سازوکار برای ما آزمونی است که ما بتوانیم درباره نوع روابط با اروپایی ها تصمیم لازم را انجام بدهیم.
قاسمی: از تاخیر اروپایی ها در راه اندازی SPV گله مندیم/ لهستان حق برگزاری کنفرانس دارد اما نه به صورت گزینشی و هدفمند علیه ما/مانعی برای سفر رئیس جمهور به عراق وجود ندارد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا و وزیر امور خارجه فرانسه بر سر آزمایش های موشکی و ماهواره ای ایران گفت: «حرف آنها بی ربط است. جمهوری اسلامی ایران حق دارد از تکنولوژی روز دنیا استفاده بکند. ما چند سال پیش با یک کشور اروپایی در این زمینه قراردادی داشتیم اما آن کشور به تعهدات خود عمل نکرد و ما به توانایی های خود رجوع کردیم و در حال حاضر توانسته ایم با تکیه به توانایی داخلی به پیشرفت های قابل توجهی نائل شده ایم. این موضوع هیچ ربطی به قطعنامه 2231 ندارد و هر گونه اتهامی در این زمینه بی انصافی و تلاشی مذبوحانه است. چرا که ساخت ماهواره ها و ساخت آنها از جمله سکوی پرتاب و موتور و غیره آن هیچ ربطی به مسائل موشکی و نظامی ندارد. ما به دلیل رصد آب و هوایی و نیازهای دیگر به این ماهواره نیاز داریم و انتظار داریم این مساله سیر طبیعی خود را پیش ببرد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهار نظرها و اقدامات کشورهای دانمارک، هلند و فرانسه گفت: «جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه مطابق با اصول مربوطه اقدامات متقابل را انجام می دهد. و ما در آینده شاهد برخورد با کشورهای بسیار کوچک اروپایی خواهیم بود که در زمان خود اقدامات خود را اعلام خواهیم کرد.»

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره SPV و رفتارهای متناقض اروپایی ها در تعامل با ایران گفت: «فکر و برداشت ما این است که اروپا علاقه مند است که این سازوکار را نهایی بکند. البته با تاخیر بسیاری مواجه است و نشان داد که توانایی زیادی برای راه اندازی این سازوکار در اختیار ندارد و شدیدا تحت فشار ایالات متحده قرار دارد و امریکا تلاش می کند به هر قیمت ممکن و با استفاده از ابزارهای مختلف مانع از تحقق این روابط میان ایران و اروپا شود. قطعا ما گلایه مند هستیم. تذکر لازم را به اتحادیه اروپا دادیم. منتظر آنها نبوده ایم. مسیر خود را با جدیت دنبال کرده ایم. منتظر اروپا نخواهیم بود. اما قطعا این سازوکار برای ما آزمونی است که ما بتوانیم درباره نوع روابط با اروپایی ها تصمیم لازم را انجام بدهیم. آنها امیدوار هستند که دیر یا زود به این سازوکار برسند. ولی تاخیر آنها بسیار است. اما با همه موانع و مشکلات شاهدیم که اروپایی ها برای راه اندازه این سازوکار همچنان وجود دارد و اروپایی ها قصد ندارند آن را متوقف کنند. البته ایران و اروپا در این زمینه برخی مسائل را نمی توانند بیان بکنند چرا که ما با عناد و کینه ورزی امریکایی ها مواجه هستیم. شاید در آینده بتوانیم در این زمینه بیشتر صحبت کنیم.»

وی در پاسخ به این که آیا اروپایی ها خواسته ای فراتر از برجام مطرح کرده اند یا خیر، گفت: «خیر. هیچ موضوع دیگری نمی تواند در پرونده برجام ورود کند و ما صرفا با اروپایی ها در این باره بر سر ساز و کار مالی در حال مذاکره هستیم. بحث برجام و سازوکار مالی بحث جدایی است و چه مستقیم چه غیرمستقیم هیچ ربطی به موضوعات دیگر ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق گفت: «این سفر در روز روشن انجام شده و بر خلاف برخی مقامات دیگر شبانه و بی سر و صدا انجام نشده است. و بر خلاف آنها از شمال تا جنوب عراق سفر خواهد داشت.»

قاسمی درباره اخراج یک دیپلمات از اروپا در شش ماه پیش و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در اروپا و آیا این که واکنش وزارت امور خارجه تا کنون منفعلانه نبوده است، گفت: «به هیچ وجه چنین نیست. وزارت امور خارجه همیشه اقدامات لازم را در زمان لازم و مقتضی انجام می دهد. اقدامات وزارت امور خارجه همیشه با چنین کشورهای کوچک اروپایی متناسب و مناسب بوده است و خواهد بود.»  

وی درباره بیانیه وزارت امور خارجه لهستان در پاسخ به احضار کاردار کشورشان به وزارت امور خارجه و این که معتقد است برگزاری کنفرانس های بین المللی حق آن است، گفت: «افراد حاکم بر ایالات متحده در حال حاضر سیاست خاصی را آغاز کرده اند که یکی از بارزترین آنها خصومت با مردم ایران است. آنها تلاش هایی را برای ایجاد معضلاتی در روابط کشورها با جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند. آن چه از سیاست های آنها مشاهده می شود تلاش برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپاست تا اروپا نتواند با صدای واحد رو به جلو حرکت بکند. برای همین به کشورهای جدیدی در اتحادیه اروپا مثل لهستان تکیه کند و تلاش کرده با ترتیب دادن یک نشست در این کشور که بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما هست، احساس می کنیم یک حرکت ضد ایرانی را در این نشست دنبال خواهند کرد. به همین دلیل کاردار این کشور به وزارت امور خارجه احضار شد. اقداماتی را در دست انجام داریم و ظرف چند روز آینده اقداماتی را انجام خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد برخی کشورها تحت عناوین موجه در جهت تخریب وجهه ایران تلاش کنند. قطعا لهستان حق دارد در خاک خود کنفرانسی را برگزار بکند اما این حق را ندارد که در این کنفرانس در مسیر و جهتی حرکت کند که بر خلاف منافع یک کشور مسقل باشد، کشوری که از قضا روابط دیرینه ای با ایران داشته اند. در جنگ جهانی دوم مردم لهستان که آواره بودند، ملت ایران آنها را با آغوش باز استقبال کردند که نشان از رافت و مهمان نوازی مردم ایران دارد. برای همین چنین رفتارهای ضدایرانی را بر نمی تابیم و با آن برخورد می کنیم. اگر قرار است صرفا درباره مسائل غرب آسیا در این کنفرانس پرداخته شود چرا نماینده ای از فلسطین دعوت نمی شود و به مساله فلسطین پرداخته نمی شود. چرا به مصائب ملت یمن پرداخته نمی شود. بله، لهستان حق دارد میزبان کنفرانس باشد اما لهستان حق ندارد به صورت گزینشی و در جهت خصومت با کشوری خاص و هدفمند میزبان چنین نشست هایی باشند.» 

وی درباره وضع تحریم های جدید اروپا علیه ایران بعد از برجام و آمدن شش سفیر و کاردار اروپایی برای توجیه عمل اروپا و برخورد تند طرف ایرانی گفت: «در آن جلسه گفت وگوهایی درباره مسائلی که در رابطه با ایران و اروپا وجود داشته بیان می شود. و طرف ایرانی هر آن چه لازم باشد مطرح کرده و نهایتا این ملاقات انجام می شود و پایان می پذیرد. ما اعلام کردیم که حق جمهوری اسلامی ایران باقی و پابرجاست تا عمل متقابل نسبت به این رفتار اروپایی ها انجام دهیم و اقدامات لازم به عمل آمده است و خواهد آمد.» 

قاسمی درباره مذاکرات ایران و طالبان گفت: «مذاکرات ما با طالبان حول محور دولت مرکزی افغانستان انجام شده است و می شود. ما در امور داخلی افغانستان به هیچ وجه دخالت نمی کنیم. ولی راهکارهایی را که می تواند به سود دولت افغانستان باشد را پیشنهاد داده ایم اما در نهایت این مردم و دولت افغانستان است که درباره مسائل داخلی خود تصمیم نهایی را می گیرند. سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان تعیین خواهد کرد و نه دیگر کشورها و ما امیدواریم که گروه های افغانی در یک مسیر سازنده به گفت وگوها برای رسیدن به راه حلی که مفید امنیت و استقلال کشورشان باشد، ادامه بدهند.»

وی درباره ادعاهای اسرائیل علیه ایران و این که گفت ایران دو هزار نیرو در سوریه دارد و تا کنون اسرائیل 200 هدف وابسته به ایران را بمباران کرده و اظهارات برایان هوک علیه ایران در سوریه گفت: «نمی دانیم دقیقا امریکایی ها چه سیاستی را دنبال می کنند اگرچه سیاست کلان آنها روشن است، تخریب زیرساخت های جهان اسلام. اما روشن است که امریکایی ها دچار یک سرگیجه شده اند و برای همین اظهارات متناقض بیان می کنند. آنها به سوریه اشتباه آمدند و الآن هم حتما باید بروند یا دیگران آنها را به حکم جبر تاریخ و مقاومت خارج خواهند کرد. من آن چه رژیم صهیونیستی ادعا می کند را نمی خواهم تحلیل روانی کنم اما این نوع سخنان بی اساس و کذب فرار رو به جلو و فراکنی برای جبران شکست های پی در پی این رژیم در منطقه و در برابر مقاومت است. آمار و ارقامی که این رژیم به دروغ بیان می کنند اگر در جدولی آورده شود و تحلیل شود و میزان پروازها و خسارتی که به دیگران وارد کرده اند برآورد شود، فکر می کنم آن چه آنها در سوریه بیان کرده اند، دور از واقعیت و مثل همیشه دروغ پردازی و ایجاد جنگ روانی برای پیشبرد اهداف منطقه ایشان است. ایران در سوریه حضور نظامی ندارد. ما بنا به درخواست و دعوت سوریه برای مبارزه با تروریسم تنها یک حضور مستشاری داشته ایم. بنابراین آن چه اسرائیل می گوید سراسر کذب است. می توان گفت اظهارات اسرائیلی ها عصبانیت از موفقیت های ارتش و دولت سوریه است که این گونه بیان می شود.»

وی درباره اظهارات دکتر صلحی درباره آغاز تولید سوخت 20 درصد و این که آیا این مساله می تواند در روند برجام خدشه وارد کند، گفت: «ما تا کنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده ایم و گزارش های بین المللی نیز این را تایید می کند. این که در آینده چه خواهد شد به آینده باز می گردد و این که تعهدات طرف های مقابل چگونه عملی شود.»

وی درباره خبر سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به عراق که وزیر خارجه کشورمان در بغداد گفت و این که چرا رئیس جمهوری ایران تا کنون به این کشور سفر نکرده است، گفت: «شرایط عراق شرایط ویژه ای بوده است. روابط ما با عراق بسیار گسترده است. رفت و آمدهای بسیاری در سطوح مختلف انجام شده است. مراودات اقتصادی دو کشور بسیار بالاست. عراق همسایه بسیار خوبی برای ماست. ما مرزهای طولانی با یکدیگر داریم. در زمان لازم قطعا آقای رئیس جمهور سفرشان را انجام خواهند داد. من فکر نمی کنم که در گذشته مانعی برای سفر آقای رئیس جمهور به عراق وجود داشته. به هر حال سفر یک رئیس جمهور باید در زمان و شرایطی صورت بگیرد تا دستاوردهای لازم و مطلوب را داشته باشد. ما قبل از سفر آقای ظریف شاهد سفر آقای زنگنه، وزیر نفت به عراق بودیم. الآن هم در حال فراهم کردن شرایط برای سفر آقای رئیس جمهور به عراق هستیم. امیدواریم این سفر به زودی و در زمان مقرر انجام شود و دستاوردهای مفید برای دو کشور را به دنبال داشته باشد. ما خواهان گسترش روابط در تمامی و در عالی ترین سطوح میان دو کشور هستیم و برای رسیدن به این هدف تلاش می کنیم.»

 

کلید واژه ها: جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۲
"قاسمی: از تاخیر اروپایی ها در راه اندازی SPV گله مندیم" از وزارت محترم خارجه آقای ظریف جز حقارت و زبونی چیز دیگری تراوش نمی شود. نه به آن گنده گویی های اولیه و توخالی و نه به این خفت و خواری کنونی. حضرات فعلا توئیت بازی بفرمائید: این هنوز از نتایج سحر است، باش تا صبح دولتت بدمد!