سابقه خیانت امریکایی ها در حمایت از متحدان خود

دستور ترامپ برای عقب نشینی از سوریه، تبلور شکست امریکاست

۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۸۰۹۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده در سوریه شکست خورد و عقب نشینی نیروهای امریکایی تبلور این واقعیت است، همچنین این تصمیم ترامپ نشان داد که تصمیم گیران اصلی و استراتژیست ها در ایالات متحده تا چه اندازه در برابر تصمیم های خلق الساعه و ناگهانی او ناتوانند به گونه ای که الآن تمامی نهادها در برابر رئیس جمهوری ایستاده اند. 
دستور ترامپ برای عقب نشینی از سوریه، تبلور شکست امریکاست

نویسنده: عمرو عبدالسمیع

دیپلماسی ایرانی: از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به وعده انتخاباتی خود عمل کرد و دستور داد نیروهای امریکایی از سوریه عقب نشینی کنند، ایالات متحده فصل جدیدی را در درگیری درونی خود توسط نهادهای امریکایی آغاز کرد. گویی که تصمیم رئیس جمهوری امریکا به استراتژی امنیت ملی این کشور در خاورمیانه ضربه ای هولناک وارد کرده است، از جمله ظاهرا استراتژی وزارت دفاع و علاوه بر آن تجمعات متعدد اعضای کنگره در کمیسیون های مربوط به امنیت ملی همگی از این ضربه بی نصیب نمانده اند. شاید اعلان استعفای ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده به دلیل عدم تطابق دیدگاه هایش با تصمیم کاخ سفید در قبال سوریه به همین مساله بازگردد. 

به این ترتیب واشنگتن از رویارویی مستقیم با شبکه داعش شانه خالی کرده و کار مبارزه با آن را به طرف های دیگر مثل ترکیه، ایران و روسیه در سوریه واگذار کرده است تا آنها این مسئولیت بزرگ را به تنهایی انجام دهند. تصمیمی که به نظر می رسد، ترامپ هیچ ارزشی برای تلاش های امریکا قائل نمی شود. واقعیت این است که امریکا با عقب نشینی نیروهایش از سوریه از رویارویی با ایران و نیروهای وابسته به آن از جمله گروه های سازمان یافته شیعی در اراضی سوریه نیز شانه خالی کرده است. در این صورت این پرسش مهم به وجود می آید که چرا امریکا همچنان به اسم رویارویی با ایران اصرار دارد از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پول بگیرد و آنها را وادار کند که سلاح هایش را بخرند؟ 

از سوی دیگر این اقدام رئیس جمهوری امریکا سبب می شود تا گروه ها و طرفداران ایالات متحده در منطقه احساس سرخوردگی کنند و بگویند مساله مبارزه با تروریسم تاثیری بر تصمیم های امریکا نمی گذارد امریکا هر کار دلش بخواهد انجام می دهد بدون این که کاری به متحدانش داشته باشد، چه برسد به زمانی که بنا باشد راه حل سیاسی پی گرفته شود که در این صورت اصلا امریکا نیازی به حضور خود در سوریه احساس نمی کند. 

واقعیت این است که در این منطق، مغلطه ای نیز هست، برای این که حضور امریکا در سوریه باعث حمایت و پشتیبانی و تقویت حضور داعش در منطقه شد، همان طور که شاهد بودیم که نیروهای داعش در دیر الزور و تنف حضور داشتند در حالی که امریکا نیروهای ارتش سوریه را که در حال مبارزه با داعشی ها بودند، مورد هدف قرار می داد. به عبارتی امریکا در هر موقعیتی که می دید داعش در حال از بین رفتن است وارد عمل می شد و به نجات آن از نابودی کامل کمک می کرد. 

بنابراین چه نیاز است که ایالات متحده به عنوان یک طرف فعال میدانی در سوریه حضور داشته باشد. شاید بر اساس همین واقعیت است که ایالات متحده خود نقش خود را محدود به فرماندهی پیمان بین المللی مبارزه با داعش کرده بدون این که نیازی ببیند نیروهایش در میدان حضور داشته باشند و مسئولیت مابقی کارهای مبارزه با داعش را به دیگر اعضای این ائتلاف سپرده است که شامل بریتانیا و فرانسه و چند کشور دیگر می شود. امریکا می گوید که همچنان از مطالبات فدرالیته جریان های جدایی طلب کُرد در سوریه حمایت می کند در حالی که به اعتراف هیلاری کلینتون و کوندالیزا رایس، وزرای امور خارجه اسبق ایالات متحده در تشکیل تروریسم نقش داشته است. 

به هر حال، آن چه امروز شاهدیم این است که امریکا کردها را به حال خود تنها رها کرده و واحدهای کرد اکنون نمی دانند به کجا رو بیندازند، برای همین از خیانت امریکا صحبت می کنند. این شیوه همیشگی امریکایی ها بوده است، کما این که در ایران از گروه های مجاهدین خلق (منافقین) برای ضربه به حکومت دینی ایران استفاده کردند و سپس حمایت خود را از آنها قطع کردند و آنها را تنها رها کردند و به شیون و اعتراض آنها هم هیچ توجهی نشان ندادند. 

ایالات متحده در سوریه شکست خورد و عقب نشینی نیروهای امریکایی تبلور این واقعیت است، همچنین این تصمیم ترامپ نشان داد که تصمیم گیران اصلی و استراتژیست ها در ایالات متحده تا چه اندازه در برابر تصمیم های خلق الساعه و ناگهانی او ناتوانند به گونه ای که الآن تمامی نهادها در برابر رئیس جمهوری ایستاده اند. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


نظر شما :