هدف چیست؟

نقش ویژه قطر در تخریب وجهه عربستان سعودی

۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تقریبا سه ماه تمام است که از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ می گذرد. در طول این مدت قطر رسانه های خود، در راس آنها «الجزیره» را بسیج کرده تا به طور ۲۴ ساعت اطلاعاتی را به دست آورند تا به واسطه این اطلاعات، عربستان سعودی را متهم کنند.
نقش ویژه قطر در تخریب وجهه عربستان سعودی

نویسنده: منصور ابوالعزم

دیپلماسی ایرانی: تقریبا سه ماه تمام است که از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول در 2 اکتبر 2018 می گذرد. در طول این مدت قطر رسانه های خود، در راس آنها «الجزیره» را بسیج کرده تا به طور 24 ساعت اطلاعاتی را به دست آورند تا به واسطه این اطلاعات، عربستان سعودی را متهم کنند. یا به طور ویژه احتمال دست داشتن شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را در این جنایت نشان دهد، تا آن جا که حتی نسبت به تظاهرات اعتراضی در سودان علیه عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور بی اعتناست!

در طول این مدت هر روز به طور 24 ساعت در تمامی برنامه ها و شبکه های الجزیره و رسانه های وابسته به آن، خبر و تحلیل و برنامه و مصاحبه درباره قتل خاشقجی منتشر شده و الجزیره میلیون ها و شاید هم میلیاردها در این سه ماه صرف رسانه ها و اساتید و مسئولان و اعضای کنگره و مسئولین سابق امریکایی صرف کرده است تا از از زبان آنها آن چه مقامات قطری می خواهند گفته شود. شاید در این میان حرف های صحیح و حقیقی هم گفته شود اما بسیاری از این تحلیلگران توهمات و دروغ ها و خیالاتی را بیان می کنند که آن قدر بزرگ نمایی شده و غیرواقعی است که با هیچ منطقی در ذهن نمی گنجد. بسیاری از اظهاراتی که از زبان آنها بیان می شود با هدف مقصر دانستن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است، اما بسیاری از این اظهارات دلیلی برای اثبات این اتهامات نیستند. 

معلوم نیست اسرار یا دلایل قوی که سبب شده قطر چنین حمله همه جانبه ای را علیه شخص بن سلمان دنبال کند، چیست. این صحیح است که عربستان سعودی شخصا علیه قطر جنگ غیرنظامی به راه انداخته و قطر نیز خود رهبری مبارزه با عربستان و مصر را بر عهده گرفته، و در این راه ملیاردها دلار را در دنیای عربی و خارجی صرف کرده است. روشن است که قطر و عربستان سعودی و مصر تلاش دارند برای نقش منطقه ای یا بین المللی با یکدیگر رقابت کنند.  

با یکی از دوستانم که در اتریش زندگی می کند، صحبت می کردم، گفت: نمی دانی حجم پولی که قطر در اروپا برای پژوهشگران و روزنامه نگاران در کنفرانس ها صرف می کند تا از عربستان سعودی انتقاد شود و علیه محمد بن سلمان حرف زده شود، چقدر است. سفارت خانه های قطر در اروپا و امریکا به لابی هایی برای بسیج پژوهشگران و روزنامه نگاران و تشکیل کنفرانس هایی مطابق با خواسته های قطر تبدیل شده اند.  

واقعیت این است که قطر دنیا را متحیر خود و رفتارهایش کرده است. کسی دقیقا نمی داند قطری ها چه می خواهند. آیا تلاش می کنند که حکومت در مصر و عربستان سرنگون شوند، اگر چنین باشد چه هدفی را از این کار دنبال می کنند. آیا می خواهند افکار عمومی را برای رسیدن به هدفی خاص مشوش کنند یا هدفشان صرفا سرنگونی محمد بن سلمان و خلاصی از دست اوست. هیچ کس دقیقا نمی داند آنها چه می خواهند، اما کاملا روشن است که سازمان های امنیتی جهانی یا به طور خاص امریکایی این نقش قطر را برای منطقه تعریف کرده اند. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان قطر جمال خاشقجی


( ۴ )

نظر شما :

irani ۱۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۳۴
دستشان درد نکند!عربستان همان کشوری است که از روز اول انقلاب و دفاع مقدس تا به امروز دارد با ایران دشمنی میکند.کار خوبی میکند قطر.