رئوف شیبانی در کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت»

همکاری ایران و روسیه در سوریه می تواند الگویی برای حل بحران های یمن و افغانستان باشد

۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۰۶۷۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر اسبق کشورمان در سوریه گفت: «بر اساس این نظریه استراتژی توازن فعال سبب فراهم شدن بستر لازم برای همکاری ایران و روسیه در سوریه شد. این همکاری ها ویژگی های خاصی داشتند که نتایج آن را مشاهده می کنیم.»
همکاری ایران و روسیه در سوریه می تواند الگویی برای حل بحران های یمن و افغانستان باشد

دیپلماسی ایرانی: محمد رضا رئوف شیبانی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سوریه در سومین کنفرانس امنیتی تهران، با موضوع «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» در پنل «منازعه، همکاری و همگرایی در غرب آسیا» درباره سوریه سخنرانی کرد و گفت: «بحران سوریه آثار اجتناب ناپذیری بر منطقه داشته است و راهکار‌هایی متعدد برای حل این بحران مطرح شده، اما متاسفانه هیچ یک از این راه حل‌ها عملی نشدند و باید گفت که تنها راه حل عملی برای حل این بحران همکاری مشترکی است که میان ایران، ترکیه و روسیه به وجود آمد و تاکنون پیگیری شده است.»

وی سپس گفت: «بحران سوریه در عین حال که در داخل مدیریت شد، اما به لحاظ منطقه‌ای و بین المللی ابعاد وسیع پیدا کرد و مشکلات و بحران های بسیاری را رقم زد.»

سفیر اسبق کشورمان در سوریه سپس به طبقه بندی بحران ها پرداخت و از طریق آن به تحلیل بحران سوریه نشست و گفت: «بحران ها را به سه دسته تقسیم می کنند؛ ژئوپولتیک، ژئوکالچر و ژئواکونومیک. بحران سوریه از نوع ژئوپولتیک است و دو دسته دیگر چندان تاثیری در شکل گیری تداوم بحران سوریه نداشتند.»

شیبانی که با موضوع «سوریه؛ الگوی همکاری جویانه حل منازعات منطقه ای» سخن می گفت در ادامه افزود: «بر اساس نظریه نوواقع گرایی هر یک از کشور‌ها بر اساس منافع شان و تلاش برای چند جانبه گرایی و نگرانی از تلاش غرب برای ورود به منطقه و بحران سوریه و ... تلاش کردند تا راهکاری را ارائه دهند و این‌ها همکاری سه جانبه را بین سه کشور شکل داد. همکاری این سه کشور موثرترین نوع همکاری در حل بحران سوریه بوده است که در کنار همکاری های ارتش و دولت سوریه و حمایت مردم سوریه از ارتش و دولت کشورشان، انتخاب اهداف منطقی و منافع مشترک از جمله عواملی شدند که به این همکاری ها کمک کرد.»

وی در ادامه درباره مساله اسراییل در منطقه نیز گفت: «معتقدم رژیم اسراییل واقعیتی تصنعی در منطقه است و یهودیت سیاسی ریشه‌ای در منطقه ندارد. در عین حال مجری این ایده امروز در منطقه وجود دارد که باید در جای خودش به آن پرداخته شود.» 

شبیانی ابراز عقیده کرد که استمرار سیاست مهار آمریکا در منطقه و طراحی مکانیسم پایدار برای مقابله با تروریسم باید به شکلی باشد که بتوان از این تجربه در مدیریت بحران‌های دیگر از جمله در افغانستان و یمن استفاده کرد.

شیبانی از جمله سیاست مشترک ایران و روسیه را مهار سیاست های ایالات متحده دانست و در ادامه برای تحلیل اوضاع سوریه و نوع همکاری ایران و روسیه با حکومت سوریه گفت: «برای تحلیل این موضوع من از نظریه والت استفاده می کنم. بر اساس این نظریه استراتژی توازن فعال سبب فراهم شدن بستر لازم برای همکاری ایران و روسیه در سوریه شد. این همکاری ها ویژگی های خاصی داشتند که نتایج آن را مشاهده می کنیم.»
وی سپس با استفاده از نظریه لوسین پای به نتیجه دستاوردهای این همکاری پرداخت و گفت: «همکاری ایران و روسیه در سوریه می تواند الگویی برای حل بحران یمن و افغانستان باشد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه محمدرضا رئوف شیبانی کنفرانس امنیتی تهران


( ۱ )

نظر شما :