آمریکا برای ارسال ناو به دریای سیاه آماده می‌شود

۱۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۹۸۰۴۸۷ سرخط اخبار

در واکنش به مصادره کشتی‌ها و ملوانان اوکراینی توسط روسیه، آمریکا آماده می‌شود تا یک کشتی جنگی را به دریای سیاه اعزام کند؛ تصمیمی که می‌تواند منجر به تشدید هرچه بیشتر تنش‌ها در این منطقه شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، پنتاگون از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته تا به دولت ترکیه درباره برنامه‌اش در زمینه اعزام احتمالی یک ناو به این آب‌های مورد مناقشه اطلاع دهد و تاکید کرده این اقدام در واکنش به اقدامات تهاجمی مسکو علیه اوکراین صورت می‌گیرد.

آن اقدامات در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه متصل می‌کند، رخ دادند.

اعزام احتمالی این ناو آمریکایی درست پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه روسیه دولت اوکراین را به انجام آماده‌ سازی‌ها برای حمله علیه روسیه در بخش شرقی شبه جزیره اوکراین متهم کرد.

این وزارتخانه اشاره کرد که اطلاعیه اخیر در بخش‌هایی از اوکراین به عنوان پوششی برای این مقدمه چینی‌ها استفاده شده است.

اگر آمریکا یک ناو نیروی دریایی به دریای سیاه اعزام کند این اقدام به طور چشمگیری به  احتمال رویارویی‌های نظامی میان روسیه، آمریکا و اوکراین دامن می‌زند؛ اوکراینی که ارتش آمریکا از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی از آن حمایت کرده است.

راساس کنوانسیون مونترو، وزارت امور خارجه آمریکا باید بیش از آنکه ناوش بتواند از این تنگه عبور کند به دولت ترکیه اطلاع دهد؛ کنوانسیون مونترو که در سال ۱۹۳۶ میلادی شکل گرفت و بر تحرک‌های کشتی‌های نظامی از طریق تنگه‌های داردانل و بسفر که دریای مدیترانه را به دریای سیاه مرتبط می‌سازد نظارت دارد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به شبکه سی ان ان گفت: آمریکا فعالیت‌های خود را مطابق با شروط قید شده در کنوانسیون مونترو انجام می‌دهد. با این حال ما درباره ماهیت ارتباطات دیپلماتیک‌مان با دولت ترکیه هیچ اظهار نظری نخواهیم کرد.

این اعزام احتمالی ناو آمریکایی به دنبال مانور نظامی متفاوت آمریکا در دریای ژاپن صورت می‌گیرد که در جریان آن یک کشتی نیروی دریایی روز چهارشنبه به آب‌های مورد مناقشه در دریای ژاپن نزدیک شد.

انتظار می‌رود که این اقدام روسیه را عصبانی کند و به منظور به چالش کشیدن ادعاهای روسیه بر آب‌های این منطقه که توسط آمریکا و دیگر کشورها برای نقل و انتقالات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، صورت می‌گیرد.

کلید واژه ها: ناو امریکا


( ۱ )

نظر شما :