سیاست هایی که باعث مرگ مسافران خواهد شد

تحریم های ترامپ موجب هراس مسافران هوایی در ایران

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۱۲۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
کاپیتان شهبازی می گوید که تعداد بی شماری از مسافران همیشگی خطوط هوایی را می شناسد که اگر مجبور نبودند پایشان را داخل هواپیماهای ایران نمی گذاشتند.
تحریم های ترامپ موجب هراس مسافران هوایی در ایران

کیم هجلمگارد

دیپلماسی ایرانی
: هوشنگ شهبازی در سال 2012، جان بیش از 100 مسافر و خدمه را با نشاندن موفقیت آمیز یک هواپیمای 747 تجاری که مشکل باز نشدن چرخ را داشت، نجات داد.

همانطور که پرسنل اورژانس فرودگاه بین المللی تهران خود را برای بدترین اتفاق آماده کرده بودند، کاپیتان شهبازی به راحتی هواپیمای ایران ایر را تنها با استفاده از چرخ های زیر بال به زمین نشاند.

کاپیتان چلسی سالنبرگر را به یاد می آورید؟ خلبان قهرمان پرواز شماره 1549 ایرویز آمریکا، پس از اینکه به علت اصابت پرنده هر دو موتور از کار افتاده بود، علی رغم اینکه احتمال موفقیتش خیلی کم بود، و در حالی که تمام دنیا نظاره گر بودند، بر روی رودخانه هادسون به سلامت فرود آمد.

خوب، کاپیتان شهبازی همزاد ایرانی سالنبرگر است.

انزوای جهانی ایران باعث شده که یکی از قدیمی ترین ناوگان های حمل و نقل هوایی را داشته باشد که زمینه ساز داشتن ایرادات مرگبار در رکودهای ایمنی هواپیمایی شده است و کارشناسان معتقد هستند که این روند در طول تحریم های جدید پرزیدنت ترامپ علیه تهران ادامه خواهد داشت.

سازندگان غربی هواپیما، به خاطر تحریم ها، به جد از فروش هواپیما و حتی قطعات یدکی مهم به ایران، باز داشته شده اند. پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای سال 2015، تحریم ها از ماه آگوست دوباره آغاز شدند و از 5 نوامبر به طور کامل به اجرا درآمدند که این بار بانک های مرکزی و توانایی ملی ایران در صادرات نفت، که صنعت حیاتی این کشور است، هدف اصلی قرار گرفته اند.

این مسئله باعث نگرانی کاپیتان شهبازی 62 ساله شده که گفته است از سوی مقامات ایرانی، به خاطر ناامن نشان دادن خطوط هوایی تجاری ایران مجبور به بازنشستگی زودتر از موعد شده است.

او گفت: "ما با هواپیماهایی پرواز می کنیم که تکنولوژی شان مربوط به 60 سال پیش است و این هواپیماها از لحاظ فنی، فرسوده هستند. تحریم های آمریکا موجب چندین سقوط و بسیاری مرگ و میر شده است."

استیون منوچین، وزیر خزانه داری، هفته گذشته، همزمان با تحریم 50 بانک ایرانی و چند صد نفر و کشتی های بخش انرژی و حمل و نقل ایران و همچنین خطوط هواپیمایی ایران و 65 هواپیمایش، در بیانیه ای گفت: "فشارهای بی سابقه ای که خزانه داری بر ایران وارد کرده است، باید این مسئله را برای نظام ایران روشن کند که آنها با انزوای مالی روزافزون و رکود اقتصادی روبه رو خواهند شد تا زمانی که به شکلی اساسی رفتارهای بی ثبات کنندشان را تغییر دهند،"

زمانی که توافق هسته ای نهایی شد، ایران به سرعت توافقاتی را با سازندگان اصلی هواپیما مانند بوئینگ و ایرباس، به انجام رساند. دو سال بعد، زمانی که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد، بوئینگ هیچ کدام از هواپیماها را به ایران تحویل نداده بود. ایرباس هم از 98 هواپیما سفارش داده شده، 3 عدد تحویل داده بود.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران را متهم به هزینه میلیاردها دلار در سراسر خاورمیانه برای افزایش نفوذ، حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن کشورها کرده است. وزارت امور خارجه از کشورهای دنیا خواسته است از ایران نفت نخرند تا اقتصاد ایران تحت فشار قرار گیرد و توانایی تامین بودجه برنامه سلاح های هسته ای اش را نداشته باشد، اگر چه آمریکا هشت مشتری اصلی نفت ایران مانند کره جنوبی و هند را از این ماجرا مستثنی کرده است. تهران همچنین احتمالا از طریق کانال های مخفی به فروش نفت به چین، روسیه و سایر کشورها ادامه دهد. تحلیلگران مسائل نفتی معتقد هستند که ایران احتمالا قادر خواهد بود حدود یک میلیون بشکه نفت را روزانه به فروش برساند که تقریبا نصف میزان پارسال است، اما آن قدر خواهد بود که بتواند اقتصادش را به یک ثبات برساند.

از طرفی سیاست گذاران و دولت های اروپایی در تلاش هستند تا با کنار گذاشتن واشنگتن و تضمین حفظ روابط اقتصادی و ارتباطات بانکی ایران، علی رغم تحریم های آمریکا، راهی برای حفظ توافق هسته ای پیدا کنند.

با این حال، این اقدام می تواند موجب خشم دولت ترامپ شود. ماه گذشته، مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون، گفت: "ما نخواهیم گذاشت که اروپا یا هر کس دیگری، از تحریم هایمان سر باز بزند."

همچنین تلاش های اروپا به سرعت به کمک هواپیماهای ایران نخواهد آمد.

کاپیتان شهبازی می گوید که تعداد بی شماری از مسافران همیشگی خطوط هوایی را می شناسد که اگر مجبور نبودند پایشان را داخل هواپیماهای ایران نمی گذاشتند.

او می گوید: "همه از خطراتی که ایرانی ها حین پرواز با آن روبه رو هستند با خبر هستند و همه هم می ترسند."

منبع: یو اس ای تو دی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تحریم هوایی ایران خطرات تحریم هواپیماهای مسافربری عواقب تحریم های ترامپ


( ۱ )

نظر شما :

میانجی ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۷
با تشکر از شما و کاپیتان شهبازی عزیز هواپیما مدل 727 ارباس بود . تصحیح فرمائید