مصاحبه با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا

ناامیدی مردم از سیاستمداران بسیار خطرناک است

۲۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۰۰۷۰ اروپا انتخاب سردبیر
ما سیاست های منسجمی داریم. ارزش هایی که پشت این سیاست ها هستند بسیار مهمند. این ارزش که شما برای کل جامعه کار می کنید و گروه های اقلیت را ملامت نمی کنید.
ناامیدی مردم از سیاستمداران بسیار خطرناک است

یوک شیندلر

دیپلماسی ایرانی
: جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در بریتانیا معتقد است که جوانان در سیاست رها شده اند. او در گفتگو با اشپیگل در خصوص برگزیت، بحران سوسیال دموکراسی در اروپا و نبرد در حزب خود صحبت کرده است.

اشپیگل: آقای کوربین، زمانی که به کل اروپا نگاه می کنید، آیا این ترس در شما به وجود می آید که سوسیال دموکراسی محکوم به فنا است؟

کوربین: نه به هیچ وجه. پرتغال را ببینید که چگونه حزب سوسیالیست یک دولت چپگرای موفق را تشکیل داده است. همچنین حزب سوسیال دموکرات سوئد به نسبت نتایج خوبی در انتخابات گذشته داشته است.

اشپیگل: اما در آلمان، فرانسه، هلند و جاهای دیگر، سوسیال دموکرات ها دارند به حاشیه رانده می شوند. چرا عملکرد آنها اینقدر ضعیف است؟

کوربین: فکر می کنم موضوع اصلی این است که چگونه با بحران اقتصادی سال 2008 برخورد می کنید. آیا شما همچنان می خواهید طرح های ریاضتی بر اقتصاد مسلط باشد، که در واقع، باعث توزیع اشتباه ثروت می شود و یا اینکه جایگزینی برای آن دارید؟ به نظر من احزاب چپ گرا که راه حلی منسجم و غیر ریاضتی دارند، حمایت زیادی را جلب خواهند کرد.

اشپیگل: در حال حاضر، اما این احزاب پوپولیست راست گرا هستند که در سراسر اروپا حمایت قابل توجهی را به دست آورده اند.

کوربین: زمانی که جوامع از سیاست و سیاستمداران ناامید می شوند، می توانند بسیار خطرناک باشند. و از این رو، از نظر من افزایش قدرت راست گراهای افراطی در اتریش و آلمان بسیار نگران کننده است. حداقل AfD (حزب پوپولیست راست گرا آلمان که جایگزینی برای حزب آلمان است) در انتخابات اخیر پیشرفتی نداشته است، اما به وجود آمدن چنین احزابی من را بسیار می ترساند.

اشپیگل: افول سوسیال دموکراسی از زمانی آغاز شد که تونی بلر و گرهارد شرودر روی کار بودند. آیا این مسئله تصادفی است؟

کوربین: آنچه تونی بلر می خواست انجام دهد این بود که سوسیال دموکراسی سنتی را به قول خودش تبدیل به راه سوم (موضعی شبیه به میانه گرایی) کند.

اشپیگل: که باعث شد در انتخابات سال 1997 با اختلافی چشمگیر برنده شود.

کوربین: بله، اما او حزب کارگر را به سمت حزب راست کشاند. من هرگز موافق این اقدام نبودم. من از سرمایه گذاری در بخش بهداشت و آموزش حمایت کردم که خیلی هم خوب بود. من به ویژه مخالف جنگ عراق و همچنین مخالف این تفکر بودم که خدمات عمومی را می توان از طریق بودجه های خصوصی اداره کرد.

اشپیگل: از نظر شما راه حل این است که حزب چپ قدرت را به دست بگیرد؟

کوربین: ما سیاست های منسجمی داریم. ارزش هایی پشت این سیاست ها است که بسیار مهم هستند. این ارزش که شما برای کل جامعه کار می کنید و گروه های اقلیت را ملامت نمی کنید، اینکه به آموزش و پرورش بها می دهید، اما از همه مهم تر، اینکه شما به مردم امید می دهید. من واقعا فکر می کنم بسیاری از مردم در سراسر اروپا نیاز به این امید دارند که می توانند در زندگی شان به جایی برسند چون میزان افسردگی در کشور های صنعتی بسیار بالا است. میزان عدم تطابق کار با تخصص، اشتغال های کوتاه مدت و ناامن، بسیار زیاد است. و من فکر می کنم که برای جامعه بسیار خطرناک است. آنچه ما می گوییم این است که ثروت باید به شکلی صحیح در جامعه توزیع شود.

اشپیگل: آبا به همین خاطر حزب کارگر در انتخابات سال گذشته 40 درصد آرا را به دست آورد؟

کوربین: ما در رویکردمان به نگرانی های اکثریت می پردازیم، بله. ما کمپین های اجتماعی به راه می اندازیم، ما اعضایمان را بیشتر در سیاست گذاری دخیل می کنیم. ما با یکدیگر، در حال توسعه ایده هایی مانند، سرویس سراسری آموزش ملی هستیم.

اشپیگل: نه تنها حزب کارگر، بلکه کل کشور در حال حاضر در حال چند دسته شدن است – به ویژه به خاطر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا. اگر شما می توانستید جلوی خروج انگلیس را بگیرید این کار را انجام می دادید؟

کوربین: ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم. همه پرسی برگزار شده است. ماده 50 عملیاتی شده است. کاری که ما می توانیم انجام بدهیم این است که ببینیم مردم به چه دلیلی به این تصمیم رای دادند.

اشپیگل: به چه دلیلی؟

کوربین: به نظر من بسیاری از مردم به شدت عصبانی بودند از اینکه جامعه شان مورد بی توجهی قرار گرفته بود. در مناطقی از کشور که بیشتر نادیده گرفته می شدند، رای به خروج از اتحادیه بیشتر بود. در بسیاری از مناطق محروم، شرایط کار در طول دهه ها تحت تأثیر قوانین اروپایی، بدتر شده است.

اشپیگل: برخی از مردم معتقد هستند که اگر حزب کارگر رهبری مدافع اروپا می داشت، نتیجه همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا چیز دیگری می شد. اروپا باید چه ویژگی هایی داشته باشد که شما از آن حمایت کنید؟

کوربین: من مخالف سیاست های رقابتی و حرکت به سوی بازار آزاد اروپا بودم. ایده آل من یک اروپا سوسیال با جوامع فراگیر است که در راستا منافع همه و نه فقط قشری خاص کار می کند.

اشپیگل: شما سال بعد 70 ساله می شوید. آیا قصد دارید در انتخابات سراسری بعدی شرکت کنید؟

کوربین: من بسیار جوان هستم. من بسیار سلامت هستم. من گیاه خوار هستم. هر روز صبح فرنی می خورم. سیگار نمی کشم. الکل نمی خورم. هیچ کار بدی انجام نمی دهم. اگر این کار ها باعث می شود کسالت آور باشم معذرت می خواهم.

منبع: اشپیگل / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جرمی کوربین وضعیت سوسیال دموکراسی قدرت گیری راست افراطی


نظر شما :