مساله خاشقچی شرایط ولیعهد سعودی را دشوار ساخته است

تلاش محمد بن سلمان برای تمرکز توجه ها روی ایران

۲۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۰۰۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
از زمان مطرح شدن مساله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، انگشت اتهام به سمت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بوده است، اما به نظر می رسد شاهزاده سعودی سعی دارد توجه عمومی را از خود منحرف و جهان را به تمرکز بر ایران ترغیب کند. طبق گزارش های منتشر شده، بن سلمان در گفت و گو با گروه آمریکایی مرگ خاشقجی را «وحشتناک» توصیف و از ترکیه و ایران انتقاد کرده است. 
تلاش محمد بن سلمان برای تمرکز توجه ها روی ایران

دیپلماسی ایرانی: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، هفته گذشته به یک گروهی از مسیحیان انجیلی آمریکایی گفته که قتل جمال خاشقجی «وحشتناک» بوده، اما تمرکز جهان باید بر تهدیدهای ایران و ترکیه باقی بماند. همچنین به گفته جوئل روزنبرگ، یکی از مسیحیان انجیلی که در اسرائیل زندگی می کند، ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان، در دیدار دو ساعته خود با گروه آمریکایی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و روس ها به شدت انتقاد کرده است.

گزارش ها درباره اظهارات محمد بن سلمان در حالی منتشر شده که نشانه های فزاینده از نگرانی پادشاهی سعودی در همه جا قابل مشاهده است؛ ملک سلمان پادشاه 82 ساله سعودی برای کسب اطمینان از حمایت های مردمی سفرهایی را به سراسر عربستان آغاز کرده و این در حالی است که تصایر منتشر شده در رسانه های اجتماعی از حبس خانگی شماری از اعضای خاندان سلطنتی حکایت دارند.

باراک راوید، خبرنگار «کانال 10 اخبار» اسرائیل به نقل از روزنبرگ گفت: «بن سلمان بر این باور است که دشمنانش از هرچه که بتوانند برای بهره برداری از شرایط کنونی و همچنین وخیم تر کردن آن استفاده می کنند. او می گوید: گوش کنید؛ من افراد را دستگیر و به آنها شلیک می کنم. ایران چطور؟ روس ها چطور؟ یا ترک ها؟»

گروه مسیحیان انجیلی گفته اند که پیش از آنکه خبرنگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شود (2 اکتبر)، به ریاض دعوت شده بودند، اما در جریان دیدار خود با بن سلمان درباره خاشقجی پرسیده اند. روزنبرگ به راوید گفت: «او دو پیام در این مورد داشت. اول اینکه قتل او را وحشتناک و غیرقابل قبول خواند و دوم اینکه گفت نمی توانم بگذارم این مساله مرا از همه اصلاحاتی که باید انجام دهیم تا زندگی را برای مردم عربستان بهتر و از خودمان در برابر دشمنانمان همچون ایران، اخوان المسلمین، القاعده و داعش محافظت کنیم، باز دارد.»

محمد بن سلمان یک هفته پیش از بیان این اظهارات هم در سخنرانی در جریان مراسم «ابتکارعمل سرمایه گذاری آتی»- اجلاس ریاض برای جذب سرمایه گذاری های خارجی که توسط بسیاری از مقامات و مدیران شرکت های غربی تحریم شد- گفته بود که نیروهایی نامعلوم از قتل روزنامه نگار سعودی استفاده می کنند تا  بین عربستان سعودی و ترکیه اختلاف ایجاد کنند: «می خواهم به آنها پیامی بفرستم: تا زمانی که پادشاهی به نام ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدی به نام محمد بن سلمان قدرت را در عربستان سعودی در دست دارند و رئیس جمهوری به نام اردوغان در ترکیه روی کار است، آنها نمی توانند چنین کاری کنند.»

شش ساعت آزادی

در هفته های پس از اجلاس اقتصادی ریاض و در حقیقت پس از قتل خاشقجی، نشانه های اضطراب و نگرانی در سلطنت سعودی به ویژه پس از ورود شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در پایان ماه اکتبر قابل مشاهده بود.

منابع سعودی به میدل ایست آی گفتند که برادر کوچکتر ملک سلمان پس از یک غیبت طولانی از لندن بازگشته تا ولیعهدی محمد بن سلمان را به چالش بکشد یا شخصی مناسب برای این کار بیابد.

ملک سلمان اخیرا سفری جاده ای را به چندین استان عربستان آغاز کرده که اولین سفر اینچنینی او از زمان رسیدن به سلطنت در سال 2015 تاکنون به شمار می رود.

در همین حال، تصاویری هم عبدالعزیز بن فهد، جوان ترین پسر ملک فهد مرحوم، در رسانه های اجتماعی منتشر شده اند؛ او بیش از یک سال پیش ناپدید شد و گمانه زنی ها حاکی از آن است که او هم به دلیل دارایی های بسیارش، مانند شمار دیگری از مدیران شرکت ها، مقامات پیشین دولت و دیگر اعضای خاندان سلطنتی زندانی شده است. بسیاری از افرادی که به اتهام فساد در حبس خانگی گرفتار شدند، به باور منتقدان در حقیقت به دلیل تلاش های ولیعهد جوان برای چنگ زدن به قدرت همچنان زنداری هستند و تحلیلگران بر این عقیده اند که محمد بن سلمان به زودی مجبور می شود برای کاهش فشارها از روی عربستان سعودی، شمار زیادی از آنها را آزاد کند. به رغم آنکه تصاویری از شاهزاده 45 ساله در رسانه های اجتماعی منتشر شده، اما یک منبع آگاه به میدل ایست آی گفته است که او هنوز از حبس خانگی آزاد نشده است، اما اجازه دارد روزی 6 ساعت خانه را ترک کند.

منبع: میدل ایست آی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان جمال خاشقجی روابط عربستان و ترکیه حبس خانگی شاهزاده های سعودی


( ۵ )

نظر شما :