حسن روحانی: آمریکا از همیشه منزوی‌تر است

۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۹۷۹۹۳۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولین ایرانی چه مقدار و از مسئولین کاخ سفید چه مقدار بود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی 13 آبان قدردانی کرد و اظهارداشت: مردم با حضور گسترده و شکوهمند خود در این راهپیمایی و اعلام آمادگی برای وحدت ، انسجام ، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان،  بر توطئه‌های جدید آمریکا خط بطلان کشیدند.

رئیس جمهور حضور گسترده مردم در مراسم باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی را نیز که با امنیت کامل  و نظم بسیار خوب برگزار شد ، بسیار با معنا و پرمفهوم خواند و فرا رسیدن ایام رحلت نبی معظم اسلام پیامبر اکرم(ص) به عنوان فخر همه موجودات و پیامبر رحمت برای همه عالمیان و همچنین ایام شهادت پرچمدار صلح امت پیامبر حضرت مجتبی(ع) و امام هشتم(ع) را تسلیت گفت.

 روحانی با قدردانی از زحمات دکتر کرباسیان در دوران مسوولیت وزارت اقتصاد و همچنین آقای اکرمی در دوران مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه ، به گزارش مسوولان این وزارتخانه از اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند.

 روحانی با بیان اینکه چند بار در دولت تأکید کردم که حتی یک روز تاخیر چه در سود اوراق و چه در بازپرداخت آن جایز نیست، گفت: مردم باید دقیقاً بدانند دولت پای قولی که به آنها داده ایستاده است؛ این سرمایه و اعتمادی که می‌گوییم البته بسیار گسترده و وسیع است، اما یک بخش‌ آن در همین است که دولت به مردم اعتماد دهد که چگونه به اوراق همانند اسکناس اعتماد ‌کنند و این در جامعه بسیار مهم است و امیدواریم از این فرصت بسیار مناسب و خوبی که در بازار سرمایه ایجاد شده مخصوصاً در این شرایط بتوانیم بهره‌برداری و استفاده بیشتری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم هم به بازار سرمایه کمک کرده به این معنا که باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پایشان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود.

 روحانی ادامه داد: در زمینه سهام عدالت، کاملاً موافق هستم که مردم هم سودش را بگیرند و هم بتوانند در بازار تبادل کنند، چون این سهام برای مردم است و آنها باید بتوانند هر وقت بخواهند استفاده و جابجا کنند و البته این حرکت خواص اقتصادی برای تولید کشور هم دارد و در واگذاری به بازار سرمایه و اقتصاد کمک می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان های مردم نهاد ، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه اگر بتوانیم بخش‌های فرهنگی مردمی را در جامعه سازماندهی کنیم، بهتر از بخش دولتی و شبه دولتی می‌توانند در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: قبل از انقلاب چه کسانی بودند که دین مردم و قرآن را ترویج و تبیین می‌کردند؟ پایه‌های انقلاب در همین حسینه‌ها، مساجد، حوزه‌های علمیه و هیأت‌ها استقرار پیدا کرد و اینها هیچ‌کدام دولتی نبودند؛ همه مردمی بودند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تلاش می‌کنیم که مردمی‌ها را دولتی کنیم و خیلی خاصیتی هم نمی‌بریم، گفت: هر چه بتوانیم امور را به مردم واگذار کنیم، حتماً به نفع ماست. مردم بهتر از ما تلاش می‌کنند این روشن است و مثال ساده عوامانه‌ این است که بخش خصوصی مغازه‌اش را کی باز می‌کند؟ ما خیلی سر وقت باشیم 8 کارمان را شروع می‌کنیم، اما آن مغازه‌دار گاهی 5 صبح در مغازه‌اش را باز می‌کند. این نشان کار مردم و کار دولت است. از آن طرف ساعت 4 نشده کیف‌مان را بسته و آماده فرار هستیم نه آماده رفتن و اگر یک ثانیه بخواهید اینها را نگه دارید، برایشان یک ساعت طول می‌کشد. از آن طرف مغازه‌دار تا مشتری است او هم است،  هر ساعتی که می‌خواهد باشد.

روحانی اظهار داشت: اگر در دولت تا مراجعه کننده بود ما هم بودیم آن وقت بخش دولتی مثل بخش خصوصی می‌شود؛ ما ساعتی کار می‌کنیم، آنها هدفی کار می‌کنند و می‌خواهند زندگی و جامعه را رشد دهند؛ ولی ما می‌خواهیم ساعت‌مان را به نحوی پر کنیم.

رئیس جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا به عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم.

 روحانی با اشاره به موضوع بانک ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او،  بانک و اصلاح امور بانک‌ها است. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه 2 هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: در شرایط کنونی بانک‌ها گاهی به ما کمک می‌کنند، گاهی بار بر دوش ما می‌گذارند. همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی و کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند. چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد اما الان که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم، عمدتاً مربوط به پایه پولی نبوده و به ضریب فزاینده مربوط می‌شود، گفت: آن جایی هم که این افزایش به پایه پولی مربوط می‌شود، دولت نیست که این پایه پولی را بالا می‌برد، عمدتاً بانک‌ها هستند. بانک‌ها پایه پولی را بالا می‌برند؛ یعنی از یک طرف با یک دست به مردم خدمت می‌کنند، با یک دست دیگر فشار بر جامعه می‌آورند.

روحانی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید سالم‌سازی شوند، افزود: متأسفانه یا خوشبختانه امروز اقتصاد وصل به بانک‌ها است. به تدریج باید این وابستگی و تکیه اقتصاد به بانک‌ها را به بازار سرمایه شیفت کنیم. بانک مسئولیت بسیار سنگینی دارد؛ وقتی آمار اضافه برداشت را ماهانه یکبار نگاه می‌کنم، بعضی از آنها تکان‌دهنده است. بانک‌های خصوصی که وضع‌شان خیلی بد است. بعضی از بانک‌های دولتی هم وضع‌شان خوب نیست. این وسط خصولتی هم که هستند.

رئیس جمهور اظهارداشت: این مشکل جدی است. این هنر نیست که از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم. چرا استفاده کنید؟ خود دولت از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کند و به تولیدکننده می‌دهد. شما کاری نکردید، پس‌اندازی را از مردم گرفتید، چه مقدارش را استفاده کردید و چه کار کردید؟ چقدر از پول‌هایتان منجمد است؟ از آنها بگذریم، شرکت‌هایتان چه کار می‌کند؟

روحانی تصریح کرد: به آقای دژپسند گفتم اولین مسئولیت شما در وزارت اقتصاد، مسئولیت اصلاح نظام بانکداری است و شما کاری کنید که اولا بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند. در حال حاضر تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، اول به بنگاه‌های خودشان می‌دهند. بانک باید از بنگاه‌داری خارج شود تا بتواند عادلانه رفتار کند.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته دیگر سرمایه‌های منجمد است، سرمایه‌های منجمد برای چیست؟ این همه ساختمان و شعبه برای چه؟ در کجای دنیا اینطوری است. اخیراً وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کنم یکی از چیزهایی که نگاه می‌کنم، شعبات بانک‌هاست. اصلاً در تهران، اول، وسط و آخر خیابان، نبش خیابان و جای حساس شهر را شما پیدا نمی‌کنید که بانک‌ها نگرفته باشند. چرا؟ یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها پیدا شده است. رقابت سالم خوب است، اما امروز رقابت ناسالم ایجاد شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه 250 هزار میلیارد تومان از نقدینگی امروز، مربوط به مؤسسات غیرمجاز است، گفت: این موسسات باعث شدند که از پایه پولی بیش از 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم. شما ضریب فزاینده را نگاه کنید، 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار آمده است. چرا؟  چون یک عده متخلف، یک عده افرادی که به مردم خیانت کردند و معمولاً این خائنین آدم‌هایی در دور و بر خودشان دارند و جمع می‌کنند.

 روحانی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که دکتر سیف انجام داد، بستن این مؤسسات غیرمجاز بود. نام وی همیشه در تاریخ ایران به نیکی یاد خواهد شد. کار بسیار سنگینی بر عهده گرفت. ایشان نامه‌هایی را با 40 الی 90 امضاء از آدم‌های مختلف می‌آورد که تهدیدش می‌کردند و من می‌گفتم کار خودت را انجام بده و نترس. کار بزرگی انجام داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این مؤسسات غیرمجاز، مؤسسات مجاز، بانک‌های خصوصی و دولتی، همه اینها باید سالم‌سازی شوند. این مهم‌ترین وظیفه‌ای است که امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی توأماً بر عهده دارند و باید انجام دهند و همه مدیران دلسوز بانک‌ها باید این کار را بکنند. مدیران بانک‌ها رسالت بسیار سنگینی بر عهده دارند. آنها بهتر از ما می‌توانند کمک کنند. آنها بهتر از ما راهش را بلد هستند.

روحانی اظهار داشت: بیاییم واقعاً بانک‌ها را اصلاح کنیم. در شرایط اقتصادی که الان هستیم، شاید یک فرصت خوبی برای اصلاح امور بانک‌ها باشد. اختیارات بسیار زیاد و وسیعی را به بانک مرکزی دادیم. در همین مصوبات چند هفته گذشته، کاملاً دست بانک مرکزی را باز گذاشتیم و همه اختیارات قانونی مورد درخواست را به آن داده‌ایم تا بتواند بانک ها را اصلاح کند.

رییس جمهور گفت: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند.همانطور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند.

 روحانی با تاکید بر اینکه تحریم را باید به خوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد، اظهارداشت: با کمک مردم و با اتحاد و وحدتی که در جامعه است باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند. باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند.با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگی، ایستادن و هر روز بهانه‌ای را درست کردن، این برای ملت ایران غیرقابل قبول است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً فشار به مردم است،فشار به هیچ جای دیگر نیست. به مردم و به ملت‌های دیگر و به شرکت‌های دیگر و به دولت‌های دیگر است، امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند.

روحانی افزود: فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی به کاخ سفید آمده باشند که تا این حد، ضدقانون و معاهدات بین‌المللی باشند. من به یاد ندارم. همه آنها تخلفات قانونی داشتند ولی اینها سرآمد تخلفات هستند. ندیدم در کاخ سفید گروهی روی کار بیایند مثل این دوره نژادپرست باشند. وقتی یک گروهی که هم نژادپرست هستند و هم به قوانین و مقررات بین‌المللی اعتنا نمی‌کنند، امروز چه توقعی از آنها داریم. همین شرایطی است که امروز می‌بینیم.

 روحانی گفت: این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می گویند که یکی از آرزوهایشان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالیکه این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید ، با هم صحبت می‌کنیم.

رییس جمهور اضافه کرد: ما برای حرف زدن مشکل نداریم به شرط اینکه طرف ما، طرفی باشد برای حرف، قول و عهد خودش ارزش قایل باشد. اگر طرف مقابل به عهد و به پیمانش ارزش قایل باشد حرف زدن مشکلی ندارد. آدم می‌تواند بنشیند حرف بزند و به نتیجه برسد.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما ببینید الان چند کشور از کار آمریکا حمایت می‌کنند؟ و آنهایی که مخالف هستند، چقدر هستند؟ ما در بخش سیاسی، افکار عمومی و حقوقی، موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آوردیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: این کار ساده نیست که آمریکا روی حرفی بایستد و کل اتحادیه اروپا با آن نباشد، این یعنی پیروزی دیپلماسی و پیروزی سیاست خارجی. بعضی‌ها فکر می‌کنند در برجام که مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم این موفقیت بزرگی بود که آمریکایی‌ها این موفقیت را از بین بردند نه اینگونه نیست. این تفسیر اشتباه است.

 روحانی افزود: همان موفقیت را امروز حداقل از لحاظ سیاسی داریم. یعنی همانطور که در برجام اکثریت قاطع کشورهای دنیا به جز 2، 3 کشور همه موافق و حامی بودند. امروز هم همه کشورهای دنیا به استثناء چند کشور، در برابر آمریکا قرار دارند و در کنار ایران هستند این موفقیت دیپلماسی ما است.

وی ادامه داد: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولین ایرانی چه مقدار و از مسئولین کاخ سفید چه مقدار بود. شما دیدید جلسه شورای امنیتی که تشکیل داده بودند تا آخرین میخ را بر تابوت برجام بزنند، چگونه به جمع بزرگ حامیان برجام تبدیل شد. درست نقطه مقابل. پس ما از لحاظ سیاسی موفق و پیروز هستیم.

رئیس جمهوری گفت: رسانه‌های ما و صدا و سیمای ما باید این موفقیت را با صدای رسا، بیان کنند و همه مردم باید بدانند که نمایندگان و دیپلمات‌های آنها، چقدر فعالیت کردند و موفق بودند.

روحانی اظهارداشت: اینکه امروز آمریکا ناچار می‌شود، 8 کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثناء بکند، در حالی که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم، این پیروزی ما  و  عقب‌نشینی آمریکا نیست؟ اینکه آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند که ما نمی‌گذاریم اقتصاد ایران، فعال باشد و رشد بکند اما صادرات ما در همین مدت 7 ماه گذشته به نسبت 7 ماه صادرات پارسال، بیشتر است، به معنای موفقیت ایران نیست؟ اینکه جمهوری اسلامی ایران، امروز می‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت، موفقیت نیست؟

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حتی اگر این 8 کشور را استثناء نمی‌کردند باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم، گفت: این را به همه رهبران کشورهایی که در سازمان ملل و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند گفتم که ما اینبار با افتخار تحریم را می‌شکنیم چون ظالمانه است و برخلاف قانون ، معاهدات و بر خلاف قطعنامه سازمان ملل است پس ما افتخار می‌کنیم، این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند.

 روحانی با بیان اینکه طبق قطعنامه 2231 تمام کشورهای دنیا موظفند امروز روبروی آمریکا بایستند، گفت: شما چه زمانی در تاریخ ایران سراغ دارید که ایران یک طرف باشد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل، معاهدات بین‌المللی، اتحادیه اروپا، آسیا و آفریقا کنار ایران باشد.

وی افزود: اینکه به جز سه چهار کشور، تمام دنیا کنار ایران باشد و آمریکا خودش تنها مانده باشد در تاریخ یک نمونه‌اش را پیدا کنید. این موفقیت بزرگ ملت ایران است این موفقیت را نباید فراموش کنیم. ما موفق شدیم، ملت ما، ملت‌های منطقه موفق شدند که آمریکا قدم به قدم از اهداف اعلام شده قبلی‌اش عقب‌نشینی کند.

رئیس جمهوری ادامه داد: مگر آمریکا اعلام نکرد من از افغانستان بیرون می‌آیم، چرا از حرفش عقب‌نشینی کرد. مگر نگفت از عراق به طور کامل خارج می شوم چرا از گفته اش عقب‌نشینی کرد. مگر نگفت حکومت حاکم دمشق را به رسمیت نخواهم شناخت چرا پس الان شناخته است. مگر نگفت در یمن من عربستان را پیروز می‌کنم پس چرا الان می گوید که یمن راه‌حل نظامی ندارد. ما این حرف را 4 سال است می‌زنیم و  می‌گوییم که یمن راه‌حل نظامی ندارد.

 روحانی با طرح این سوال که آمریکایی ها کجا موفق بودند، گفت: در کدام پروژه موفق بودند. همین جنگ تجاری که در دنیا به راه انداختند، در ماه های آینده شما می‌بینید  که به ضرر چه کسی خواهد بود. ممکن است کوتاه مدت، یک منافعی داشته باشند اما در بلند مدت به ضرر خود آمریکا خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در جایگاهی قرار داریم که سازمان‌های بین‌المللی دنیا و افکار عمومی همراه ما بوده و آمریکایی‌ها از هر زمان دیگر سر به زیرتر هستند، گفت: ماجرای قتل فجیع در استانبول، آبروی آمریکا را در تاریخ و در دنیا برد. بحث در مورد جنایت 15 الی 18 نفر و سلاخی یک فرد نیست؛ بلکه آمریکایی ها که این همه حمایت کرده و حمایت می‌کنند، امروز چگونه شرمنده و سر به زیر هستند؛ هر روز راجع به این داستان یک حرف می‌زنند و آخرش هم از این منجلاب نجات پیدا نمی‌کنند.

روحانی تاکید کرد: ما از حمایت ملت‌های منطقه افتخار می‌کنیم اما آمریکا افتخارش اینست که از یک رژیم آدم‌کشی که ملت فلسطین را هر روز زیر بمباران قرار می‌دهد، حمایت می‌کند؛ افتخار می‌کند از رژیمی حمایت می‌کند که هر روز مردم یمن را نابود می‌کند و ویرانه‌های یمن را ویران‌تر می‌کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آمریکا در این مسیری که علیه ملت ایران انتخاب کرده، حتماً ناموفق خواهد بود. آمریکا دو هدف بیشتر ندارد، می‌خواهد ایران را تضعیف و ملت ایران را ناامید کند و به هیچ‌کدامش نمی‌رسد، نه ملت ایران، ناامید و خسته می‌شود و نه ایران شکسته می‌شود و تضعیف می‌شود؛ ایران به قدرتمندی خودش ادامه می‌دهد و ملت ایران هم امیدوارانه راه خودش را ادامه می‌دهد. البته یک شرط دارد و آن توجه و عمل به تاکید امام راحل(ره) بر وحدت کلمه است.

روحانی با اشاره به اینکه باید متحد باشیم و مسایل جناحی را کنار بگذاریم، افزود: این نمی‌شود پس از یک انتخابات، 2.5 سال دنبال آن انتخابات بوده و همان رقابت را می‌خواهیم ادامه دهیم. تا می‌خواهد تمام شود، انتخابات بعدی شروع می‌شود و دوباره شروع به رقابت می‌کنیم؛ انتخابات در ایران زیاد داریم، حداقل هر 2 سال یکبار انتخابات داریم؛ 2، 3 ماه قبل آن عیب ندارد جناح‌ها رقابت کنند اما وقتی تمام شد روز بعد باید بشود رفاقت، نه رقابت.

رئیس جمهور گفت: دمکراسی در دنیا یک چارچوب و معیاری دارد. حزب‌بندی یک معیاری دارد. دولت و رئیس جمهور که انتخاب شدند، نمایندگان مجلس که به وزرا رأی دادند، دیگر این دولت برای همه جناح‌ها و همه ملت ایران است. چه خاصیتی دارد که هر روز، همدیگر را اذیت می‌کنیم، چکار می‌خواهیم بکنیم و دنبال چه هستیم.

 روحانی با طرح این سوال که آمریکا چه زمانی تصمیم گرفت از برجام خارج شود، افزود: پارسال بعد از ناآرامی های اوایل دی ماه بود که آمریکا درباره برجام تصمیم گرفت. البته آنها فیلم بعضی اعتراضات اوایل دی را دیدند، اما فیلم راهپیمایی های بعدی مردم که همه مسائل قبل را شست و برد را ندیدند. از آن زمان، این نشان می‌دهد، وحدت و اتحاد داخلی می‌تواند روی اراده کاخ سفید اثر بگذارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: این مرگ بر آمریکایی که می‌آییم در خیابان‌ها می‌گوییم و عملی‌اش می‌کنیم، صرفا با گفتن حل نمی‌شود. عمل آن این است که به آمریکا فشار بیاوریم و آمریکا از ما بهراسد و جرأت نکند، توطئه‌هایش را ادامه دهد. تمام امید آمریکا در این تحریم، این است که اینقدر فشار بیاورد تا مردم ناامید شوند. ناامید بریزند در خیابان و بگویند آقا استقلال و آزادی و آقایی را که گفته بودیم، نخواستیم. برمی‌گردیم به 40 سال پیش؛ اما این اشتباه آمریکا است.

 روحانی ادامه داد: مگر امکان‌پذیر است یک ملت بزرگی مثل ایران که در انتخابات گفت به عقب برنمی‌گردیم حالا بازگشت کند آن هم به انقلاب و 40 سال پیش. آن 4 سال را مردم زیر بار نرفتند که به عقب برگردند.

رییس جمهور گفت: مردم خودشان انقلاب کردند، انقلاب اسلامی برای مردم و ملت ایران است. امام(ره) رهبری کرد و ملت به میدان آمده و انقلاب به پیروزی رسید. صاحب انقلاب و نظام، ملت ایران هستند.

 روحانی با تاکید بر اینکه دعواهای جناحی و حزبی باید کنار صندوق آراء ، خاتمه یابد اظهار داشت: تا اول صندوق رقابت و دعواست ولی نتیجه صندوق باید تمام کننده و فصل‌الخطاب باشد و آراء صندوق که شمرده شد، باید با هم برادر و متحد شویم و در کنار هم قرار بگیریم.

روحانی با اشاره به اینکه بی‌تردید امروز با وحدت و تلاش مضاعف از تحریم عبور می‌کنیم،گفت: می توانیم آمریکا را پشیمان کرده و سرمایه خارجی را به کشور برگردانیم تورم را مهار می‌کنیم و اینها جزو وظایف و کارهای وزارت اقتصاد است. مسیر رشد اقتصادی را دومرتبه آغاز می‌کنیم. هیچ کس فکر نکند، روندی که در این چند ماه، در آن وارد شدیم، به همین صورت ادامه پیدا می‌کند، نه. این روند پایان می‌پذیرد. پایان‌پذیرفتن آن با اراده، تلاش و وحدت ماست.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سال 92 که کار را شروع کردیم، تورم سالانه‌ حدود 32.8 بود،در سال 93 رقم 32 تبدیل شد به 14.6. در 94 رسیدیم به رقم 11.1، و در سالهای 95 و 96 تک رقمی شدیم. از ابتدای 92 به مردم قول دادیم که در سال آخر این دولت تورم تک رقمی خواهد شد. در مصاحبه صد روز اول صحبت کردم و دوستان اقتصاد دان به من اعتراض کردند که چرا شما اعلام کردید تک رقمی، تک رقمی اصلاً نمی‌شود. گفتم اراده ما بر این است و همه شما باید دنبال این اراده حرکت کنید ، می‌توانیم این کار را بکنیم و این نرخ در 96 تک رقمی نشد بلکه در 95 تک رقم شد. حتی شش ماهه دوم 94 تک رقمی شروع شد.

روحانی افزود: الان دو مرتبه وارد تورم 2 رقمی شده ایم. باید تلاش کنیم تا آنرا مهار کنیم. این وظیفه ما است. رشد اقتصادی ما حتماً با مشکل مواجه است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم رشد اقتصادی 2 رقمی داشتیم، گفت: در سال 95 رشد اقتصادی کشور ما تقریباً در دنیا اول بود. چگونه توانستیم حرکت دهیم، ممکن است یکی بگوید بخاطر فروش نفت و برجام بوده است، فروش نفت و برجام را چه کسی درست کرد. چه کسی چاه‌های بسته نفت را باز کرد و چه کسی توانست دوباره مشتری بیاورد.

 روحانی افزود: وقتی می‌گوییم فروش نفت برخی فکر می‌کنند شیر را باز می‌کنیم فروخته می‌شود. اینکه چطور این نفت تولید می‌شود، به بندر می‌رسد، مشتری تهیه می‌شود، به کشتی زده می‌شود، پول فروش آن چگونه وصول می‌شود. هزار فراز و نشیب دارد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باز هم می‌توانیم این کار را بکنیم، گفت: البته می‌دانم شرایط امروز ما ، شرایط آسانی نیست. یک ابرقدرتی مثل آمریکا و مزدورانی مثل صهیونیست‌ها و برخی از رژیم‌های منطقه علیه ما در کنار آمریکا قرار گرفته اند ، اما ما ملت بزرگی هستیم، اراده قوی داریم و می‌توانیم عبور کنیم.

 روحانی با اشاره به موفقیت های حقوقی اخیر ایران در دادگاه های بین المللی ، گفت: مگر از لحاظ حقوقی، ما در لاهه دو بار در این چند ماه پیروزی به دست نیاوردیم. باز هم ان شاء الله دستیابی به پیروزی ممکن است. دو مرتبه روبروی آمریکا قرار گرفتیم، یک دادگاه بزرگ دیگر هم در ایتالیا بود آن هم روبروی آمریکا بودیم و پیروز شدیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته سه مرتبه از لحاظ حقوقی  پیروز شدیم، گفت: چند نفر از مردم ایران می‌دانند ما سه بار در مصاف حقوقی جهانی در برابر آمریکا پیروز شدیم. اگر الان برویم نظرسنجی کنیم. آیا 10، 20 درصد می‌دانند؟ نمی‌دانند برای اینکه رسانه‌های ما این موضوع را باز نمی‌کنند. صدا و سیمای ما باید این را برای مردم تشریح کند.

 روحانی افزود: آیا مردم می‌دانند که 3 بار در مصاف حقوقی بین‌المللی، حقوقدانان و سیاسیون ما در برابر ابرقدرتی مثل آمریکا که بهترین وکلا را به کار گرفته بود موفق و پیروز شدند. اینکه در یک دعوای 5 میلیارد و 900 میلیونی در ایتالیا پیروز شدیم و در یک دعوای صلاحیت نسبت به موضوع برجام در لاهه پیروز شدیم و همچنین در گرفتن حکم موقت علیه آمریکا ما برنده شدیم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس دادگاه بین المللی چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا محکوم است و تحریم‌ هایش علیه ایران غلط و برخلاف مقررات بین‌المللی است اما این پیروزی ما را چه کسی می‌داند؟

روحانی تصریح کرد: درحالی که اگر کوچکترین مشکلی باشد و فردا یک چیزی یک روز و یک هفته کم شود، این موضوع خبر اول همه بخش های مختلف شبکه های خبری می‌شود. اما این پیروزی‌های حقوقی چه؟ درمورد این پیروزی‌ها یک گوشه‌ای گفته می‌شود که بله ایران هم موفق شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آن گوینده، یواش می‌گوید پیروز شد در حالی که باید محکم و قاطع بگوید، گفت: این پیروزی ملت ایران است؛ نباید تصور کنیم که این پیروزی دولت دوازدهم است؛ حقوقدانان و دیپلمات های ما، دیپلمات‌های این جناح و آن جناح و این دولت و آن دولت نیستند، دیپلمات‌های کشور و ملت ایران هستند.

روحانی با اشاره به اینکه ما از لحاظ سیاسی، حقوقی و سازمان‌های بین‌المللی موفق شدیم، اظهار داشت: امروز دبیر کل سازمان ملل و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نفع ما حرف می زنند؛ امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند، در برابر فروش نفت ایران در بازار شکست خوردند؛ دیدند نمی‌توانند جایگزین کنند؛ بر فرض هم اگر اعلام شکست نکرده و کشورها را معاف نمی‌کردند، ما آنقدر توان داریم که نفت‌مان را در هر شرایطی بفروشیم و می فروختیم.

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند ایران تحریم را دور می‌زند؛ بله ما اعلام می‌کنیم که تحریم غیرقانونی، ظالمانه شما را با افتخار تمام دور می‌زنیم چرا که تحریم شما ظالمانه، غلط و برخلاف مقررات بین‌المللی است.

 روحانی تاکید کرد: امروز در یک آزمایش و جایگاه حساسی قرار گرفته‌ایم و می‌توانیم تولیدمان را به حرکت در بیاوریم؛ من معتقد نیستم که شرایط ما بدتر شده است، ممکن است از یک نظر وقتی می‌خواهد ماده اولیه‌ و یا قطعه‌اش را از خارج بیاورد، سخت‌تر شده باشد؛ ولی از یک طرف بهتر شده است؛ بازار و تقاضا وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی تولید ما در انبار می‌ماند اما الان دیگر اینطور نیست و تولید کننده ما می‌تواند صادرات انجام دهد.

 روحانی تصریح کرد: امروز در صادرات شرایط ما بهتر از دیروز شده است؛ یک وقتی چند اقتصاددان بودند که سر قیمت ارز همیشه با ما چانه می‌زدند؛ مثلاً ارز 3800 تومان بود می‌گفتند اگر این بشود 4200 تومان تمام ایران، گلستان می‌شود. می‌گفتند اگر ارز بشود، 4200 تومان صادرات ما 2 برابر می‌شود.

رئیس جمهور گفت: به هر حال ما برای آنها احترام قائلیم، خب اقتصاددان بودند. برای شما هم در وزارت اقتصاد احترام قائلیم. آنچه ایشان می گفتند که با ارز 4200 تومانی محقق می شود و ارز بازار دوم، اگر محقق می شد الان دنیا گلستان می شد. اما نباید فقط یک بعد داستان را ببینیم. اقتصاد دانش بسیار پیچیده‌ای است. اقتصاد کتاب نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند، اقتصاد کتاب است. فرمول‌هایی که در کتاب خواندند، رفتند امتحان دادند و نمره گرفتند، می‌شوند اقتصاددان؛ نه اقتصاد خیلی فراز و نشیب دارد.

 روحانی افزود: اینجا است که به وزارت اقتصاد توصیه می‌کنم، اگر شما می‌خواهید در اقتصاد پیشرفت کنید، صاحبان، تجربه را هم بیاورید. همانطور که استاد دانشگاه را هم باید بیاورید. با استاد دانشگاه مشورت کنید، با صادرکننده و واردکننده و تولیدکننده و بخش خصوصی هم مشورت کنید. با اتاق‌ها هم مشورت کنید. همه علم اقتصاد در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر نیست. مقداری هم در بازار و فضای اقتصاد جهانی است. این را باور کنید.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید هم از علم و هم از تجربه استفاده کنیم. وزارت اقتصاد هم از اساتید اقتصاد استفاده کند و از آنها بهره بگیرد و نظر آنها را بگیرد و هم از تجار و تولیدکننده‌ها و سرمایه‌گذارها. آن کسی که زحمت کشیده از یک مغازه رسیده به یک بنگاه بزرگ تولیدی، نرفته واحدهای اقتصاد را بگذراند، بلکه تجربه کسب کرده است. یاد گرفته چه کار بکند. هر دو را کنار هم قرار بدهیم. هم از اساتید و هم از صاحبان تجربه استفاده کنیم.

 روحانی تصریح کرد: موفقیت آقای دژپسند در گرو این است که از همه اینها استفاده کند. باید در فراگیری و در مشورت تواضع کنیم. باید در برابر دانش دیگران تواضع کنیم و گوش کنیم. گوش شنوا داشته باشیم. در برابر صاحبان تجربه، باید گوش شنوا داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم و یادمان بدهند و بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهور گفت: تا حالا نشده با بخش خصوصی بنشینم و نکته ارزشمندی نیاموزم. در بخش بافت فرسوده هر چه با اقتصاددان‌ها و بانک‌ها مشورت کردیم، دیدیم که مثل اینکه کار نشدنی است اما وقتی با توسعه‌گرها که هزاران واحد مسکونی ساخته و فروخته اند، جلسه گذاشتیم، فهمیدیم که مشکل کجاست و مشکل آنهایی نبود که تا به حال می‌گفتند. اگر از همه نیروها و توان‌ها استفاده کنیم، به راحتی می‌توانیم از این مسیر سخت به خوبی و با کمترین هزینه عبور کنیم.

 روحانی فروش بنگاه‌های دولتی را به عنوان وظیفه بزرگ مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: بنگاه‌ها را سریع‌تر در بازار و بورس و فرابورس  عرضه کنید و من هم به طور مرتب دولت و هم نیروهای مسلح و هم نهادهای عمومی غیردولتی را تشویق می کنم که به صلاح کشور و ملت است که اموال و سهام‌شان را بفروشند. اشکالی ندارد سهامی داشته باشند. اما هم بنگاه و هم مدیریت را واگذار کنند. حالا یک سهمی هم در یک جایی داشته باشند در یک حدی اشکالی ندارد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه کار اصلی ما اینست که بازار سرمایه را ترویج کنیم،گفت: بازار سرمایه می‌تواند به ما و به بانک و تولید کمک کند. بازار سرمایه می‌تواند به مردم امید دهد. باید مالیات را سامان دهیم.وضع مالیاتی در سال‌های اخیر از گذشته بهتر شده است اما همانطوری که گفته شد، معلوم نیست از آنهایی که مالیات می‌گرفتیم ،شاید بعضی جاها لازم باشد کمتر بگیریم. چون شرایط امروز شرایط رونق نیست که مالیات بیشتر بگیریم اما خیلی‌ها هستند که مالیات نمی‌دهند.باید برای فرارهای مالیاتی راه‌حل علمی پیدا کنیم.

 روحانی تصریح کرد: به نظر من اگر کشور بخواهد در مسیر درست حرکت بکند راه حل دیگری جز دولت الکترونیک ندارد. مردم نباید با چهره‌ها مواجه شوند. این ارتباط رو در رو که می‌گویند خوب است، در اقتصاد و گرفتن تسهیلات و سرمایه‌گذاری خوب نیست.

 رئیس جمهوری با بیان اینکه باید کمک کنیم همه مردم از طریق سیستم الکترونیکی مشکلاتشان را حل کنند، گفت: شاید لازم نباشد مردمی که می‌خواهند یک مجوز بگیرند چهره مبارک یک مدیر را زیارت کنند،  مردم باید بتوانند با صفحه رایانه خودشان کارهایشان را انجام دهند. آنها را با صفحه رایانه رفیق کنید و نمی خواهد با آدم‌ها و مدیرها رفیق کنید. مشکل درست می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه برای تقویت دولت الکترونیک همه وزارتخانه ها باید کمک کنند، خاطرنشان کرد: از نظر زیرساخت، شرایط ما بد نیست و شرایط خوبی داریم  اما این دستگاه به آن دستگاه نمی‌خواهد اطلاعات بدهد و من نمی‌دانم چرا؟ چیز عجیبی است. آنچنان به بخش و به منافع زودگذر چسبیده ایم ، کل دنیا هیچی نیست چه برسد به وزارتخانه، مدیریت و چه برسد به 4 سال.

رئیس جمهوری با بیان اینکه  3 سال از این دولت مانده، گفت: تعصبات بخشی را رها کنیم. اطلاعات مان را به یکدیگر بدهیم و متمرکز کنیم. از اطلاعات هم استفاده کنیم.

 روحانی با اشاره به نحوه وصول مالیات، گفت: امروزه در دنیا کار با سیستم الکترونیکی و دیجیتالی انجام می شود و اینگونه نیست که کسی ممیز بفرستد بالای سر کاسب و بگوید درآمد تو چقدر است، یا اینکه دفاتر خود را باز کن و ورق بزن. اینجوری نیست. بیاییم در شیوه ها نوسازی کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه همه باید حس کنند، مالیات برای آنها شرعاً و قانوناً واجب است، گفت: همه باید حس کنند که مالیات از لحاظ تعصب ملی واجب و برای نجات بچه‌های فردای ایران واجب است. ما راهی نداریم باید با مالیات کشور را اداره کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه نباید با نفت کشور را اداره کنیم، گفت: نفت سرمایه بین نسلی ما است. باید برای جای دیگری مصرف شود. ما باید سرمایه را جذب کنیم و محیط کسب و کار را باید آماده کنیم . مناطق آزاد ما امروز و در شرایط تحریم ، مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و باید به میدان بیایند و سرمایه را جذب کنند. مشوق‌ها را باید زیاد کنیم.

 روحانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خیلی غصه نخورید فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته و برنمی‌گردد، سرمایه‌گذار در جای دیگر داریم و کشورهای دیگر هستند. آنها را جذب کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: مسئولین کشورهای دیگر گفتند که ما جایگزین می‌شویم؛ بیاییم با دنیا کار کنیم؛ خیلی جاها سرمایه است. فکر نکنید فکر در اروپا و آمریکا است. سرمایه زیاد است باید راه جذب آنها را پیدا کنیم ، مشوق‌های لازم را بدهیم و آنها را در این شرایط بیاوریم؛ باید در شرایط فعلی که مردم در مشقت هستند این مسیر را کوتاه کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور باید به میدان آمده و همه توانش را بکار بگیرد، گفت: در جلسه اقتصادی و در دولت گفتم هر طرحی برای تصمیم در هر ساعتی از روز بیاید، من آماده هستم و مشکلی وجود ندارد؛ساعت نمی‌شناسیم. هر کس طرحی را آماده کرد این طرح را بیاورد، حتی در روز تعطیل هم باشد جلسه می‌گذاریم و بحث می کنیم و به نتیجه می‌رسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس ساعتی در کار نبود که بگویید چه ساعتی است . جلسه قرارگاه تا اذان صبح طول می‌کشید. نماز صبح می‌خواندیم بعد از آن ادامه می دادیم تا ظهر طول می‌کشید. حساب این نبود که ساعت خواب کی است موقعی که عملیات شروع می‌شد دیگر ساعت نمی‌شناخت از آن نیمه شبی که عملیات آغاز می‌شد، تا لااقل 48 ساعت حداقل، 72 ساعت آتش مداوم بود. نه وقت تعویض نیرو و نه وقت استراحت بود. چطور آن عملیات‌ها را پیش بردیم و کشور را پیروز کردیم و افتخار برای مردم آوردیم.

رئیس جمهور گفت: الان هم احساس باید این باشد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و روبروی یک دشمن قدار ایستادیم. آن وقت صدام بود، امروز ترامپ است. فرقی نمی‌کند. باید بایستیم و پیروز شویم و خداوند ما را پیروز می‌کند. اگر برای رضای او و برای راحتی خلق او و مردم او تلاش کردیم موفقیت نصیب می‌کند. امیدوارم در دوره جدید، وزارت اقتصاد و دارایی بتواند با موفقیت فراوانی مسئولیت خودش را به پیش ببرد.

در ابتدای این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه می توانیم با برنامه منسجم، راهبردی و اجرایی و همچنین عزمی راسخ از شرایط ویژه کنونی عبور کنیم، گفت: در وزارت اقتصاد و امور دارایی سرمایه گسترده ای نهفته است که با تمام ابزار و امکانات در خدمت دولت و حکومت هستیم.

 فرهاد دژپسند با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور از لحاظ حساسیت در مقایسه با دهه های قبلی انقلاب و حتی دوران هشت سال دفاع مقدس و اینکه دشمن درصدد ناامیدی مردم از حکومت با ابزار های گوناگون است، تاکید کرد: با همکاری، تعاون، همدلی و پشتکار می توانیم به سهولت این برنامه های سخت دشمنان را خنثی کنیم و وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی می تواند در حوزه های مختلف با تجهیز منابع، بهبود فضای کسب و کار، رشد اقتصادی، مقابله با معضل بیکاری و کنترل تورم به درستی ایفای نقش کند.

همچنین معاونین و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی گزارشی از منابع و مصارف بودجه سال 97، ظرفیت ها، برنامه های آتی و اقدامات مناطق مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مقابله با تحریم ها، اقدامات اتخاذ شده در حمایت از بازار سرمایه و دست آوردهای بدست آمده در دولت یازدهم و دوازدهم در بورس و فرابورس همانند رشد و افزایش تعداد شرکت ها، ارزش بازارو صندوق های سرمایه گذاری مشترک، جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، چگونگی نحوه پرداخت سود سهام عدالت به خانواده ها بویژه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، اقدامات سازمان امور مالیاتی در خود اظهاری مالیاتی، پرداخت الکترونیک مالیات، حمایت از تولید و بخشودگی جرائم مالیاتی ارائه کردند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا حسن روحانی دونالد ترامپ


نظر شما :