امیدواری آمریکا به آزادی کشیش محبوس در ترکیه

۲۰ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۷۹۴۸۲ سرخط اخبار

دولت ترامپ امیدوار است که کشیش آمریکایی که در ترکیه بازداشت شده است، به دنبال جلسه دادگاهی که امروز، جمعه در ترکیه تشکیل می‌شود، آزاد شود اما وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص هرگونه توافقی با دولت ترکیه برای آزادی او اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز و روزنامه واشنگتن‌ پست گزارش کرده‌اند که آمریکا و ترکیه به توافقی دست یافته‌اند که به موجب آن از برخی از اتهامات علیه اندرو برانسون، کشیش آمریکایی دستگیر شده در ترکیه صرف نظر می‌شود و در جلسه استماع دادگاه یا به محض اتمام آن آزاد خواهد شد.

علاوه بر وزارت خارجه آمریکا، مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا نیز در نشستی وجود هرگونه توافق در این زمینه را تکذیب کرد اما در خصوص آزادی برانسون ابراز امیدواری کرد.

پنس اظهار کرد: ما همچنان امیدواریم که به دنبال جلسه دادگاه پیش رو، راه تصمیم‌گیری ترکیه روشن شده و این مرد خوب که گناهکار نیست و در ترکیه در حبس به سر می‌برد، آزاد شود.

معاون ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و دولت ما روشن کرده‌اند که تا آزادی کشیش برانسون و بازگشت او به خانه، در کنار خانواده و کلیسایش در آمریکا می‌ایستیم.

در همین حال دو تن از مقامات ارشد دولت آمریکا اظهار کرده‌اند که توافقی با ترکیه در پرونده برانسون صورت نگرفته است.

هم‌چنین چهار تن از سناتورهای آمریکایی از جمله لیدسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و جین شاهین از حزب دموکرات نیز در بیانیه‌ای مشترک اظهار کرده‌اند که آزادی برانسون می‌تواند به بهبود روابط ترکیه و آمریکا کمک کند.

پرونده کشیش برانسون که بیش از 20 سال در ترکیه زندگی کرده، در روابط دیپلماتیک آنکارا و واشنگتن به چالشی بزرگ تبدیل شده که وضع تعرفه‌ها و تحریم‌هایی را علیه ترکیه به دنبال داشته است.

برانسون در سال 2016 و به دنبال اتهامات تروریستی زندانی شد و در ماه ژوئیه به حبس خانگی درآمد.

مایک پامپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز آزاد کردن برانسون را تصمیمی درست برای ترکیه دانست.

شبکه ان‌بی‌سی اما به نقل از منابع آگاه اظهار کرده است که مقامات آمریکایی با ترکیه به توافقی دست یافته‌اند که به موجب آن، از برخی از اتهامات مطرح شده علیه برانسون صرف نظر خواهد شد و در پی آن وی آزاد می‌شود.

واشنگتن پست نیز گزارش کرده است که این توافق شامل برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه است. مقامات آمریکایی و برخی افراد آگاه از این مساله اظهار کرده‌اند که در پی این توافق، اتهامات برانسون کاهش یافته و به او اجازه خواهند داد که دوران محکومیت خود را در آمریکا بگذراند.

اندرو برانسون، شهروند آمریکایی دو سال پیش در ترکیه بازداشت و به ارتباط با طرفداران فتح‌الله گولن، روحانی ترک مخالف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه متهم شد. دولت ترکیه گولن را که در آمریکا سکونت دارد مسئول تحریک به کودتای نافرجام تابستان دو سال پیش در ترکیه دانسته اما وی این اتهام را همواره رد کرده است. با اینهمه، ترکیه اصرار داشته که آمریکا باید فتح‌الله گولن را به این کشور تحویل دهد. ایالات متحده ادعای ترکیه را موجه ندانسته این درخواست را نپذیرفته است.

برانسون، که حدود بیست سال مقیم ترکیه بوده، هرگونه ارتباط با کودتاگردان را به شدت تکذیب کرده است.

بازداشت آندرو برانسون باعث تیرگی روابط بین آمریکا و ترکیه، دو متحد نظامی و سیاسی قدیمی شد که پیش از آن هم بر سر موضوعات دیگری از جمله تصمیم ترکیه به خرید شبکه دفاع ضدموشکی پیشرفته از روسیه دچار اختلاف نظر شده بودند. اختلاف بین دو طرف بر رویکرد پیمان ناتو نسبت به ترکیه هم بی تاثیر نبوده است.

در واکنش به ادامه بازداشت کشیش برانسون، دولت آمریکا برخی مقامات ترکیه را هدف تحریم قرار داد در حالیکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، دستور وضع تعرفه بر واردات بعضی انواع فلزات از ترکیه را صادر کرد، هر چند این تصمیم برمبنای مصالح اقتصادی و امنیتی ایالات متحده توجیه شد.

در حالیکه لیر ترکیه از اول سال جاری تحت فشار قرار داشته و ارزش آن در برابر ارزهای معتبر خارجی کاهش قابل توجهی داشته، تحریم‌های آمریکا و تیرگی روابط بین دو کشور در یکی دو ماه اخیر به روند تنزل ارزش پول ملی ترکیه شتاب بیشتری بخشیده است. نرخ برابری لیر در برابر دلار از اول سال جاری تا کنون حدود ۴۰ درصد کاهش داشته و باعث نگرانی در مورد افزایش تورم در کشوری شده که اقتصاد آن سابقه تورم شدید را داشته است.

دولت ترکیه برای ادامه رشد اقتصادی به جلب سرمایه خارجی چشم دوخته اما بحران لیر و سردی روابط با آمریکا باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی شده است.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :