نیکی هیلی؛ نه یک میانه‌رو و نه حتی یک جمهوری‌خواه

۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۷۹۴۶۷ سرخط اخبار

خروج نیکی هیلی از سازمان ملل به عنوان "از دست رفتن یکی از صداهای میانه‌روی جمهوری‌خواهان و صدای منطق" تعبیر شد، اما گزارش عملکرد وی حکایت دیگری دارد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری دویچه وله در تحلیلی از عملکرد نیکی هیلی، نماینده ترامپ در سازمان ملل آورده است: "در حال حاضر  چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد که خروج هیلی از کاخ سفید ترامپ را موجب نگرانی یا ناراحتی بدانیم. هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام هیلی از مدت‌های پیش برنامه ریزی شده بود یا اینکه به رغم انکار مکرر، به دنبال برنامه‌ریزی برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

در نظر نداریم عملکرد آمریکا در عرصه جهانی را به ارزیابی بگذاریم به جای آن تصمیم بر آن است بر روی آنچه که می‌دانیم تمرکز کنیم و آن چیزی نیست جز سوابق هیلی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل.

اگر با صراحت بگوییم، سوابق او آنچنان که باید درخشان نیست. در دو سال فعالیتش در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل او تنها در برخی پرونده‌های خاص آن هم بصورت ضمنی از حقوق بشر  دفاع کرد بود و یکی از تندترین منتقدان روسیه در دولت ترامپ بود.

خروج از نهادهای سازمان ملل

اما این دقیقا چیزی نیست که از او به یاد خواهیم داشت. هیلی یکی از نخستین و عالی رتبه‌ترین اعضای زن کابینه ترامپ بابت آنچه که در دوران فعالیتش انجام داد، در یادها خواهد ماند: با حمایت او آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، برجام، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.

او به خاطر تهدید سایر اعضای سازمان ملل در توئیتر در یاد خواهد ماند زمانی گفته بود آمریکا اسامی آن دسته از کشورهایی را که از قطعنامه نمادین محکوم کردن تصمیم واشنگتن در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس حمایت کردند، ثبت می‌کند.

او را به یاد خواهیم داشت که اصل جدید و خطرناکی را مطرح کرد که به واسطه آن آمریکا تنها به کشورهایی کمک می‌کند که دوست باشند؛ به این معنا که آنها در تبعیت از مواضع دولت واشنگتن رفتار کرده و در سازمان ملل در راستای منافع آمریکا رای دهند.

شاید هم و البته به طور حتم باید او را بابت این حقیقت به یاد بیاوریم که در دوران فعالیتش واشنگتن کمک به صندوق جمعیت سازمان ملل، نهاد مربوط به آژانس بهداشت باروری را متوقف کرده و بار دیگر قانون موسوم به "قانون محدویت جهانی" را اجرایی کرد که دولت آمریکا را از کمک به گروه‌های بین‌المللی سلامت که حامی سقط جنین هستند، منع می‌کند.

مشوق "نخست آمریکا" در عرصه بین‌المللی

هیلی در کنار همه اینها، حامی سرسخت سیاست "نخست آمریکا"ی ترامپ بوده است که در اصل با اولویت‌ها و اصول اولیه سازمان ملل مغایرت دارد. استایل فردی هیلی ممکن است به وی برای پوشش و مخفی کردن حمایت تمام و کمالش از رویکرد خصمامه ترامپ در قبال چندجانبه گرایی کمک کرده باشد با این حال او چنین بود.

در دفاع از او برخی ممکن است بگویند که او تلاش می‌کرد تا بهترین استفاده را از موقعیتش برای جلوگیری از خرابکاری‌های بیشتر ترامپ بکار گیرد و آنها ممکن است که هشدار دهند جانشین او شاید بدتر هم باشد – اما چنین فرصتی مدت هاست که دیگر از دست رفته است. در شرایط کنونی دولت کنونی ترامپ و با توجه به تمامی خرابکاری‌هایی که او تا به امروز در بسیاری از موارد به بار آورده، ما دقیقا نمی‌توانیم اجازه دهیم که استدلال "بدتر شدن اوضاع" مطرح شود و به عنوان یک معیار مورد استفاده قرار گیرد.

با هر استانداری که بخواهیم در نظر بگیریم، هیلی را نمی‌توان نه یک میانه رو و نه حتی یک جمهوری خواه دانست. او حامی و مشوق بزرگ سیاست های ترامپ در عرصه جهانی بوده است. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که جهان برای این خروج غیرمنتظره اشک بریزد."

کلید واژه ها: نیکی هیلی


نظر شما :