اتفاقی هماهنگ با دستورالعمل کارگروه اقدام مشترک

ابعاد جدید از حملات متعدد به اماکن دیپلماتیک ایران؛ منتظر حملات بیشتر باشید!

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۱۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
حوادث را کنار هم که بررسی می کنیم در می یابیم که ظاهرا خطی وجود دارد که تلاش دارد حمله به اماکن دیپلماتیک ما را سازماندهی و تشدید کند. 
ابعاد جدید از حملات متعدد به اماکن دیپلماتیک ایران؛ منتظر حملات بیشتر باشید!

نویسنده: علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: این روزها دور تازه ای از حمله به کنسولگری ها، سفارت خانه ها و اماکن دیپلماتیک ایران آغاز شده است که به نظر نمی رسد تصادفی باشد. ظرف 10 روز گذشته، در فواصل کوتاه، به کنسولگری ایران در بصره، سفارت ایران در پاریس و سفارت ایران در آتن حمله شده است. توالی این حملات و نزدیکی زمانی آنها این مساله را به ذهن متبادر می کند که ظاهرا هماهنگی ای میان این حملات وجود دارد و به عبارتی این حملات تصادفی نیستند و به هم مرتبطند. در این میان دو نکته وجود دارد که قابل تامل است؛ نخست این که عوامل حمله عموما مشخص نیستند، یعنی ممکن است گفته شود حمله کنندگان معاند یا مخالف جمهوری اسلامی هستند ولی گفته نمی شود کیستند و با چه انگیزه ای این حملات را انجام می دهند و از سوی کدام طیف یا جریان هدایت می شوند. دیگر این که به نوعی تصور می شود کوتاهی تعمدی از سوی متولیان تامین امنیت کشورهای محل استقرار سفارت خانه هایمان وجود دارد. مثلا در پی حمله به سفارت خانه کشورمان در پاریس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیروهای امنیتی کشور فرانسه را متهم کرد که در تامین امنیت برای سفارت خانه ایران کوتاهی کرده اند و ظاهرا تعمدا در جلوگیری از انجام این حمله تعلل داشته اند. یا در حمله به کنسولگری ایران در بصره نیروهای عراقی تامین کننده امنیت کنسولگری به دلایل نامشخص محل را ترک کرده بودند. در آتن نیز مقام ارشد پلیس مربوطه به دلیل کوتاهی در تامین امنیت سفارت از سمتش برکنار شد. در تمامی این موارد مشخص نشد چه عامل یا عواملی سبب شده است تا نیروهای تامین کننده امنیت در انجام ماموریت خود کوتاهی کنند؟

این حوادث را کنار هم که بررسی می کنیم در می یابیم که ظاهرا خطی وجود دارد که تلاش دارد حمله به اماکن دیپلماتیک ما را سازماندهی و تشدید کند. 

با تشکیل کارگروه اقدام مشترک در درون وزارت امور خارجه امریکا با هدف تحت فشار گذاشتن ایران روشن بود که قرار است اقداماتی ایذایی علیه ایران آغاز شود. اما روشن نبود ابعاد فعالیت های این گروه چه خواهد بود. عده ای از کارشناسان گمان می کردند که این گروه قرار است در جهت تشدید فضای تحریم علیه ایران فعالیت کند اما همان ها وقتی که این تحلیل را ارائه می کردند، در می یافتند که اداره مشابهی مثل این کارگروه در وزارت خزانه داری امریکا فعالیت دارد و دقیقا همین کار را انجام می دهد، پس تشکیل این کارگره در وزارت امور خارجه به چه کار می آید؟ آنها سپس صورت مساله را پاک می کردند و می گفتند که چون دو نهاد موازی در دو وزارت خانه در درون یک دولت تشکیل شده پس در نتیجه فعالیت کارگروه اقدام مشترک محکوم به شکست است. عده ای دیگر از کارشناسان نیز می گفتند از آن جا که این گروه در 28 مرداد تشکیل شده و چون این تاریخ همان تاریخ کودتای 28 مرداد 1332 علیه دکتر محمد مصدق است، پس این کارگروه نیز قرار است همان شیوه را این بار علیه ایران تکرار کند. 
در این میان این نکته را هم بیفزاییم که مایک پمپئو قبل از این که وزیر امور خارجه جدید شود، رئیس سی آی ای بود. او وقتی که به وزارت امور خارجه آمد به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا توصیه کرد که معاونش، جینا هسپل را جانشین او در سی آی ای کند. این نشان می دهد که قرار بر این بوده است که وزارت امور خارجه امریکا با سی آی ای بیش از پیش هماهنگ عمل کند و این دو سازمان کاملا هماهنگ و در ارتباط تنگاتنگ فعالیت های خود را پیش ببرند. هدف آنها یا بهتر است بگوییم مهمترین هدف آنها پیش بردن اهداف کاخ سفید و شورای امنیت ملی امریکا علیه ایران است.  

حال با گذشت یک ماه از کارگروه اقدام مشترک در درون وزارت امور خارجه امریکا و این که حمله به اماکن دیپلماتیک کشورمان با فاصله حدود سه هفته ای انجام شده است، ابعاد فعالیت این گروه بیشتر مشخص می شود. به عبارت دیگر می توان گفت حمله به اماکن دیپلماتیک ما کاملا حساب شده و مطابق با دستورالعمل های این کارگروه انجام شده است. اگر این مساله را بپذیریم که عوامل گروهک منافقین در حال حاضر به پیاده نظام تیم ترامپ تبدیل شده اند و کاملا مطابق با دستورات آنها عمل می کنند آن گاه متوجه می شویم که امریکایی ها نیروی ایرانی لازم که انگیزه حمله به اماکن دیپلماتیک را داشته باشند نیز در اختیار دارند. کما این که گفته شده است در حمله به کنسولگری ایران در بصره عناصری از منافقین دستگیر شده اند. 

بنابراین می توان گفت ایالات متحده سیاستی را تعریف کرده که ضمن تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران که به دنبال آن امیدوار است بتواند بحران اقتصادی ایجاد کند و در پی آن نارضایتی در داخل ایران را افزایش دهد از لحاظ دیپلماتیک نیز ایران را تحت فشار بگذارد. به عبارت دیگر این سه هدف توامان دنبال می شوند. 

با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای کنگره که جمهوریخواهان به دنبال دستاوردی برای پیروزی در انتخابات هستند احتمالا این فشارها افزایش خواهند یافت و در صورتی که جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای پیروز شوند، این فشارها مضاعف خواهند شد و احتمالا شاهد تشدید حملات به اماکن دیپلماتیک ایران نیز باشیم چرا که در آن صورت جمهوریخواهان به پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری 2020 فکر می کنند. ضمن این که هدف نهایی امریکایی ها آن طور که خود بارها اعلام کرده اند، تغییر رژیم است و برای رسیدن به این هدف از تمامی ابزارها و وسایلی که در اختیار دارند استفاده می کنند. / تسنیم

کلید واژه ها: حمله به اماکن دیپلماتیک ایران و امریکا


( ۴ )

نظر شما :