امریکا فلسطین را از بین می برد، اعراب دست بسته نظاره گرند

اقدامات ترامپ برای پیشبرد اهداف اسرائیل

۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
این که محمود عفیفی، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب گفته که تماس ها و آمادگی هایی از سوی طرف های بین المللی مشخص و درگیر در قضیه فلسطینی در جریان است تا کمک ها به آژانس آنروا ادامه یابد تا از نقش انسانی آن محافظت شود، این دست کارها کفایت نمی کند. ما نیازمند تحرک عربی بیشتر و قدرتمندتر و فعال تر و اثرگذارتر جهان عرب هستیم و راه گریزی هم جز این نداریم. بگذاریم ببینیم اعراب و وزاری امور خارجه شان چه می کنند، اگر چه خیلی به ندرت دیده ایم کاری کرده باشند و توقعات را برآورده کرده باشند و امیدها را زنده نگه داشته باشند!
اقدامات ترامپ برای پیشبرد اهداف اسرائیل

نویسنده: مسعود الحناوی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که وزرای امور خارجه عرب، نشستی روز سه شنبه هفته گذشته برگزار کردند که بازتاب تصمیم دولت امریکا به قطع تمامی کمک هایش به آژانس کمک و اشتغال زایی برای فلسطینیان سازمان ملل موسوم به انروا را بررسی کنند، ناگهان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده شنبه گذشته تصمیم جدید خود را اعلام کرد و گفت که کمک حدودا 25 میلیون دلاری که به فلسطینیان بستری در بیمارستان های بیت المقدس شرقی اختصاص داشت را در راستای توقف کمک های امریکا به فلسطینیان متوقف می کند!

هدف ترامپ روشن است، تنگ تر کردن حلقه خفقان آور محاصره علیه ملت فلسطین در چارچوب جنگ بی رحمانه ای که علیه قضیه فلسطینی به بهانه واهی موسوم به «معامله قرن» آغاز کرده است تا به این ترتیب مجبور شویم دیکته های ناعادلانه های او را که با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا از تل آویو به این شهر مقدس آغاز شده است، بپذیریم!

برای ترامپ هیچ اهمیتی ندارد که تصمیم اخیرش برای توقف کمک به بیمارستان های فلسطینیان زندگی هزاران بیمار و خانواده های آنها را تهدید می کند و آینده هزاران نفر از کسانی که در این بیمارستان ها کار می کنند را به آینده ای مجهول می کشاند و فقر بیشتر و خشم شدیدتر و بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه را موجب می شود. علاوه بر این آن چه ترامپ انجام می دهد در حقیقت بازنگری کلی در سیاست هایی است که امریکا همیشه از زمان های دور دنبال می کرده است. برای ترامپ چه اهمیتی دارد چه بر سر ملت فلسطین و مردم عرب می آید، مهم برای او فقط این است که تهدیدهایش را عملی کند و سیاست های ظالمانه اش علیه عرب و فلسطینیان را پیش ببرد و به تعهداتی که به اسرائیلی ها و صهیونیست ها داده است عمل کند و برای آنها زمینه ای فراهم کند که حقوق فلسطینیان و اعراب را غصب کنند و سرزمین و مایملکشان را تصاحب کنند. در خلط مبحثی روشن و شرم آور او قضایای سیاسی را با اصول انسانی در آمیخته است!

این سوال سخت همیشه مطرح می ماند: قرار است اعراب در برابر این اجبار جدید امریکا چه کنند؟ تصمیم هایی که قرار است وزاری عرب در نشست هایشان برای توقف طرح از قبل طرح ریزی شده امریکا برای پایان دادن به قضیه فلسطینی پیش ببرد، چیستند؟! این که محمود عفیفی، سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب گفته که تماس ها و آمادگی هایی از سوی طرف های بین المللی مشخص و درگیر در قضیه فلسطینی در جریان است تا کمک ها به آژانس آنروا ادامه یابد تا از نقش انسانی آن محافظت شود، این دست کارها کفایت نمی کند. ما نیازمند تحرک عربی بیشتر و قدرتمندتر و فعال تر و اثرگذارتر جهان عرب هستیم و راه گریزی هم جز این نداریم. بگذاریم ببینیم اعراب و وزاری امور خارجه شان چه می کنند، اگر چه خیلی به ندرت دیده ایم کاری کرده باشند و توقعات را برآورده کرده باشند و امیدها را زنده نگه داشته باشند!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین دونالد ترامپ آنروا


( ۱ )

نظر شما :