کاهش نفوذ تهران میراث دولت ترامپ می شود؟

ایران هدف سیاست خارجی آمریکاست، نه کره شمالی

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۲ کد : ۱۹۷۸۹۳۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
به نظر می رسد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دریافته که در پیشبرد دیپلماسی با کره شمالی شکست خورده است. همین مساله سبب شده که ایران را که تصور می کند اهرم فشار بیشتری علیه آن دارد، به عنوان موضوع سیاست خارجی برگزیده و میراث دولت خود را کاهش نفوذ منطقه ای ایران بداند.
ایران هدف سیاست خارجی آمریکاست، نه کره شمالی

نویسنده: کرت میلز

دیپلماسی ایرانی: مایک پومپئو می خواهد شکوه پیشین را به وزارت امور خارجه آمریکا بازگرداند، اما توجه به گروه جدید اقدام ایران احتمال دارد اعتبار وزارت امور خارجه را به کلی نابود کند. همانطور که در نشست امنیت ملی موسسه دفاع از دموکراسی ها در سال گذشته گفته شد و برایان هوک، رئیس کارگروه ایران هم ماه گذشته اذعان داشت، ایران جایگاه اول را در دستورکار دولت دونالد ترامپ اشغال کرده است. هوک خطاب به جمعیت حاضر در مقابل هتل سن. رجیز در نزدیکی کاخ سفید گفت: «مهم است که کار را با درک این مساله شروع کنیم که نظام ایران، آخرین نظام انقلابی باقی مانده روی زمین است. و دستاورد انقلابی در داخل و خارج، هدف غایی نظام ایران است.» هوک در توضیح این مساله افزود: «جهان بینی انقلابی بدان معنی است که نظام هیچ یک از ایده هایی را که در رگ های جامعه ایران جریان دارد و تهدیدی برای نظام است، تحمل نمی کند.»

اما در حقیقت، سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال ایران جایی زیر فضای سیاسی غالب در واشنگتن و نگرانی های خفه کننده درباره کره شمالی و روسیه قرار دارد. این همان صحنه نمایشی است که دولت ترامپ بیشترین آرمان گرایی و اهرم قدرت را در اختیار دارد و از آن استفاده می کند. روسیه سم است و مشکل کره شمالی هم حل نشدنی به نظر می رسد؛ اما در ایران، دولت سیاست ایالات متحده را دگرگون ساخته و واقعیتی را که از دو سال پیش وجود داشت، تغییر داده است. 

به نظر می رسد موسسه دفاع از دموکراسی ها درباره خیلی مسائل حق دارد. زمزمه اینکه پومپئو، مدیر وقت سیا، یک دیپلمات بلند پایه می شود هم سال گذشته در نشست امنیت ملی این موسسه شنیده می شد. در آن زمان ژنرال اچ. آر. مک مستر تازه مشاور امنیت ملی شده بود. اکنون از انتصاب هر دو مدت زمانی می گذرد.

هوک در نشست امسال موسسه گفت: «توافق هسته ای ایران با این امید امضا شد که این کشور به مرور زمان در جهت میانه روی حرکت کند. اینکه ایران به تدریج مطابق استانداردهای بین المللی حرکت کند. اما ایران همچنان موشک هایی را در اختیار حوثی ها می گذارد که عربستان سعودی را هدف می گیرند؛ ایران هنوز از حملات حماس علیه اسرائیل حمایت می کند؛ ایران هنوز جوانان افغان، عراقی و پاکستانی را به جنگ و مردن در سوریه ترغیب می کند.»

موسسه دفاع از دموکراسی ها سال گذشته در پشت پرده کاخ سفید را در تنظیم سیاست توافق تهران با نگاه «اصلاح» یا «خروج» یاری کرد. نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که مارک دوبویتز، مدیر موسسه در نوشتن برخی از سخنرانی های هوک در کاخ سفید کمک کرده است.

روئل مارک گرشت یکی دیگر از اعضای موسسه دفاع از دموکراسی‌ ها احتمالا یکی از جامع ترین متن‌ های تاریخ را در حمایت از مواجهه آمریکا با نظام ایران به رشته تحریر درآورده است. غیر از هوک، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل هم در نشست ماه آگوست موسسه سخنرانی کرد. هیلی در اشاره به موضوع آن چه به ادعای او حمایت ایران از گروه هایی که از سپر انسانی استفاده می کنند، لحن بوش را برگزید و گفت: «هر کسی که با ایران همکاری کند هم به همان اندازه گناهکار است.» درباره توافق هسته ای هم گفته بود فکر نمی کند توافق قابل اصلاح باشد.

کاخ سفید اگرچه اعتراف نمی کند، اما دست هایش در قضیه کره شمالی بسته است. هیلی اکنون این را مسئولیت خود می داند که از تبدیل شدن ایران به قضیه کره شمالی، جلوگیری کند. دولت امریکا در قبال ایران بیشترین اهرم فشار را دارد. در جلسه شورای امنیت که ترامپ ریاست آن را بر عهده دارد، موضوع ایران خواهد بود و نه کره شمالی. هیلی در سخنرانی در موسسه دفاع از دموکراسی ها درباره توافق هسته ای ایران گفت: «من به شدت معتقد بودم که اشتباه است. باید به ایران از این بعد نگاه کنید که می تواند کره شمالی بعدی باشد. اگر به تامین مالی آن ادامه دهید، آنها به اقدامات ناخوشایند خود ادامه می دهند و هیچ کسی از آنها حسابی پس نمی گیرد. یک روز می رسد که درباره ایران هم همانطوری صحبت خواهیم کرد که اکنون درباره کره شمالی صحبت می کنیم.»

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: کره شمالی سیاست خارجی ترامپ سیاست ترامپ در قبال ایران موسسه دفاع از دموکراسی ها


نظر شما :

ابراهیم قدیمید ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۲
ایران هدف سیاست های خارجی اسرائیل عربستان است وکره شمالی هدف سیاست های خارجی ژاپن وکره جنوبی وامریکا عامل اجرای سیاست های س انان.
ابراهیم قدیمی ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۱
کره شمالی هدف دشمنان متمدن تری است تا ایران.