نکته ای که باید به آن توجه شود

نگاهی به مفهوم استقلال

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
مصطفی ملکیان:شما مفهوم استقلال را در نظر بگیرید و اینکه می گویید کشور باید استقلال داشته باشد. بسیار خوب! استقلال داشته باشید، یعنی چه داشته باشد؟
نگاهی به مفهوم استقلال

نویسنده: مصطفی ملکیان، فیلسوف
دیپلماسی ایرانی: اولویت داشتن آرامش، امید، رضایت باطن و... بر مفاهیم انتزاعی مانند "استقلال"، "نظام" و...

- شما مفهوم استقلال را در نظر بگیرید و اینکه می گویید کشور باید استقلال داشته باشد. بسیار خوب! استقلال داشته باشید، یعنی چه داشته باشد؟ فرض کنید کشوری را بگویند که وابسته است به کشوری دیگر، اما بعد می بینیم که مردمان همین کشور وابسته هم شادتر هستند، هم آرامش بیشتری دارند، هم امیدوارترند، هم رضایت باطن بیشتری دارند و بعد در مسائل اجتماعی هم می بینیم امنیت بیشتری دارند، رفاه بیشتری دارند، از عدالت اجتماعی بیشتری هم برخوردارند.

- اما یک کشور دیگری را می بینیم که به هیچ کشور دیگری وابستگی ندارد، ولی هیچ کدام از ویژگی هایی را که مردم در آن کشور وابسته داشته اند، مردم این کشور مستقل ندارند. حال کدام یک از اینها ارزشمندتر است؟

- شما یک چیزی درست کرده اید به نام مفهوم انتزاعی «استقلال»، بعد برای این که آن چیز حاصل بیاید، مردم دارند شادی، امید، آرامش، امنیت، عدالت اجتماعی و رفاه خود را از دست می دهند، ولی در عوض یک چیزی دارند به نام «استقلال» این «استقلال» چیست که دارند؟

- ممکن است شما بگویید استقلال به این معنا است که رجال سیاسی یک کشوری در تصمیم گیری هایشان، از هیچ کسی فرمان نمی برند. من می پرسم آیا نفسِ این فرمان نبردن مطلوبیت دارد یا چون این فرمان نبردن سبب رفاه بیشتر، سبب امنیت، عدالت، آزادی بیشتر و سایر احوال نفسانی مردم آن کشور می شود باارزش است؟

- اگر به سبب اینهاست، وقتی دیدیم اینها حاصل نشده است دیگر نمی توانیم به مفهوم انتزاعی مثل «استقلال» بچسبیم و یا از آن طرف ببینیم که اینها حاصل است ولی آن فرمان نبردن حاصل نیست، چه دغدغه ای داریم؟

- اینها را برای این نمی گویم که استقلال چیز بدی است. اصلا به این معنا نیست. می فهمم استقلال چیست، اما می گویم استقلال ارزشش برای این است که سبب ساز این امور می شود. اگر دیدیم این امور وجود ندارد حالا شما یک اسم هم به نام استقلال داشته باشید، چه سودی می برید؟

- به نظر من در مغالطه تجاهر همه این دیدگاه ها مشترک هستند. شما یک مفهوم در ذهنتان درست می کنید و به ازای این مفهوم در زبانتان یک اسم می گذارید و بعد فکر می کنید که این واقعیت با مفهوم شما و با اسمی که شما بر روی آن گذاشته اید پدید آمده و بعد می گویید: این واقعیت در حال رشد است، این واقعیت دارد تغذیه می کند، این واقعیت دارد رو به فلان چیز می رود. مثلا می گوییم فلان کس دارد نظام را تضعیف می کند. نظام را تضعیف می کند یعنی چه؟ یعنی چه چیز دارد تضعیف می شود؟

کلید واژه ها: استقلال کشور مصطفی ملکیان


( ۳۸ )

نظر شما :

Hesam ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۴:۱۲
خیلی عالی بود. توی این همه مغلطه های سردرگم کننده خیلی بجا بود
علی ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۷
استقلال یعنی جواب سلامت را بدهند
ابراهیم قدیمی ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۴
صبر تلخ است ولیکن بر شیرین دارد.همه فعالیت ها بخاطر بهره برداری از نتیجه فعالیت است.حال ممکن است که برخی فعالیت ها بعلل مختلف نتیجه مطلوب ندهد.مثل تیمور ومورچه که از دیوار بالا میرفت معروف است.
پایان وابستگی ۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۷
مفهومی انتزاعی؟میتوانید یک کشور رو مثال بزنید که مردم در عین وابستگی و نداشتن هویت مستقل و مطیع و فرمانبر دیگری بودن، احساس عزت و خودباوری و توانمندی کنند و شاد باشند
ایمانی ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۲
استقلال همان آزادی است، منتها نه آزادی یک شخص، بلکه آزادی یک ملّت؛ استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. وقتی یک ملّت، از تحمیل، از تحقیر، از نوکری برای منافع دیگران، از گاوشیرده بودن، از الزام به پذیرش سبک زندگی خودخواهان عالم، از این چیزها که آزاد شد میشود مستقل
حمید ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۴
برخی مفاهیم را همه نمیتوانند درک کنند.مثلا کودکی را در نظر بگیرید که بین دو پیشنهاد او را مخییر کرده ایم. یکی اینکه برای او روزی یک بستنی بگیریم و دیگری اینکه روزی یک ساعت به او از دانش های گوناگون بیاموزیم. این کودک بی شک شیرینی بستنی را به آن علم نخواهد فروخت چون مفهوم علم را نمیتواند درک کند و می گوید این برای من سودی ندارد. راه ما هیهات منا الذله است.برای کسانی که این مفهوم را بچشند بسیار واضح و شیرین است
الف. توانا ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰
بسمه تعالی مشکل آقای ملکیان و امثال ایشان در چند چیز است : 1) تعریفی که از امنیت و آرامش و... دارند. 2) این که فکر می کنند اگر ما امروز با مشکلاتی در حوزه امنیت و اقتصاد و ... داریم ناشی از حس استقلال خواهی ماست.