تلاش‌های پشت پرده واشنگتن

هشدارهای امریکا سمبلیک است، عملیات ادلب به زودی آغاز می شود

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد ایالات متحده امریکا آماده می شود تا پیروزی نظامی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را بپذیرد با وجود این که هشدارهای سمبلیک به دمشق و مسکو، قبل از آغاز عملیات بزرگ استان ادلب داده است.
هشدارهای امریکا سمبلیک است، عملیات ادلب به زودی آغاز می شود

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: به نظر می رسد ایالات متحده امریکا آماده می شود تا پیروزی نظامی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را بپذیرد با وجود این که هشدارهای سمبلیک به دمشق و مسکو، قبل از آغاز عملیات بزرگ استان ادلب، آخرین پناهگاه نیروهای مسلح مخالف اسد در سوریه که عموما از جبهه النصره هستند، داده است. ایالات متحده ابراز نگرانی کرده که ممکن است در این عملیات از سلاح شیمیایی استفاده شود و در این رابطه به حکومت سوریه هشدار داده است. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه سرگئی لاوروف، همتای روسی خود را متهم کرد که «از حمله سوریه و روسیه به ادلب دفاع می کند» و افزود: «ایالات متحده بر این باور است که تشدید این نزاع اقدامی خطرناک است.»

این هشدار در حالی بیان می شود که در ده روز گذشته بحث و جدل های شدیدی میان غربی ها از یک سو و حکومت سوریه و روسیه از سوی دیگر در جریان بوده است، در حالی که نیروهای سوریه با حمایت روسیه خود را برای حمله به این استان واقع در شمال سوریه در منطقه هم مرز با ترکیه آماده می کنند. دمشق با حمایت مسکو توانسته است از سال 2015 حدود 60 درصد از اراضی ای را که در جنگ با گروه های مسلح مخالف خود از دست داده بود، پس بگیرد.   

سه کشور فرانسه، انگلیس و امریکا در بیانیه مشترکی که در 21 آگوست گذشته منتشر شد، هشدار دادند: «استفاده از سلاح شیمیایی برای ما خط قرمز است، و همان طور که در گذشته ثابت کردیم، نسبت به هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه به شکل مناسب واکنش نشان می دهیم.»

به دنبال آن جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با لحنی «به شدت تند» نسبت به وقوع حمله شیمیایی در سوریه هشدار داد. 
در پی این اظهارات لاوروف روز چهارشنبه اظهار داشت که در ابتدا امیدوار است که کشورهای غربی «عملیات مبارزه با تروریسم» در ادلب را به چالش نکشند. وی تاکید کرد، «پافشاری می کنیم که دوره آن چه فرق میان مخالفان میانه رو با تروریست ها می نامیدند، فراموش شود، و هشدار می دهیم که تلاش می شود عملیات علیه آنها تا حد ممکن به دور از آسیب به ساکنان و شهروندان عادی باشد.» لاوروف همچنین گفت که عملیات حمله به ادلب نزدیک است.    

دیپلماسی امریکا در پشت پرده تلاش بسیاری می کند که به مسکو هشدار دهد که فارغ از این که چه کسی در دمشق از سلاح شیمیایی استفاده می کند، از این سلاح استفاده نشود و بداند که در صورت به کارگیری سلاح شیمایی روسیه نیز در مظان اتهام خواهد بود. 

جوناس باریلو بلیسنر، پژوهشگر در مرکز مطالعات هادسون در این باره می گوید: «به نظر می رسد با توجه به واقعیت های سوریه 2018 این هشدارها بیشتر شفاهی باشند.» 

بلینسر که اخیرا پژوهشی درباره راه و روش امریکا در منطقه از او منتشر شده است، همچنین می گوید: «واقعیت این است که اسد از لحاظ میدانی به کمک ایران به روی زمین و روسیه در هوا به پیشروی های خود ادامه می دهد، در حالی که دولت امریکا همچنان اولویت را به مذاکرات ژنو زیر نظر سازمان ملل می دهد در حالی که بر سر استفاده از این ابزار همچنان نزاع هست.»
حمله شیمیایی در سوریه ممکن است واکنش غربی ها را همانند ماه آوریل گذشته در پی داشته باشد اما کارشناسان بعید می دانند که این اتفاق به «نزدیکی نظامی دولت امریکا در سوریه با روسیه که بر ادامه روند جاری تاکید دارد» آسیب بزند.   

ترامپ در فصل بهار اعلام کرده بود که قصد دارد نیروهای امریکایی را در سریع ترین زمان ممکن به محض نهایی شدن شکست داعش به کشور بازگرداند. 

هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه مشاهده نمی شود، که این تصمیم از آن حکایت دارد که منازعات هفت ساله سوریه کماکان ادامه خواهد داشت.

منبع: العرب


نظر شما :