شرکت های بزرگ نفتی در برابر تحریم های واشنگتن دوام می آورند؟

تلاش ایران برای حفظ توافق یک میلیارد دلاری با سوئیس

۱۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۱۷ اخبار اصلی اروپا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دونالد ترامپ همزمان با اعلام تصمیم به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، از اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور خبر داد. دور اول تحریم ها بر معاملات دلار، فلزهای گران بها و بخش خودروسازی و غیره در ماه اوت اجرایی شد و دور دوم که بخش انرژی ایران را هدف می گیرد، از ماه نوامبر اجرایی می شود. این تحریم ها شرکت های بزرگ نفتی اروپایی را وادار ساخته که پروژه های چند میلیارد دلاری در ایران را متوقف کند. توتال فرانسه پیشتر ایران را ترک کرده و به نظر می رسد به غرم تلاش های شرکت نفت ایران، ویتول سوئیس هم مجبور به قدم گذاشتن در همین مسیر باشد.
تلاش ایران برای حفظ توافق یک میلیارد دلاری با سوئیس

نویسندگان: بنویت فاکُن و سارا مک فارلین

دیپلماسی ایرانی: در پی اقدام شرکت های بزرگ اروپایی همچون توتال فرانسه به ترک ایران در پی نگرانی از تحریم های ایالات متحده، شرکت ملی نفت ایران اکنون در حال مذاکره با گروه ویتول سوئیس بر سر قرارداد یک میلیارد دلاری نفتی است.

به گفته افراد آگاه، جمهوری اسلامی در تلاش است تا یکی از سودآورترین قراردادهای نفتی خود را حفظ کند. شاخه تجارت سوخت شرکت ملی نفت در حال مذاکره در جهت تمدید یا تجدید قراردادی است که طبق آن، ویتول وامی معادل یک میلیارد دلار به ایران پرداخت کرده که بازپرداخت آن به صورت صادرات فراورده‌های نفتی در آینده صورت می گیرد. این توافق بین ایران و یکی از بزرگ ترین تاجران مستقل نفتی در سال 2016 و پس از پایان دور پیشین تحریم ها بسته شده بود.

شرکت نفتی توتال فرانسه اخیرا به ایران اعلام کرد که پروژه ها در میدان گازی پارس جنوبی را رها می کند. خریداران نفتی ایران واردات از این کشور را به یک سوم کاهش داده اند و با توجه به نزدیک شدن مهلت 4 نوامبر تعیین شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تهران خود را برای کاهش بیشتر سطح صادرات نفتی آماده می کند.

به گفته یکی از منابع آگاه، توافق ایران با ویتول در هفته های اخیر هم ادامه داشته و این شرکت به برنامه های متداول تحویل از طریق امارات متحده عربی رسیدگی می کرده است. اما یکی دیگر از افراد آگاه از شیوه تفکر و عملکرد شرکت ویتول گفت که احتمال اینکه ویتول به توافق پایان دهد بسیار زیاد است، چرا که واشنگتن با آغاز اعمال تحریم ها بر بخش انرژی ایران از چهارم نوامبر، شرکت های بین المللی را از معامله با شرکت ملی نفت باز می دارد.

یک سخنگوی ویتول در این باره گفت: «ویتول مطابق همه تحریم ها و قوانین بین المللی عمل خواهد کرد.»

مقامات بخش تجارت سوخت شرکت ملی نفت ایران از اظهارنظر در این زمینه خودداری کردند.

تهدیدهای ایالات متحده به مجازات شرکت های خارجی که قصد تجارت با ایران را دارند خشم اتحادیه اروپا و سوئیس را که از اعضای اتحادیه نیست، برانگیخته است. بروکسل حتی در مقابله با این تهدیدها و محافظت از شرکت های اروپایی در اقدامی نامتعارف قانون انسداد را به اجرا گذاشت. اگرچه مقامات اتحادیه اروپا و سوئیس به تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده اعتراض دارند و به شرکت های فعال در کشورهای خود گفته اند که به تجارت با ایران ادامه دهند، اما ایان تیلور، رئیس ویتول گفت که احتمال اینکه شرکت های بزرگ نفتی بتوانند محدودیت های اعمالی از سوی واشنگتن را دور بزنند، اندک است. تیلور در ماه مه و پس از اینکه ترامپ از تصمیم به اعمال مجدد تحریم ها خبر داد، گفته بود که اجتناب از آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود.

منبع: وال استریت ژورنال / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: توتال فرانسه برجام خروج ترامپ از برجام تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران گروه ویتول سوئیس


( ۲ )

نظر شما :