یک منبع عراقی: موضوع فراکسیون اکثریت پارلمانی قطعی شده و شامل ۴ ائتلاف است

۰۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۶ کد : ۱۹۷۸۶۴۵ سرخط اخبار

یک منبع سیاسی عراق فاش کرد، موضوع تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی قطعی شده و شامل ائتلاف "سائرون"، "الحکمه" "الوطنیه" و "النصر" خواهد بود که به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، این منبع سیاسی عراق به سایت شبکه سومریه نیوز گفت: روند تشکیل فراکسیون بزرگتر (اکثریت) پارلمانی از طریق این چهار ائتلاف قطعی شده و تعدادی دیگر از نمایندگان با هماهنگی گسترده‌ با دو حزب کردها و محور ملی (سنی‌ها) به این فراکسیون‌ پیوسته‌اند.

این منبع خاطرنشان کرد، این فراکسیون پارلمانی به زودی اعلام خواهد شد و این رویکرد وجود دارد که با الفتح برای تشکیل ائتلافی گسترده‌تر وارد مذاکرات جدی شود.

وی افزود: اکثریت بزرگتر با الفتح به رهبری هادی العامری ما را به فراکسیون بزرگتر نزدیک می‌کند و ظرف ساعات آتی نشست‌ها برگزار شده و توافقاتی در این خصوص حاصل خواهد شد.

این منبع سیاسی عراق گفت: شانس حیدر العبادی نخست وزیر عراق و رهبر ائتلاف النصر برای تصدی دوره دوم نخست وزیری بیشتر است و هیچ اعتراضی در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این ائتلاف به دور از چشم رسانه‌ها و با هماهنگی‌های گسترده‌تر حرکت می‌کند و امور به آخر رسیده و می‌توانیم فراکسیون بزرگتر را اعلام کنیم.

این مقام عراقی در عین حال افزود: رویکردی به خصوص از سوی العبادی وجود دارد که خواهان گشودن راه ارتباطی با الفتح و تشکیل فراکسیون بزرگی است که بتواند به مقابله با چالش‌های آینده برود.

پیشتر علی السنید، عضو ائتلاف النصر روز یکشنبه گفته بود، نشستی با سائرون و اعضای الفتح برای بررسی تشکیل فراکسیون بزرگتر پارلمانی برگزار می‌شود و برخی اعضای الفتح برای پیوستن به هسته فراکسیون بزرگتر ابراز تمایل کرده‌اند.

به رغم اینکه گفته شده محور سنی درباره پیوستن به فراکسیون اکثریت پارلمانی تمایلاتی دارد این ائتلاف که شامل اکثر گروه‌های سنی در عراق است روز یکشنبه گفت، هیچ تصمیمی یا وعده‌ای در زمینه پیوستن به هیچ ائتلافی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر نداده است.

عبدالملک الحسینی،‌ سخنگوی محور سنی در واکنش به اظهارات دو ائتلاف النصر و دوله قانون که با هم برای تشکیل فراکسیون بزرگتر رقابت می‌کنند مبنی بر اینکه با گروه‌های سنی به منظور پیوستن به این فراکسیون به توافقاتی رسیده‌اند، گفت: ما با تمام گروه‌ها ارتباط داریم و درصددیم نتیجه ارتباطات و دیدارها را در نشستی با حضور رهبران محور ملی اعلام کنیم.

وی افزود: نشانه‌های نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر طبق برنامه دولتی مشخص خواهد شد که محور ملی را عاملی برای تضمین بیشتر خواهد یافت به خصوص در مناطق آزاد شده از دست داعش.

محور ملی شامل رهبران برجسته سنی نظیر اسامه النجیقی، جمال الکربولی، خمیس الخنجر با ۵۳ کرسی در پارلمان جدید از مجموعه ۳۲۹ کرسی است.

انتخابات عراق در ماه مه برگزار شد و در آن فراکسیون سائرون به رهبری مقتدی صدر رهبر برجسته شیعه در عراق با ۵۴ کرسی پیروز انتخابات شد. بعد از آن ائتلاف الفتح شامل گروه‌های حشد شعبی به رهبری العامری با ۴۷ کرسی در رده دوم و ائتلاف النصر با ۴۲ کرسی در رده سوم و ائتلاف دوله قانون به رهبری نوری مالکی با ۲۵ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری بارزانی نیز ۲۵ کرسی هر دو در رده چهارم قرار گرفتند.

قرار است رئیس‌جمهوری عراق از پارلمان جدید بخواهد طی ۱۵ روز از تاریخ تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه عالی فدرال تشکیل جلسه دهد تا نمایندگان جدید با رای اکثریت قاطع رئیس‌ پارلمان و دو معاون او را در جلسه اول انتخاب کنند.

کلید واژه ها: عراق


( ۱ )

نظر شما :