جغرافیای سیاسی ایالات متحد

ابرقدرت اقتصادی ناگزیر

۰۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۹۷۸۵۸۳ اخبار اصلی آمریکا
بنیاد اطلاعات ژئوپولتیک استرتفور در آمریکا یک سری پژوهش های موردی درباره کشورهای بانفوذ در امور جهانی انجام داده و عوامل تاثیرگذار در قدرتمند بودن این کشورها را بررسی کرده است. در خصوص ایالات متحده، اولین و مهمترین عاملی که این کشور را به قدرتی بالقوه تبدیل کرد، موقعیت جغرافیایی و از آن مهمتر، تاثیر جغرافیا بر ذهنیت آمریکایی ها بود؛ شیدایی برتری مقدر آمریکایی همان ذهنیتی بود که به وحشت و عکس العمل های شدید آمریکا انجامید و فجایعی همچون حمله هسته ای به ژاپن و جنگ ویتنام را در پی داشت.
ابرقدرت اقتصادی ناگزیر

دیپلماسی ایرانی: همه فعالیت های اقتصادی در پی دسترسی به سه عامل اصلی شکل می گیرند: زمین، نیروی کار و سرمایه. دسترسی ساده به همین سه عامل بوده که چندین دهه رشد را برای ایالات متحده به ویژه در قیاس با دیگر قدرت های جهانی، رقم زده است.

زمین

ممکن است روسیه، کانادا و استرالیا سرزمین های کم جمعیتی باشند، اما در بین اقتصادهای بزرگ جهانی ایالات متحده کمترین تراکم جمعیت را از نظر جمعیت در واحد زمین های قابل استفاده دارد. هزینه زمین که یکی از سه جزء اصلی هر اقدام اقتصادی است، برای آمریکایی ها نسبتا اندک است. حتی اگر زمین ها در مناطق سردسیر یا کوهستانی نادیده گرفته شوند، میانگین تراکم جمعیت ایالات متحده 76 نفر در هر کیلومتر مربع است که یک سوم از مکزیک و یک چهارم از آلمان یا چین کمتر است. این گونه هم نیست که این زمین های حاصلخیز و قابل سکونت تنها در بخشی از ایالات متحده باشند. در حقیقت بیش از 60 درصد از کلان شهرهای آمریکایی برای توسعه با هیچ محدودیتی مواجه نیستند. ایالات متحده فضای زیادی برای رشد دارد و ارزشمندی زمین های آمریکایی گواه همین موضوع است.

نیروی کار

از نظر جمعیت شناسی، ایالات متحده جوانترین اقتصاد صنعتی بزرگ جهان است که بیشترین رشد جمعیت را داراست. میانگین سنی آمریکایی ها به 37.1 سال می رسد که از میانگین 43.1 سال سن آلمانی ها و 38.6 سن روس ها کمتر است. میانگین سنی جمعیت چین 34.3 و کمتر از ایالات متحده است، اما فاصله موجود بین دو کشور به سرعت در حال ناپدید شدن است. اما میانگین سنی جمعیت چینی ها با بیشترین سرعت رو به افزایش است و تا سال 2020 اخلاف چین و آمریکا به 18 ماه تقلیل می یابد. نتیجه این روند افزایش میانگین سنی طی یک نسل از نظر کمیت و کیفیت نیروی کار در هر جایی در جهان توسعه یافته و حتی در بخش هایی از جهان در حال توسعه، به استثنای آمریکا شدید خواهد بود.

جوانی نسبی آمریکایی ها سه عامل دارد که دو مورد ریشه تاریخی دارند و یکی تنها به نزدیکی آمریکا به مکزیک مربوط می شود. اول اینکه جمعیت موسس ایالات متحده از دیگر کشورها بودند و در سنی جوان تر از میانگین سنی جمعیت دیگر مناطق در جهان توسعه یافته به آمریکای شمالی رسیدند که این مساله از نظر جمعیت شناسی یک مزیت برای ایالات متحده بود. دوم اینکه جامعه ساکن هویت های متفاوتی داشتند و گروه های جدید را آسان تر می پذیرفتند و در نتیجه نرخ تولد و حق شهروندی میانگین سنی جمعیت پایین تر از میانگین جهانی بود. در اینجا، قیاس با فرانسه اندکی کار را ساده می کند؛ شمار زیادی از مردمان شمال آفریقا سال هاست که در حومه پاریس ساکن هستند، اما فرانسوی به شمار نمی آیند و در نتیجه سن آنها در میانگین سنی جمعیت محاسبه نمی شود. مساله مرز مکزیک هم وجود دارد. طبق تخمین ها، سالانه حدود نیم میلیون مهاجر به صورت قانونی از مرزهای جنوبی ایالات متحده می گذرند و شمار مهاجران غیرقانونی حدودا به یک میلیون نفر می رسد. این مهاجرت ها مزایایی در محاسبه درآمد خالص ایالات متحده دارند که از جمله آنها جلوگیری از افزایش نرخ تورم به هنگام کمبود نیروی کار است. شمار بالای نیروی کار جوان در ایالات متحده همچنین به ایجاد ثبات در اساس مالیاتی آمریکا منجر شده است. در مجموع، عوامل جمعیت شناسی و جغرافیایی سالم ترین و کارآمدترین بازار کار را برای ایالات متحده در میان کشورهای جهان توسعه یافته فراهم می آورد که این مساله خود با قابلیت جذب بیشتر نیروی کار همراه است.

سرمایه

از نظر جغرافیایی، ایالات متحده در نقطه ای از جهان قرار دارد که بیشترین سرمایه را دارد و آن مرکزیت گسترده رودخانه های قابل استفاده در آن است. از سوی دیگر نیاز به صرف سرمایه در ایالات متحده اندک است. مسیرهای طبیعی آبی نیاز به ایجاد زیرساخت های مصنوعی را به شدت کاهش داده و محیط امن آمریکای شمالی ایالات متحده را از نیاز به نیروهای آماده به خدمت در مرزها مبری کرده است. تامین گسترده سرمایه و در طرف مقابل، نیاز اندک به صرف سرمایه این امکان را برای دولت فراهم آورده تا در برنامه های اقتصادی آزادانه عمل کند.

منبع: استراتفور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: اقتصاد آمریکا ژئوپولتیک ایالات متحده جمعیت شناسی ایالات متحده مزیت مهاجرت پذیری


( ۴ )

نظر شما :