کتابی که به تنش امریکا و پاکستان می پردازد

«مامور قراردادی»، خاطراتی از بحران دیپلماتیک اسلام آباد- واشنگتن

۰۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۷۸۱۳۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
«مامور قراردادی» بازگو کننده یک ماجرای جنجالی است که سال ۲۰۱۱ در پاکستان رخ داد و باعث بروز بحرانی دیپلماتیک بین اسلام‌آباد و واشنگتن شد. بحرانی که سبب دخالت مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا در این ماجرا شد و سرانجام طی معامله‌ای پایان یافت.
«مامور قراردادی»، خاطراتی از بحران دیپلماتیک اسلام آباد- واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: کتاب خاطرات مامور امنیتی آمریکا در پاکستان با عنوان «مامور قراردادی» به بازار عرضه شد.

موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان (ایران شرقی)  کتابی با عنوان «مامور قراردادی» منتشر کرد. این کتاب ترجمه خاطرات «ریموند دیویس»، پیمانکار امنیتی آمریکا در پاکستان است که با عنوان «The Contractor» در سال 2016 منتشر شد. «مامور قراردادی» بازگو کننده یک ماجرای جنجالی است که سال 2011 در پاکستان رخ داد و باعث بروز بحرانی دیپلماتیک بین اسلام‌آباد و واشنگتن شد. بحرانی که سبب دخالت مستقیم باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا در این ماجرا شد و سرانجام طی معامله‌ای پایان یافت.

نویسنده که به گفته خود او، به عنوان یک پیمانکار امنیتی، مامور حفاظت از مقامات کنسولگری آمریکا بود، در هنگام گشت‌زنی در شهر «لاهور»  پاکستان، مرتکب قتل دو تبعه پاکستانی شد. نویسنده در این کتاب تمام ماجرا را با جزئیات از صبح روزی که وی مرتکب این قتل شد تا زمانی که با یک هواپیمای اختصاصی خاک پاکستان را به سوی پایگاه نظامی «بگرام» افغانستان ترک کرد، به رشته تحریر درآورده است.

بخشی از خاطرات ریموند دیویس مربوط به زمان ماموریت وی در کشور افغانستان به عنوان محافظ حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان است. اما بخش اصلی کتاب به بازگویی خاطرات وی در پاکستان می پردازد که روایت رویداد به نقل از یک منبع دست اول است و برخی ابعاد ناگفته تحولات را بیان می‌کند.

این کتاب روایت آمریکایی از تحولات سیاسی – امنیتی در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران است که خواندن آن به کارشناسان حوزه پاکستان و افغانستان توصیه می‌شود. «مامور قراردادی» نکاتی را درباره این رویداد جنجالی، حاشیه‌های آن و کلیاتی درباره روابط آمریکا و پاکستان بیان کرده است که می‌تواند حائز اهمیت باشد. به خصوص که در حال حاضر روابط امریکا و پاکستان همانند سابق حسنه نیست و ابرهای تیرگی بر روابط آنها حاکم است.

در بخش پایانی کتاب، موسسه ایران شرقی، روایت دیگری از این داستان را نیز مطرح کرده است.

این کتاب در 325 صفحه توسط انتشارات مرندیز در اردیبهشت ماه 1397 به بازار نشر عرضه شد. انتخاب متن برای ترجمه توسط جاوید حسینی انجام شد و زهرا خادمی راد به سفارش موسسه ایران شرقی این متن را به فارسی برگردانده است.

کلید واژه ها: باراک اوباما پاکستان ایالات متحده امریکا مامور قراردادی


( ۱ )

نظر شما :