سیگنال برای دیدار یا اهدافی دیگر در میان است

واعظی و درخواست ملاقات ترامپ؟

۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:آشفتگی و سردرگمی استرتژیکی که در عرصه اقتصادی گریبانگیر دولتمردان شده به بدنه سیاسی و اظهارات مقامات نیز سرایت کرده است.
واعظی و درخواست ملاقات ترامپ؟

نویسنده: صادق ملکی، تحلیلگر و کارشناس ارشد سیاسی

دیپلماسی ایرانی: واعظی گفته ترامپ از روحانی هشت بار درخواست ملاقات کرده و ایشان رد کرده است. به احتمال زیاد واعظی واقع و غیرواقع را تواما گفته اند. با توجه به شخصیت جنجالی و علاقمندی ترامپ به خبرسازی، درخواست ملاقات می تواند صحیح باشد، اما  طرح هشت بار درخواست ملاقات می تواند حاصل تملق از کسی باشد که به وی در ریاست جمهوری مقام داده است.
خوب است که واعظی سال ها در کسوت دیپلمات ارشد بوده و با فنون و رموز  دیپلماتیک آشناست. وی حتما می داند درخواست ملاقات ها آدابی داشته و معمولا حاصل سیگنال های دو طرفه است. با این وجود، خبر و محتوای آن چندان برای مخاطب ایرانی آن هم در این روزهای سخت، خوشایند نیست. اگر این میزان خبر اشتیاق ترامپ برای ملاقات صحت داشته باشد، رد آن خطای بزرگ بوده است. حتی می توان گفت فارغ از وعده انتخاباتی ترامپ، عملکرد دلواپسان و...  رد این درخواست از طرف روحانی،  در خروج ترامپ از برجام تاثیر داشته است.

سال ها پیش در محافلی که بعدها خبر آن علنی شد آقای خاتمی از اشتیاق کلینتون برای گرفتن عکس دسته جمعی و مواجهه شدن در آنسانسور سازمان ملل و خودداری ایشان گفته و برخی برای رئیس جمهور وقت کف زدند. نهایت شد، آنچه امروز بدان رسیدیم.
جسارت ملاقات و شکستن تابو اگر به زمان و وقتش بود، شاید امروز دیگر لازم نبود برای مذاکره و .... به سراغ واسطه های نیم قد و تمام قدی برویم که ملاحظات ما را در سایه مطالبات خود قرار داده و برای ما پادرمیانی کنند. نمی دانم و نمی دانیم هدف این سخن چیست و کیست؟ واعظی آیا به مانع داخلی اشاره دارد یا می خواهد پیام دهد و از آمادگی روحانی برای ملاقات در اجلاس سالانه سازمان ملل خبر دهد. هرچه باشد نه خبر و نه نوع  بیان، شیوه ای حرفه ای نیست.
آشفتگی و سردرگمی استرتژیکی که در عرصه اقتصادی گریبانگیر دولتمردان شده به بدنه سیاسی و اظهارات مقامات نیز سرایت کرده است.
سیاست مداران عاشق دوربین که با خبرسازی به بازی در برابر دوربین می پردازند، بعضا فاجعه در صحنه و میدان سیاست می آفرینند. هنوز جامعه سیاسی عراق تب دار این نوع اظهارات است. اظهاراتی که  فارغ از تاثیرات بر روند انتخابات عراق، در عدم تشکیل دولت در این کشور و هیجان های سیاسی امروز آن کماکان به تاثیرات خود ادامه می دهد.
مقامات و مخصوصا دیپلمات ها کم سخن می گویند. اگر قرار باشد اظهارنظر کنند چندین  بار فکر و  محاسبات سخن را کرده و پس از آن  اظهار نظر می کنند.
ما هنوز پس از چهل سال حرفه ای نشدیم و کماکان در مسیر آزمون و خطا حرکت می کنیم. شاید که نه قطعا یکی از علل اصلی این خطاها حاکم بودن رابطه سالاری در تصدی مقام ها و.... است.
نکته آنکه
صداقت اگرچه رنگی در سیاست ندارد اما در نقطه منافع ملی باید صراحت لهجه داشت و حداقل خود بود. سوال – آقای واعظی نظر شما چیست؟ آیا باید آقای روحانی سال گذشته ملاقات می کرد یا نه؟ آیا این اظهارات شما اعلام آمادگی برای ملاقات است؟
کاش آدم ها و بخوانید کشورها خود را نفروشند و اگر می فروشند ارزان نفروشند. اسارت در قالب توهم خود کوچک بینی و خود بزرگ بینی عامل دور شدن از مسیر عقلانیت است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ دکتر محمود واعظى


( ۵ )

نظر شما :

ن.د ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۹
بسیار عالی. همیشه نوشته های آقای ملکی دقیق و منطقی است.
ابراهیم قدیمی ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۳
سازمان ملل متحد پس از جنگ دوم برای اهداف خاصی توسط متفقین بجای جامعه ملل بوجود امد که کارامدی ان اجتناب از جنگ بین خودشان در اروپا وبه بازی گرفتن نخودی و ظاهری کشورهای دیگر در ادره امور جهانی بود. این مشخص است که سازمان ملل زیر ذره بین امریکا نیز قرار داردو من به شوخی می گفتم کاران وزیر امور خارجه سازی برای جهان است..بعبارت دیگر عضویت در سازمان ملل تاییدی بر توانمندی های متفقین در شورای امنیت که بدنه اصلی تصمیمات سازمان ملل در ان است میباشد.سازمان ملل یک پایتخت جهانی نیست. پایتخت هر کشور ومذاکرات و تبادل نظرهای سیاسی ،اقتصادی و... کشورها با یک دیگر در پایتخت ها وتوسط سفرا در پایتخت کشورهاصورت میگیرد.پس از انقلاب بنی صدر که زمان ریاست او کوتاه وبه سازمان ملل نرسید.مرحوم شهید رجائی در سمت نخست وزیری مسافر سازمان ملل برای یک بار شد.ایت اله خامنهای هم سفری به سازمان ملل داشتند. مرحوم رفسنجانی به تصور من سفری به سازمان ملل نکردند گرچه نوشته شده است مسافرتی در سال ۱۳۷۰ به ان سازمان دشته اند وهیچگونه نسخه ای ازسخنرانی ایشان موجودنیست..جناب دکتر خاتمی هم سفری به ان سازمان کردند.از دوره اقای احمدی نژاد مسافرت به سازمان ملل سالیانه شد وایشان هشت بار مسافر سازمان ملل شدند.جناب دکتر روحانی این رویه یکسال یک بار را ادامه داند.برای ایران سازمان ملل که مورد قبول هم نیست اززمان دکتر احمدی نژاد تبدیل به پایتخت جهانی ومحل مذاکرات ریاست جمهوری شد که جای سئوال زیاد دارد.ایران مناسب تر است مذاکرات و تصمیمات سیاسی خود را در داخل کشور با سفرا ی حاضر در کشور واشنا با محیط سیاسی اجتماعی و اقتصادی ومخصوصا فرهنگی به بحث با کشورهای دیگر بگذارد. چنانچه نیزی به مسافرت خارجی است رئیس جمهور میتواند سفری مستقل به ان کشور در تورهای سیاسی داشته باشند.این مسافرت ها به سازمان ملل واین قایم موشک بازی ها در سازمان ملل برای چیست.به تصور من یکی از اشکالات سیاسی ایران در این است که سفیران و سفارت خانه های داخلی را زیاد احترام و فعال در امور نمی کنیم ووزارت امور خارجه در جهان فعال است.