وزیر امور خارجه امریکا به اروپایی‌ها درباره تامین مالی تهران هشدار داد

رونمایی از طرح ضد ایرانی جدید پمپئو در ۲۲ جولای

۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۷۸۲ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
متهم کردن ایران به مسائل گوناگون به یک تم متداول در اظهارات مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تبدیل شده است. در حاشیه نشست ناتو در بروکسل هم پومپئو در جبهه گیری جدیدی علیه ایران، توهم دست داشتن ایران در حملات تروریستی در خاک اروپا را مطرح کرد و از متحدان آمریکا خواست به همه شیوه های «سرمایه گذاری» در ایران پایان دهند تا این کشور به ادعای وی نتواند تروریسم را تامین مالی کند.
رونمایی از طرح ضد ایرانی جدید پمپئو در ۲۲ جولای

نویسنده: نیک وادامز

دیپلماسی ایرانی: مایک پومپئو در پنج توئیت پیاپی ایران را به ارسال اسلحه به سراسر خاورمیانه متهم و حتی توهمی از حملات تروریستی ایران به خاک اروپا را مطرح و نقشه ای را منتشر کرد که نقاط به اصطلاح حملات تحت حمایت ایران در قاره اروپا از 1978 تاکنون را نشان می داد. او نوشت: «اصلا نمی توان پیش بینی کرد که ایران در مرتبه بعدی در چه زمانی درصدد تحریک به تروریسم، خشونت و بی ثباتی در یکی از کشورهای ما برمی آید.» او بعدتر افزود: «زمان آن رسیده که با این حقیقت درباره نظام متمرد و بدخواه ایران مواجه شویم.» در توئیتی دیگر هم با لینک گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده را گذاشت مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران موجب «عذاب و مرگ برای جهان و برای مردم خودش» شده است.

به نظر می رسد انتقاد از ایران به تمی همیشگی در اظهارات پومپئو در سه ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن او به عنوان وزیر امور خارجه تبدیل شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه خروج یک جانبه کشورش از توافق هسته ای ایران را اعلام و اندکی بعد پومپو در یک سخنرانی 12 خواسته آمریکا را در رابطه با تبدیل ایران به کشوری «عادی» و متوقف کردن «اقدامات بدخواهانه» در خاورمیانه مطرح کرد که بلافاصله از سوی ایران رد شد.

مقامات آمریکایی کشورهای جهان را برای متوقف کردن خرید نفت خام از ایران تحت فشار گذاشته و هشدار داده اند که هر کشوری که تا مهلت نهایی 4 ماه نوامبر در جهت قطع واردات نفتی از ایران اقدام نکند، با تحریم های ایالات متحده مواجه خواهد شد.

ایران یکی از موضوعات نشست ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی بود. پوتین همزمان با کسب آمادگی برای این دیدار، تلاش ها در جهت دستیابی به توافقی را آغاز کرده که عقب نشینی شبه نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه از مرز این کشور با اسرائیل را تضمین کند. این عقب کشیدن نیروها اولویت اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و از متحدان اصلی ترامپ، محسوب می شود.

ترامپ و پومپئو این مساله را مطرح کرده اند که توافق هسته ای ایران (برجام) که با لغو برخی تحریم ها علیه این کشور در ازای محدودسازی برنامه هسته ای تهران همراه بود، به شدت ناقص است چرا که در آن به رفتارهای ایران در ایجاد بی ثباتی اشاره ای نشده و این توافق به محدود سازی برنامه موشکی ایران منجر نمی شود. ترامپ در کنفرانس خبری در بروکسل مدعی شد که رفتارهای ایران به لطف اعمال فشارهای او، بهتر شده است. رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آنها اکنون با ما با احترام خیلی بیشتری نسبت به قبل رفتار می کنند. و من فکر می کنم می دانم که آنها مشکلات زیادی دارند و اقتصادشان در حال فروپاشی است، اما این را به شما می گویم: در یک نقطه مشخص آنها با من تماس خواهند گرفت و خواهند گفت بیایید به توافق برسیم و ما به توافق می رسیم.»

پومپئو قرار است روز 22 جولای در نزدیکی لس آنجلس سخنرانی ای را با موضوع «حمایت از صداهای ایرانی» برگزار کند؛ آمریکا مدعی است که سعی دارد توجه همگان را به آنچه در خفا و به نجوا در خشم از نظام ایران گفته می شود، جلب کند.

منبع: بلومبرگ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سوریه تحریم ها علیه ایران برجام خروج ترامپ از برجام تحریم های نفتی


( ۲ )

نظر شما :