پمپئو در دیدار با ولیعهد ابوظبی خواستار مقابله کشورهای عربی با ایران شد

۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۶ کد : ۱۹۷۷۷۳۶ سرخط اخبار

 وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ولیعهد ابوظبی خواستار مقابله کشورهای عربی با ایران شد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که سفر کوتاهی به امارات داشته است در دیدار با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی خواستار فعالیت ‌مشترک کشورهای عربی هم‌پیمان آمریکا برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده  ایران خواند، شد .

وی همچنین گفت که واشنگتن  تمایل دارد بحران  میان کشورهای عربی را کاهش و برای آن راه حل ایجاد کند.

 بر اساس این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی نیز به مواضع اخیر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فروش نفت و تنگه هرمز واکنش  نشان داده و نسبت به این امر هشدار داده است.

مایک پمپئو پس از این دیدار به منظور شرکت در نشست ناتو ابوظبی را به مقصد بروکسل ترک کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا دیروز(سه شنبه) نیز در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی مدعی شد که آمریکا برای مقابله با تهدیدات اخیر ایران و اشاره تلویحی به بستن تنگه هرمز و تعطیل کردن کشتیرانی بین‌المللی سناریوهایی دارد.

وی مدعی شد: همه چیز با رفتار نامناسب ایران و شلیک موشک از یمن به تمام کشورهای حاشیه خلیج (فارس) آغاز شد بنابراین سیاست آمریکا به دنبال مقابله با این امور است. در رابطه با این تهدیدات لازم است تمام دنیا بداند که آمریکا ملزم به محافظت از خطوط کشتیرانی و صادرات نفت به تمام جهان است، آمریکا از دهه‌ها پیش به این امر پایبند بوده و به پایبندی خود ادامه می‌دهد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا در جریان سفرش به سوئیس در دیدار با گروهی از ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی در مورد تلاش برای قطع صادرات نفت ایران هشدار داد: اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. نفت ایران صادر نشود، نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. اگر شما می‌توانید، این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم ابراز امیدواری و بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه تاکید کرد:یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند ، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

همچنین سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی اسران در پیامی به حسن روحانی گفت: آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.

کلید واژه ها: مایک پمپئو امارات متحده عربی ایران


نظر شما :