تلاش برای خارج کردن ایران از سوریه خیالبافی است

۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۱ کد : ۱۹۷۷۷۳۳ سرخط اخبار

تارنمای «فارن پالیسی» در تحلیلی نوشت که آمریکا به همه چیزهایی که در سوریه می خواهد، نخواهد رسید و تلاش برای خارج کردن ایران از آن کشور «خیالبافی» است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی اذعان کرد: آمریکا به همه چیزی که می خواهد نخواهد رسید اما عاقلانه آن است که قبل از آنکه دیر شود، واشنگتن از منافع باقیمانده خود حفاظت کند.
بنا به گزارش این نشریه آمریکایی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد در نشست 16 ژوئیه (25 تیر ماه) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به توافقی در مورد سوریه دست پیدا کند. عملیات فعلی نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای بازپس گیری یکی از معدود مناطق تحت کنترل معارضان این ضرورت فوری را ایجاد می کند که واشنگتن اگر در پی حفظ منافعش در این مناقشه است، باید به دنبال یک راه حل دیپلماتیک باشد. 
فارن پالیسی منافع آمریکا در این مناقشه را شامل «حفظ دستاوردها در مقابل داعش و محدود کردن نفوذ ایران در سوریه» می داند.
این نشریه نوشت: در حالی که شکست داعش تا حد زیادی محقق شده است، دولت ترامپ حالا به دنبال «خارج کردن ایران از سوریه» است. 
بنا بر تحلیل فارن پالیسی، معنای خارج کردن ایران از سوریه روشن نیست. اما بدون حضور نظامی نامحدود (که ترامپ علاقه ای به آن ندارد) این هدف باید سر میز مذاکره محقق شود. 
در ادامه این تحلیل آمده است: با پیروزی های اخیر نظام اسد اهرم های آمریکا تضعیف شده است. اما واشنگتن و روسیه هنوز فرصت هایی وجود دارند تا به راه حلی هایی برسند و بدین ترتیب منافع آمریکا حفظ شود. 
هدف روسیه آن است که «نظام دمشق تغییر نکند و آمریکا حضور نظامی دائمی در سوریه نداشته باشد.»
فارن پالیسی نوشت: باید متوجه این مساله بود که آمریکا نمی تواند خروج کامل ایران از سوریه را محقق کند. در مورد اسرائیل نیز باید گفت که این رژیم از برتری مطلق هوایی، اطلاعاتی، جاسوسی و شناسایی برای رصد کردن واحدهای مرتبط با ایران در سوریه برخوردار نیست. 
این نشریه در پایان یادآور شد: خارج کردن کامل ایران از سوریه، خیالبافی است. 
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا 10 روز پیش گفته بود که ترامپ و پوتین در دیدار آتی خود درباره حضور ایران در سوریه گفت وگو خواهند کرد.
اما پنج روز بعد از آن اظهارات، « دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با تکذیب اخبار برخی رسانه ها درباره این باره گفت: این مساله در دیدار سران روسیه و آمریکا مطرح نخواهد شد.

کلید واژه ها: سوریه ایران


( ۱ )

نظر شما :