مردم آمریکا از تصمیم ترامپ حمایت کردند

پیروزی دونالد ترامپ در مسئله کره شمالی

۲۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۷ کد : ۱۹۷۷۲۲۲ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
عکسی از این نشسست در سطح وسیع منتشر شد که در آن دو رهبر با یکدیگر دست می دادند که به معنای اعطای معشروعیت بود که با انتقاد شدید بسیاری از روشنفکران جمهوری خواه همراه بود.
پیروزی دونالد ترامپ در مسئله کره شمالی

کرت میلز

دیپلماسی ایرانی: پرزیدنت دونالد ترامپ با حسی پیروزمندانه، در کنفرانس خبری روز سه شنبه در سنگاپور گفت: "هرکسی می تواند جنگ افروزی کند، اما فقط افراد دلیر می توانند صلح ایجاد کنند."

سیاستمداری که خودش را توانا در ایجاد توافق می داند، توانست از بزرگترین لحظه ی دوره ی ریاست جمهوری نوپایش، با موفقیت بیرون بیاید – گام های اولیه ی توافقی برجسته با کره شمالی و آغاز روابط دوستانه با کیم جونگ اون.

هنوز یک سال نشده از زمانی که ترامپ، کیم را "مرد موشکی" خطاب کرد؛ اما این هفته ترامپ آغاز "رابطه ی خاص شان" را جشن گرفت.

آمارها نشان می دهد که مردم خواهان این اتفاق بودند. در نظر سنجی که انجام شد، 70 درصد از مردم آمریکا و 81 درصد از مردم کره جنوبی، معتقد بودند که دو رهبر باید با یکدیگر دیدار کنند.

اکثریت مردم آمریکا، در صورت محقق شدن هدف خلع سلاح هسته ای، خواهان بازگشت نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره هستند.

ویلیام روگر در این بررسی می نویسد: "مردم آمریکا و کره جنوبی از رویکرد های صلح آمیز حمایت می کنند."

بر اساس گفته ی شرکت کنندگان در این نظرسنجی، مسئله ی خلع سلاح، نباید تنها مسئله ی مهم این مذاکرات باشد. سیاستمداران هشیار، ترامپ و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، احتمالا متوجه این موضوع شده اند.

روگر می گوید: "اکثریت قاطع (62 درصد از آمریکایی ها و 55 درصد از کره جنوبی)، حتی در صورت اینکه کره شمالی برنامه ی هسته ای اش را متوقف نکند، ترجیح می دهند روابط دیپلماتیک ادامه داشته باشد.

در حالی که قبل از نشست، مقامات دموکرات، نگران این مسئله بودند که ترامپ تمام فرصت را در اختیار کره شمالی قرار خواهد داد.

زمانی که از پِری کمِک، که اکنون در موسسه کارنگی مشغول به کار است، پرسیده شد: "بیایید یک قدم به عقب برگردیم: آیا نشست بین ترامپ و کیم، احتمال وقوع جنگ شبه جزیره کره را کمتر می کند؟" او جواب داد: "من فکر می کنم جواب بله است."

عکسی از این نشست در سطح وسیع منتشر شد که در آن دو رهبر با یکدیگر دست می دادند که به معنای اعطای معشروعیت بود که با انتقاد شدید بسیاری از روشنفکران جمهوری خواه همراه بود.

ترامپ، مرد جوان نیرومندی که پس از مرگ ناگهانی پدر و سلف خود، به طور بیرحمانه قدرت را در کشور در دستانش گرفته بود، را "بسیار باهوش" خطاب کرد. لحن تحسین آمیز او، برای جنگ طلبان خوش آیند نبود و حامیان لیبرال تعامل بین ملت ها نیز از تمایل ترامپ برای دوستی با مستبدان، به هراس افتادند.

سناتور مارکو روبیو، در پست توییتر خود نوشت: "یک مسئله ی دیگر در مورد کیم جونگ اون این است، با این که می دانم ترامپ سعی دارد رضایت او را برای یک توافق خوب به دست آورد، کیم یک مرد باهوش نیست... او مرد عجیبی است که در هیچ دموکراسی، چوپانی گله را هم به او نمی سپردند." وی گفت:" هر توافقی که در نهایت به رفتار های بیرحمانه ی کیم پایان ندهد، توافق خوبی نیست."

ترامپ گفت در نشست درباره ی مسئله ی حقوق بشر نیز صحبت کرده اند اما در الویت دوم آنها قرار دارد.

نیت سیلور، بنیانگذار فایو ترتی اِیت، گفت: "آن قدر اقدامات محرمانه پیرامون نشست بین ترامپ و کیم وجود دارد که این مسئله ی مهم که آیا مذاکرات احتمال جنگ اتمی را کم می کند، را به حاشیه رانده است."

پومپئو، که چشم به دوره ی بعدی ریاست جمهوری دارد، تا کنون با صحبت هایش به خوبی نشان داده است که تمایلی به برقراری ارتباط با سایر کشور ها ندارد. اما اکنون با ترامپ در این پیروزی شریک است.

ادوارد کینگ، رئیس ستاد اولویت های دفاعی، گفت: "من پرزیدنت ترامپ را برای به دست آوردن این فرصت به منظور افزایش تعاملات دیپلماتیک، تحسین می کنم و به او یادآور می شوم تا زمانی که ما از یک جنگ غیر ضروری در شبه جزیره کره جلوگیری کنیم، آمریکا پیروز این ماجرا خواهد بود." وی خاطرنشان کرد: "هیچ تردیدی در مورد امنیت پایدار آمریکا وجود ندارد که قابلیت های هسته ای بالای ما، آن را تضمین می کند. اراده ی بی همتای ما در بازدارندگی، ما را برای همیشه از خطر کره شمالی محفوظ نگه می دارد."

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه ی انگلیس، گفت: "ما از نشست سازنده ی پرزیدنت ترامپ و کیم جونگ اون استقبال می کنیم. این نشست قدمی بزرگ در راستای ثبات در منطقه ای است که به رشد اقتصاد جهانی بسیار کمک می کند و هزاران تبعه ی انگلیس در آنجا زندگی می کنند و انگلیس نیز منافع مهمی در آنجا دارد."

ترامپ همچنین گفت: "من قطعا کیم را به کاخ سفید دعوت می کنم."

منبع: نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: نتیجه دیدار ترامپ و کیم دیدار ترامپ و اون پیروزی ترامپ


نظر شما :