کنایه ظریف به غرب با مقایسه گروه هفت و سازمان همکاری شانگهای

۲۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۹۷۷۱۸۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ایران با سازنده خواندن دیدارهای صورت گرفته در چین، گفت نشست سازمان همکاری شانگهای نشان داد جهان با چه سرعتی در حال تغییر است.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه دیدارهای صورت گرفته در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای را «سازنده» توصیف کرد و گفت این نشست سرعت تغییر جهان را نشان داد.

وی در توییتر نوشت: «نشست سازمان همکاری شانگهای در چین، نشان داد جهان چقدر سریع در حال تغییر است. تعهد به همکاری دارای منفعت متقابل، حمایت قاطع از برجام و رد یکجانبه گرایی.»

ظریف افزود: «رئیس جمهور [ایران] [حسن] روحانی دیدارهای سازنده ای با بسیاری از سران، از جمله دیدارهای دوجانبه پرمحتوایی با شی [جین پینگ رئیس جمهور چین] و [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] داشت.»

وزیر امور خارجه در توییت دیگری نوشت: «در حالی که اعضای گروه هفت در کبک مشغول سر و کله زدن با هم بودند و تلاش بی نتیجه ای برای راضی کردن عهدشکن ارشد داشتند، نشست سازمان همکاری شانگهای در کینگدائو جلوه ای کاملا متفاوت داشت: همکاری محترمانه میان ملت های متعهد به چندجانبه گرایی.»

نشست سران سازمان همکاری شانگهای این هفته در چین برگزار شد. ایران عضو ناظر این سازمان همکاری اقتصادی است و رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در این نشست حضور داشت. حاضران در این نشست با رد اقدامات یکجانبه، از توافق هسته ای با ایران اعلام حمایت کردند.

روابط گرم و اعلام همبستگی اعضای سازمان همکاری شانگهای همزمان با نشست پرتنش و پراختلاف گروه هفت که همزمان در کانادا برگزار شد، از سوی بسیاری از کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است.

در نشست گروه هفت، آمریکا تقریبا در تمام موضوعات از جمله تغییر اقلیمی، تجارت آزاد، توافق هسته ای با ایران، مقابله با حمایت گرایی اقتصادی و نحوه برخورد با روسیه، با ۶ عضو دیگر اختلاف نظر داشت. در حالی که آمریکا ابتدا پس از بحثی طولانی بیانیه پایانی این نشست را امضا کرد، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از ترک زودهنگام نشست، اظهارات «جاستین ترودو» درباره تجارت آزاد را «غیرصادقانه» خواند و امضای خود در بیانیه پایانی را پس گرفت.

کلید واژه ها: سازمان همکاری شانگهای


نظر شما :