ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خشم سوری های طرفدار اسد از روسیه تا توقف مذاکرات عراقی ها برای خرید اس - 400

۱۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۷۰۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر مقتدا صدر به کویت، پیشرفت مذاکرات ایران و اروپا بر سر یمن، خشم سوری های طرفدار اسد از روسیه، توقف مذاکرات عراقی ها برای خرید اس - 400 و احتمال تشکیل ائتلاف اکثریت با محوریت مقتدا صدر از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خشم سوری های طرفدار اسد از روسیه تا توقف مذاکرات عراقی ها برای خرید اس - 400

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

ادعای دیدار دیپلمات ایرانی با اسرائیلی ها

پایگاه خبری ایلاف، وابسته به جریان لیبرال عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، ادعا کرد که دیدارهایی میان مقامات ایرانی با طرف اسرائیلی بر سر جنگ مبارزه با تروریسم در جنوب سوریه به خصوص در درعا و قنیطره انجام شده است. به ادعای این پایگاه خبری در این دیدار  توافق شده است که نیروهای ایرانی و نیروهای وابسته به آن در این نبرد حضور نداشته باشند و این جنگ صرفا از سوی ارتش سوریه انجام شود. وزارت امور خارجه کشورمان این ادعا را به شدت رد کرده و آن را برآمده از تخیلات افراد مغرض دانسته است.

 

افراد وابسته به حکومت سوریه روسیه را به تروریسم متهم می کنند

پایگاه خبری ایلاف گزارش داد که شهروندان سوری طرفدار حکومت سوریه برای نخستین بار روس ها را به تروریسم و توهین به لباس فورم ارتش سوریه متهم کردند.

این اتهام ها بعد از آن بیان شد که شبکه فرماندهی پایگاه نظامی حمیمیم در سوریه فیلمی را منتشر کرد که نیروهای پلیس روسیه شماری از نیروهای ارتش سوریه را دستگیر می کنند و آنها را مورد اهانت قرار می دهند. این افراد در پی بازگشت نیروهای ارتش سوریه از مبارزه در شهرک یرموک دستگیر می شوند.

این اتفاق با واکنش تند شهروندان سوری مواجه شده است.

 

بغداد: معلوم نیست اس 400 بخریم

حیدر منصور هادی، سفیر عراق در روسیه اعلام کرد که دولت عراق هنوز تصمیمی برای خرید سامانه های موشکی اس – 400 از روسیه نگرفته است.

وی در همین رابطه گفت: «آن طور که من می دانم، الآن مذاکرات رسمی یا غیررسمی برای خرید اس – 400 در جریان نیست. فعلا این موضوع مورد توجه دولت عراق نیست.»

هادی همچنین گفت: «در حال حاضر عراق مشغول نتایج انتخابات و تشکیل دولت است و الآن موقعیت مناسبی برای شرکت در هر گونه مذاکره جدی وجود ندارد.»

 

مقتدا صدر به کویت رفت

بعد از سفر سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت به کویت روز سه شنبه مقتدا صدر، رهبر جریان صدر نیز راهی کویت شد.

به گزارش خبرگزاری نون، دفتر صدر با صدور بیانیه ای در این رابطه گفت: «صدر در چارچوب تقویت روابط اخوت میان دو کشور دوست و برادر کویت به این کشور رفته است.»

 

عصبانیت عربستان از نقش آفرینی ایران در عراق

روزنامه عربستانی عکاظ، نزدیک به حکومت عربستان سعودی ادعا کرد که قاسم سلیمانی در بغداد به سر می برد و در حال حاضر رایزنی برای نزدیک کردن دیدگاه های عراقی ها برای تشکیل دولتی هم سو با تهران است.

این روزنامه ادعا کرده است که ایران تلاش دارد با حمایت خود از نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح پارلمان بزرگ تر را با رهبری آنان در پارلمان عراق ایجاد کند.

 

احتمال تشکیل فراکسیون اکثریت با 200 کرسی

پایگاه خبری بغداد نیوز گزارش داد که به زودی فراکسیون بزرگ پارلمان عراق که شامل 200 نماینده از 329 نماینده مجلس می شود، تشکیل خواهد شد.

بنا به این گزارش محوریت این ائتلاف با ائتلاف سائرون به رهبری مقتدا صدر خواهد بود. این ائتلاف می تواند مقدمات تشکیل دولت جدید عراق را فراهم کند.

روزنامه المدی نیز در این رابطه نوشته که مساله تنها زمان اعلام این ائتلاف است و گرنه مذاکرات برای تشکیل آن به مراحل نهایی رسیده است.

 

توافق ایران و اروپا برای فشار به حوثی ها

روز سه شنبه دیپلمات های ایرانی و اروپایی اعلام کردند که دو طرف پیشرفت خوبی در مذاکرات برای پایان دادن به منازعات در یمن به دست آورده اند.

در همین رابطه روزنامه الحیات ادعا کرد که ایران موافقت کرده به حوثی ها فشار بیاورد تا آتش بس اعلام کنند و پشت میز مذاکره بنشینند.

سه دیپلمات اروپایی گفتند که مذاکرات با ایران بر سر یمن پیشرفت بسیار خوبی داشته و در جهت صحیح خود پیش می رود. یک دیلپمات که نخواست نامش فاش شود، گفت که «ایرانی ها ابراز داشتند که آمادگی دارد با حوثی ها تماس بگیرند تا از گذشته عبور کنند.» این دیپلمات تاکید کرد، «ایرانی ها قبول کردند که با حوثی ها کانال ارتباطی دارند البته این را هم گفتند که روی حوثی ها تسلط ندارند اما اعتراف می کنند که در میان آنها نفوذ دارند، و اعلام آمادگی کردند که حاضر به استفاده از این کانال ها هستند.»

 

اتحادیه اروپا دستگیری ها در مصر را محکوم کرد

اتحادیه اروپا موج دستگیری ها در مصر بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دوباره عبدالفتاح السیسی در این کشور را محکوم کرد.

مایا کوسیانسیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «افزایش دستگیری های فعالان حقوق بشری و فعالان سیاسی و مدنی در هفته های گذشته در مصر مایه نگرانی است.»

نیروهای امنیتی مصر طی روزها گذشته ده ها فعال سیاسی و روزنامه نگار از جمله حازم عبدالعظیم، مخالف سیاسی عبدالفتاح السیسی و وائل عباس، فعال مدنی و روزنامه نگار را دستگیر کردند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه کویت عراق


نظر شما :