کیهان: عده‌ای از فرط عشق به برجام، با جنازه آن زندگی می‌کنند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۷۶۶۷۶ سرخط اخبار

کیهان نوشت: پس از یکی دو روز که این جریان در شوک اولیه اقدام ترامپ مبنی بر اعلام خروج از برجام بود، به خود آمده و در نوشته ها و اظهارنظرهای خود چنان از برجام می نویسند و می گویند که اگر کسی نداند گمان می کند فتح الفتوح و آفتاب تابانی بوده است! سفسطه های مضحک و مغالطه های مهوعی به کار می بندند و خروج آمریکا از توافق را نشانه قوت آن معرفی می کنند و قیافه حق به جانب گرفته و می گویند دیدید آمریکایی ها متضرر شده بودند و ما منتفع و به همین علت از توافق خارج شدند!

این جماعت چشم خود را بسته و انگشت در گوش خود کرده اند تا نه ببینند و نه بشنوند. آنان از این سؤال ساده و البته کلیدی فرار می کنند که اگر آنگونه که مدعی هستند برجام برای ما منفعت بود و برای آمریکا ضرر، پس چرا اصرار دارند که بند غروب آن را حذف کرده و توافق را دائمی کنند؟ کدام احمقی در دنیا حاضر است معامله ای را که به ضررش بوده دائمی کند؟!

برخی نیز برای آنکه از پاسخ دادن به افکار عمومی فرار کنند، راهکار فرار به جلو را در پیش گرفته و به منتقدان برجام می تازند که مگر شما نمی گفتید ترامپ از برجام خارج نمی شود، پس چرا خارج شد؟ پس دیدید که همه تحلیل ها و نقدهایتان اشتباه بود! گویا برخی دچار ضعف حافظه شده اند و باید یک بار دیگر در کوتاه ترین و ساده ترین بیان ممکن، برجام را معرفی کنیم. ساده ترین تعریف از این توافق 159 صفحه ای که هرگز ترجمه ای رسمی از آن منتشر نشد از این قرار است؛ ایران محدودیت های اساسی و البته عمدتاً زمان داری را در فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود پذیرفت و قرار شد در مقابل آن، تحریم های تحمیلی رفع شود. حال چه اتفاقی افتاده است؟ آمریکا از برجام خارج شده و خبری از رفع تحریم نیست (هرچند زمانی هم که روی کاغذ در برجام بود، باز هم تحریم ها همین وضعیت را داشت) اما محدودیت های ایران همچنان ادامه دارد.

دولتمردان محترم کشورمان که از واکنش سخت و پشیمان کننده می گفتند، بدترین گزینه ممکن یعنی برجام بدون آمریکا را انتخاب کرده و می خواهند منافع کشور را با این گزینه تامین کنند.

حتی اگر در خوشبینانه ترین حالت، اروپا را همدست آمریکا در این خیمه شب بازی ندانیم و گمان کنیم که آنان به دنبال رفتاری منطقی و معقول با ایران هستند و می خواهند کار را با تهران پیش ببرند، اما باید بدانیم که در واقعیت چنین توانی نداشته و ندارند.

در این میان عده ای از سینه چاکان برجام ترفندی دیگر را به کار بسته اند. آنان این واقعیت ها را انکار نمی کنند و می گویند بله! برجام منفعت اقتصادی برای ما نداشت و از اروپا هم کاری ساخته نیست اما با این حال توافق به نفع ما بود و هست و باید آن را حفظ کرد. راهبرد غلط «توافق به هر قیمتی» در دوره مذاکرات، اینک به راهبرد فاجعه آمیز «حفظ توافق به هر قیمتی» تبدیل شده است.

گویا عده ای نیز از فرط عشق به برجام می خواهند با جنازه آن زندگی کنند. بیانیه دیروز دولت در سوگ و ستایش توافق، نشانه ای از این روحیات است. البته اینکه برجام از ابتدا نیز مرده به دنیا آمد و جانی نداشت که کسی آن را بستاند، مسئله مهم دیگری است که باید در جای خود به آن پرداخت.


نظر شما :