ترکیه سفرای خود را از واشنگتن و تل آویو فراخواند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۷۶۶۴۷ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه ان.تی.وی ترکیه، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه هدف از این اقدام را اعتراض به اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز مشورت با سفرای ترکیه اعلام کرد.
وی دیشب پس از پایان جلسه هیات دولت ترکیه اعلام کرد که قرار است امروز مجلس ملی ترکیه نیز جهت بررسی تحولات فلسطین، انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم اسرائیل در نوار غزه جلسه ای ویژه تشکیل دهد و دولت ترکیه نیز اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان مردم قرار خواهد داد.
وی با اشاره به دعوت به برگزاری جلسه فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل به دعوت وزارت امور خارجه ترکیه بیان کرد: کشتار اخیر فلسطینی ها در غزه را محکوم کرده و اعلام می کنیم که دولت تروریستی اسرائیل و پشتیبان آن یعنی آمریکا و سایر حامیان آنها مجبور به ترک قدس خواهند شد.
وی با بیان این که آمریکا با انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس بار دیگر تنها ماند و دیگر وجهه میانجیگرانه خود را از دست داد، اظهار کرد: رویدادهای اخیر نشان داد که آمریکا در ریخته شدن خون فلسطینی ها نقش دارد.
سخنگوی دولت ترکیه افزود: مقصر اصلی کشتار امروز بی شک دولت اسرائیل است اما آمریکا نیز به اندازه اسرائیل مسئول آن است.
بوزداغ دوشنبه خونین غزه را روزی سیاه برای مسلمانان و کشورهای اسلامی دانست و گفت: این روز در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی با بیان حمایت ترکیه از فلسطین اعلام کرد: برای حمایت از فلسطینی ها و احترام به شهدا سه روز عزای ملی در ترکیه اعلام شده است.
وی با انتقاد دوباره از انتقال سفارت آمریکا به قدس اضافه کرد: موقعیت قدس به لحاظ تاریخی و معنوی تحت ضمانت جامعه بین المللی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و قانون قرار دارد ولی تمام این تضمین ها به دست آمریکا زیر پا گذاشته و نقض شد و این اقدام آمریکا برای ترکیه فاقد اعتبار است.
به گزارش ایرنا، مقامات دولت و مردم ترکیه امروز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واکنشی کم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.
وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته با انتشار بیانیه ای کشتار فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرده و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور عنوان کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه همچنین ضمن محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلام کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، مغایر تمام قطعنامه های سازمان ملل و حقوق بین المللی است و آن را به شدت محکوم می کنیم.
روز گذشته در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنین دیروز همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 58 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از 2400 نفر از آنها نیز زخمی شدند.
به دنبال شهادت فلسطینی ها در تظاهرات دیروز در نوار غزه، امروز سه شنبه نوار غزه روز عزای ملی اعلام شد.

کلید واژه ها: انتقال سفارت آمریکا نوار غزه رژیم صهیونیستی


نظر شما :