راهکار جدید عربستان برای مقابله با ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۱۳ کد : ۱۹۷۶۰۹۷ سرخط اخبار

فرارو- عربستان در راستای مقابله با ایران، بر مسئله فلسطین تاکید کرد.


به گزارش فرارو، دیروز یکشنبه نشست دوره ای اتحادیه عرب در سطح سران در شهر ظهران عربستان برگزار شد. همانطور که انتظار می رفت، در این نشست از ایران انتقاد شد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده: "ما مداخله ایران در امور داخلی کشور های عربی را نمی پذیریم و تلاش های متجاوزانه برای برهم زدن امنیت و برافروختن فتنه فرقه ای در کشور های عربی را محکوم می کنیم. "

در ادامه این بیانیه، سران عرب، ایران را به حمایت و مسلح کردن گروه های "تروریستی" در چند کشور عربی متهم ساختند.

با نگاهی به محور های نشست اخیر اتحادیه عرب، می توان فهمید که مقابله با ایران، دستورکار اصلی آن بوده است. در نشست های اتحادیه عرب، معمولا به اوضاع همه کشور های عربی دارای تنش اشاره می شود، با این حال، همواره فقط موضوعات اندکی وجود داشته اند که نسبت به سایر موضاعات، برجسته تر می شدند. نشست اخیر هم بر همین منوال بوده است.

توجه ویژه به مسئله فلسطین و مقابله با ایران، دو محور اصلی نشست اخیر اتحادیه عرب بودند. نکته مهمی که در اینجا باید با آن توجه کرد این است که حتی محور اول این نشست، یعنی توجه به فلسطین، هم در راستای مقابله با ایران بود.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، این نشست را "نشست قدس" نامگذاری کرد. در پی این نامگذاری، عبارت نشست قدس، به کلیدواژه رسانه های نزدیک به عربستان، در پوشش اخبار نشست اتحادیه عرب تبدیل شد.

ملک سلمان تاکید کرد که "مسئله فلسطین، مسئله اول ما است و این گونه خواهد ماند". وی افزود: "همه بدانند که فلسطین در وجدان عرب ها و مسلمانان قرار دارد. "
 
تمرکز عربستان  بر فلسطین، به حدی قابل توجه بود که روزنامه سعودی الحیات، اختصاص یافتن کل نشست اتحادیه به موضوعات فلسطینی و نامگذاری آن به "نشست قدس" از سوی ملک سلمان را یک امر "غیرمنتظره" قلمداد کرد.

علاوه بر این، عربستان اعلام کرد ۲۰۰ میلیون دلار به فلسطینی ها کمک خواهد کرد. ۱۵۰ میلیون دلار از این کمک ها به اوقاف اسلامی در قدس و ۵۰ میلیون دلار به آژانس اونروا (آژانس سازمان ملل برای کمک و اشتغال پناهندگان فلسطینی در خاور دور) اختصاص خواهند یافت.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامی جنجالی، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، عربستان به خاطر موضع ملایمش در این باره، با انتقادات بسیاری مواجه شد. در آن زمان، برخی ریاض را به نادیده گرفتن مسئله فلسطین متهم کردند. حال این پرسش مطرح می شود که چرا عربستان اکنون تصمیم گرفته مسئله فلسطین را در رأس اولویت هایش در اتحادیه عرب قرار دهد؟

غسان شربل، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط عربستان، به این پرسش پاسخ داد. وی طی یادداشتی تحت عنوان "بازپس گیری ابتکار عمل و پرونده های ربوده شده" در همین روزنامه، اعلام کرد تمرکز عربستان بر مسئله فلسطین در راستای مقابله با ایران صورت گرفت.

شربل نوشت: "بارزترین رویداد نشست (اتحادیه عرب)، نامگذاری نشست به "نشست قدس" از سوی خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز بود. با توجه به آنچه گفته می شود و آنچه شایع می شود، این نامگذاری فوق العاده معنادار است. "

وی ادامه داد: "این مبالغه نیست که بگوییم هنگامی که ایران از دوره (امام) خمینی (ره) مشعل مسئله فلسطین را از دست عرب ها خارج کرد، نقش عربی در منطقه دچار پسرفت شد. ایران خود را به عنوان نگهبان حق فلسطین و مدافع آن مطرح کرد... . ناظران می دانند که نفوذ ایران به منطقه عربی، با صدای درگیری طرفدارانش با اسرائیل آغاز شد... . ایران در خلال مبارزه با اسرائیل موفق شد جای پایی در لبنان، سوریه و فلسطین پیدا کند... . ترکیه نیز برای ایجاد گذرگاهی به درون تعدادی از میدان ها و نیرو های عربی متوجه اهمیت مسئله فلسطین شد. "

سردبیر الشرق الاوسط مدعی شد: "برگرداندن مسئله فلسطین به آغوش عربی اش بر اساس طرح عربی صلح، زمینه عربی مشترکی را برای ایجاد یک استراتژی جهت مقابله با مداخلات ایران و ترکیه فراهم می کند. آیا این عجیب نیست که مثلا آینده سوریه بر روی میزی بررسی شود که هیچ عربی دور آن ننشسته باشد، در حالی که روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در آن حاضر هستند؟ "

کلید واژه ها: مسئله فلسطین اتحادیه عرب مقابله با ایران


نظر شما :