مصاحبه وایس با یک عضو گروه بین المللی بحران

جنگ اسرائیل و حزب الله محتمل است

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۰۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
که جنگ میان اسرائیل و حزب الله شکل می گیرد ، در سال 2006 هم جنگی میان شان در گرفت. فکر نمی کنم ارتش ایران وارد منازعه شود.
جنگ اسرائیل و حزب الله محتمل است

دیپلماسی ایرانی: اوفر زازبرگ از تحلیلگران مسائل اسرائیل و فلسطین در گروه بین المللی بحران است. اتاق فکری که بر روی اجتناب از جنگ تمرکز دارد.

وایس: نفوذ یک هواپیمای بدون سرنشین خارجی به درون حریم هوایی اسرائیلی در نوع خود بسیار چشمگیر است. درست است؟ آیا در این خصوص که کار ایرانی ها بوده تردیدی دارید؟

اوفر زازبرگ: قطعا، خیلی غیر عادی بود. آن ها اطلاعات اولیه را منتشر کرده اند – اسرائیل پهباد را در دست دارد. این حقیقت که ایرانی ها هنوز انکار می کنند که این هواپیمای بدون سرنشین متعلق به آنها است حکایت از آن دارد که فکر نمی کنند چیزی وجود داشته باشد که رد آنها را بزند. اما اسرائیلی ها هنوز سرگرم قطعه قطعه کردن آن هستند تا ببینند آیا می توانند به دنیا نشان دهند که این پهباد ایرانی بوده یا از طریق ایرانی های داخلی سوریه به پرواز در آمده است. اگر آن طور که اسرائیلی ها ادعا می کنند کار ایرانی ها بوده باشد، پس شاهد این هستیم که احتمالا ایرانی ها این پیام را به اسرائیل مخابره می کنند تا زمانی که اسرائیل حریم هوایی سوریه را نقض کند، دیگران هم حریم هوایی اسرائیل را نقض خواهند کرد.

وایس: ایران سر و صدای زیادی در اسرائیل دارد، درست است؟

اوفر زازبرگ: در اسرائیل این تصور فراگیر وجود دارد که ایران تهدیدی بنیادین برای نابودی اسرائیل است. از همین رو این اقدام ناگهانی، احساسات بسیاری را موجب شده است، خیلی بیشتر از چیزی که در کشورهای دیگر رخ می داد. این مساله از این منظر قابل ملاحظه است که افکار عمومی اسرائیل اینک در قبال ایران به شدت از ریسک کردن حذر دارد. این به این معنا است که برای نخست وزیر نتانیاهو اتخاذ سیاستی در مواجهه با ایران که باعث ریسک حداقلی شود دشوار خواهد بود.

وایس: به نظر پاسخ نظامی اسرائیل بازتابنده نظرشما است – تهاجمی بود و جنگنده ها تقریبا نیمی از دفاع ضد هوایی سوریه را نابود کردند. هر چند غیر عادی بود که اسرائیل به اهداف ایران حمله کند. درست است؟ آیا این موضوع شما را نگران می کند یا آن را به عنوان یک نقطه عطف می بینید؟

اوفر زازبرگ: اسرائیل بر اساس این پیش فرض وارد عمل شد که قطعا کار ایرانی ها بوده است، اما بله، اوضاع مانند نقطه عطفی است که نشان می دهد سطح درگیری میان اسرائیل و ایران در حال تغییر است. و نشان از آن دارد که اسرائیل تصمیم گرفته نه فقط به متحدان ایران بلکه به اهداف ایران نیز حمله کند ، حتی با وجود اینکه ممکن است در نتیجه این حملات و به طور خاص تلفات بالقوه ایرانی ها، وضعیت وخیم تر شود. واقعا کار راحتی است ک اینک از نزاع مستقیم اسرائیل و ایران صحبت کنیم و این احتمال چنین درگیری های در آینده در حال افزایش است. برداشت من این است که اگر ایرانی ها قصدشان این بوده که دست به کاری بزرگ بزنند، اقدام اخیر تنها شروع ماجرا بوده، و خیلی محتمل است که ما در سال 2018 شاهد آن باشیم که این رخداد صرفا مقدمه ای برای اقدامات بعدی بوده است.

وایس: گزارشی در هاآتص خواندم که ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با نتانیاهو تماس تلفنی گرفته و خواستار کاهش تنش ها شده است. آیا در این ماجرا روسیه واقعا آن قدر قدرتمند است؟

اوفر زازبرگ: چیزی که من از بیانیه روسیه استنباط کردم این است که آنها واقعا تلاش شان این است با چراغ خاموش حرکت کنند. آنها به کلیات بسنده کردند و از دو طرف خواستند تا تنش زدایی کنند. این حکایت از آن دارد که روسیه در پی این است که با هر دو طرف به همکاری ادامه دهد و سعی کنند که روابط اش را نه با اسرائیل، نه با ایران و حزب الله، و نه مشخصا با سوریه به خطر بیندازد.

وایس: آیا چشم انداز یک جنگ تمام عیار باعث نمی شود توافق هسته ای کری- اوباما بیشتر به چشم بیاید؟ هر چه نباشد تهران دیگر سلاح هسته ای در دست ندارد. درست است؟

اوفر زازبرگ: نگاه من به ماجرا این است که جنگ میان اسرائیل  و حزب الله شکل می گیرد، در سال 2006 هم جنگی میان شان در گرفت. فکر نمی کنم ارتش ایران وارد منازعه شود. اما اگر توافق هسته ای وجود نداشت و اوضاع مانند سوریه بود، برخی افراد این مسائل را به هم ربط می دادند و موقعیتی کاملا متفاوت داشتیم.

منبع : وایس / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جنگ اسرائیل اسرائیل حزب الله اسرائیل ایران


نظر شما :