مسکو به دنبال توافقی استراتژیک با قاهره

اس – 400 به چه درد مصر می خورد؟

۰۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۴۶۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر روسیه تصمیم بگیرد به هر کدام از کشورهای خاورمیانه این سامانه های پیشرفته را بدهد، مصر اولین کشوری در منطقه خواهد بود که این سامانه ها را خواهد داشت، این موشک ها مصر را در راس کشورهایی قرار خواهد داد که دفاع هوایی قدرتمند خواهد داشت.
اس – 400 به چه درد مصر می خورد؟

دیپلماسی ایرانی: مجلس فدراتیو روسیه اعلام کرد که مصر یکی از نامزدهای خرید سامانه دفاع موشکی اس – 400 روسیه است. این سامانه در حال حاضر قوی ترین موشک های دفاع هوایی را در اختیار دارد، به گونه ای که هیچ کشوری تا کنون نتوانسته سامانه ای موشکی مشابه آن بسازد.

ویکتور بونداریف، رئیس کمیته دفاع و امنیت در مجلس فدراتیو روسیه در این باره می گوید: «کشورهایی که دنبال خرید این سامانه ها هستند برای امنیت خود از سوی گروه های تروریستی و کشورهای عضو ناتو احساس تهدید می کنند.»

به گفته او «کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تلاش خواهند کرد که مثل چنین سامانه های پیشرفته دفاع هوایی دریافت کنند.»

عمرو الدیب، کارشناس استراتژیک مصری در دانشگاه دولتی روسی «نیگنی نووگورود» نیز در این باره می گوید: «از امکان دادن سامانه دفاع موشکی روسی مشهور اس – 400 به مصر صحبت شده است، این امکان وجود دارد، به ویژه که روابط مصر و روسیه در بهترین وضعیتش است.»

وی که با راشا تودی گفت وگو می کرد همچنین می گوید: «اگر روسیه تصمیم بگیرد به هر کدام از کشورهای خاورمیانه این سامانه های پیشرفته را بدهد، مصر اولین کشوری در منطقه خواهد بود که این سامانه ها را خواهد داشت، و حقیقت این است که این موشک ها مصر را در راس کشورهایی قرار خواهد داد که دفاع هوایی قدرتمند خواهد داشت.»

الدیب در ادامه می افزاید: «نباید فراموش کنیم که قرارداد بزرگ دیگری میان مصر و فرانسه در جریان است که به موجب آن مصر دو ناقل هواپیمابر میسترال با موافقت روسیه خواهد خرید، روسیه قصد دارد در بالاترین سطح حمایت تکنولوژیک از مصر به عمل آورد، فراموش نکنیم که روسیه می خواهد ارتش مصر را با سلاح های مختلف پیشرفته به ارتشی قدرتمند با سلاح های گوناگون و قدرتمند تبدیل کند، مساله ای که تضمین امنیتی برای مصر خواهد بود و در منطقه ای مثل خاورمیانه که پر از جنگ های داخلی است، سپر امنیتی برایش ایجاد خواهد کرد.»

این کارشناس مصری تاکید می کند اگر مصر عملا چنین سامانه ای را به دست آورد می تواند از مناطق حیاتی خود مثل سد العالی که اهمیت استراتژیک برای آن دارد پشتیبانی کند، و دومین و سومین ارتش را در مرزهای غربی به ویژه پایگاه نظامی محمد نجیب را تقویت کند.   

سامانه موشکی پیشرفته دفاع هوایی اس – 400 (تریموف) بر خلاف سامانه قدیمی اش اس – 300 بی ام، توانایی ویران کردن همه انواع اهداف هوایی را دارد، از جمله موشک های بالدار که به موازات سطح زمین حرکت می کنند، همچنین پهپادها و کلاهک های موشک های بالستیک که سرعت آنها به 5000 متر بر ثانیه می رسد. هیچ سامانه دیگری چنین ویژگی هایی ندارد. این سامانه پیشرفته ترین نوع سامانه در نوع خود محسوب می شود و می تواند همه نوع جنگنده را هدف بگیرد از جمله جنگنده معروف رادار گریز شبح. این سامانه توسط شرکت روسی «الماس – انتای» ساخته شده است.

منبع: راشا تودی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر روسیه اس - 400


( ۲۲ )

نظر شما :

ugd ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۸
مصر موشک اس400را برای شکست تسلط ایران بر آسمان مصر خریده است چون متحد امریکا در حمله به ایران است