ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می کند

۰۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۹۷۴۵۳۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه ، حمایت و پشتیبانی می کند" ، تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه ، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار "نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق،  با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق اظهارداشت:  باید همه تلاش ها برای تقویت بیش از پیش روابط صمیمی دو ملت ایران و عراق بکار گرفته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این کشور ، نقش و مسوولیت مهمی  در تقویت ثبات  و امنیت عراق دارد ، تاکید کرد: ثبات و امنیت ، لازمه رسیدن به توسعه و رفاه است و نباید اجازه داد این ثبات و امنیت در کشورهای منطقه ، به هر بهانه ای تضعیف شود.

روحانی با اشاره به نقش برخی قدرتها برای خدشه دار کردن امنیت و ثبات منطقه ، تقویت همکاری های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: بی تردید قدرت ها و نیروهای خارج از منطقه، دلسوز مردم منطقه نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر دستیابی به منافع بلندمدت خود هستند .

روحانی در عین حال تاکید کرد که همه اقوام در کشورهای منطقه و از جمله کردهای عراق ، باید در چارچوب قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشورها به حقوق مشروع و قانونی خود دست یابند .

رئیس جمهور همچنین با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق و استقبال از تجار کرد عراقی برای حضور فعال تر در بازار ایران گفت: ما خواهان ایران و عراقی آبادتر و توسعه یافته تر هستیم و این به نفع همه ملتهای منطقه است.

"نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار که "قباد جلال طالبانی " معاون نخست وزیر و جمعی دیگر از مقامهای اقلیم حضور داشتند ، اظهارداشت: ما همواره خواهان عراقی  واحد و یکپارچه هستیم و معتقدیم که همه طرفها باید به قانون اساسی عراق پایبند بوده و در جستجوی حل مشکلات  در چارچوب قانون اساسی باشند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با قدردانی از حمایت های بی دریغ ایران از ملت و دولت عراق بویژه اقلیم کردستان عراق در مقابل یورش تروریست های گروهک داعش، تصریح کرد: ما پیوسته قدردان کمکهای جمهوری اسلامی ایران به عراق در این مبارزه بوده و هستیم.

وی با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرحهای توسعه ای اقلیم کردستان عراق ، از استمرار فعالیت پایانه های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان عراق قدردانی کرد و خواهان تقویت همکاری های مشترک اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران  شد.

بارزانی با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق باید مرزهای دوستی و توسعه باشد ، اطمینان داد که اقلیم کردستان عراق به هیچکس اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر گونه تهدید احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و این از خطوط قرمز اربیل است .

کلید واژه ها: اقلیم کردستان


( ۱ )

نظر شما :