ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از خروج عامری از ائتلاف عبادی تا توقف تعهدات آب و هوایی آلمان

۲۸ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۴۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
خروج هادی عامری از ائتلاف عبادی، توقف تعهدات آب و هوایی آلمان، سفر هیئت عالی رتبه اقتصادی عراق به عربستان، افزایش پروازها بر آسمان عراق و احتمال کناره گیری بارزانی از انتخابات پیش روی عراق از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خروج عامری از ائتلاف عبادی تا توقف تعهدات آب و هوایی آلمان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

خروج هادی عامری از ائتلاف با حیدر العبادی

هادی عامری، رئیس سازمان بدر با صدور بیانیه ای از ائتلاف نصر در انتخابات پیش روی عراق که ریاست آن بر عهده حیدر العبادی است، خارج شد.

به گزارش سومر نیوز، هادی عامری در بیانیه خود تاکید کرده است که تمامی آن چه درباره دلایل خروج ما از ائتلاف با عبادی گفته می شود از اساس دروغ است و خروج ما از ائتلاف با او صرفا جنبه فنی دارد.

وی به جنبه های فنی این مساله اشاره نکرد اما تاکید کرد که احتمال دارد بعد از برگزاری انتخابات که قرار است در مه 2018 برگزار شود بار دیگر با عبادی دست به ائتلاف بزند.

 

ورود حکیم و صدر، دلیل خروج عامری از ائتلاف با عبادی؟

منابع خبری عراقی از جمله سومریه نیوز گزارش دادند که دعوت از سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت و مقتدا صدر برای پیوستن به ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، دلیل اصلی خروج حیدر العبادی از این ائتلاف بوده است.

عبادی در بیاینه ای این ادعا را قویا تکذیب کرد اما رسانه های عراقی همچنان اصرار دارند که این مساله عامل اصلی اختلافات میان عبادی با عامری بوده و برای همین عامری تصمیم به خروج از این ائتلاف گرفته است.

 

فشار عربستان به ایاد علاوی برای ائتلاف با همه مخالفان دولت عراق

سایت سومر نیوز گزارش داد که عربستان سعودی فشارهای شدیدی را به ایاد علاوی وارد می کند که ریاست ائتلافی را بر عهده بگیرد که در آن تمامی گروه های مخالف عراقی، حتی کسانی که متهم به همکاری با داعش و القاعده و حزب بعث هستند، شامل شود.

بنا به این گزارش عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صراحت به ایاد علاوی گفته اند که باید ضدیت با ایران و عوامل آن در عراق محور شعارهای انتخاباتی ایاد علاوی باشد.

 

احتمال کناره گیری حزب بارزانی از انتخابات عراق

وبسایت اسکای پرس گزارش داد که مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس حزب دموکرات تصمیم دارد انتخابات پیش روی عراق را که قرار است حدود سه ماه دیگر برگزار شود، تحریم کند.

بنا به این گزارش هنوز وی به جمع بندی نهایی در این زمینه نرسیده است اما احتمال بسیار دارد در نهایت از حزب خود بخواهد که در انتخابات مجلس عراق نامزدی را معرفی نکند.

گفته می شود در این رابطه فشارها روی مسعود بارزانی بسیار است.

 

توقف تعهدات آب و هوایی آلمان

نشریه الکترونیکی دیلی سیگنال نوشت که آلمان به تعهدات خود برای کاهش گازهای گلخانه ای مطابق با توافق آب و هوایی پاریس پایبند نیست.

بنا به این گزارش دولت آلمان سند چشم انداز اقتصادی ای را تا سال 2020 تنظیم کرده که مطابق با رشد اقتصادی این کشور است. در این سند چشم انداز هیچ اشاره ای به تعهدات آلمان و پروژه های عملی آن در توافق پاریس نشده است.

کارشناسان تمایل آلمان به ادامه رشد مثبت اقتصادی را عامل اصلی این بی میلی دانسته اند.

 

هزینه 1.2 تریلیون دلاری به روزرسانی تسلیحات هسته ای امریکا

کمیسیون بودجه در کنگره امریکا ارزیابی کرده است که هزینه به روز رسانی سامانه های تسلیحات هسته ای امریکا و تعمیر آنها طی 30 سال آینده دست کم 1.2 تریلیون دلار باشد.

به گزارش وبسایت المرده پنتاگون و کمیسیون دفاعی امریکا که هر دو در اختیار جمهوریخواهان است بر لزوم به روزرسانی سامانه های تسلیحات هسته ای امریکا تاکید دارند.

بنا به این گزارش، کمیسیون بودجه در کنگره امریکا پیشنهاد داده است به جای صرف هزینه به روزرسانی سامانه های تسلیحات هسته ای امریکا، آنها را از رده خارج کرده و مجددا از نو تسلیحات هسته ای مدرن ساخته شود و این پول صرف ساخت این تاسیسات هسته ای نظامی جدید شود.

 

افزایش پروازها بر فراز آسمان عراق

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که پرواز شرکت های هوایی در روزهای اخیر بر آسمان عراق افزایش یافته که یکی از دلایل آن بازگشت پروازهای هواپیمایی های عمان ایر و اردنی است.

به گزارش سومر نیوز، وزارت حمل و نقل عراق همچنین اعلام کرد پیش بینی می شود که تعداد پروازها از آسمان عراق در روزهای آینده باز هم افزایش یابد.

این وزارت خانه اخبار مربوط به کاهش پرواز از آسمان عراق بعد از انفجارهای اخیر بغداد را کذب و بی اساس خواند.

 

سفر یک هیئت عالی رتبه عراقی به عربستان

سلمان الجمیلی، وزیر برنامه ریزی و بازرگانی عراق در راس هیئتی عالی رتبه روز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر کرد.

به گزارش سایت خبری اسکای پرس نمایندگان وزارت بازرگانی و وزارت آموزش عالی و وزارت کشاورزی از اعضای این هیئت عالی رتبه عراقی به عربستان سعودی است. در بیانیه ای که از سوی دولت عراق در این رابطه منتشر شده همچنین آمده است: «رئیس هیئت اجرایی گذرگاه های مرزی، رئیس سازمان مرکزی کنترل بر اجناس، مدیر کل گمرکات کل کشور، مدیر بخش برنامه ریزی در وزارت برنامه ریزی، مدیل کل فرهنگی در وزارت فرهنگ، رئیس اداره حقوقی دفتر نخست وزیری و نماینده جمعیت هلال احمر عراق از دیگر اعضای این هیئت هستند.»

قرار است در این سفر درباره سرمایه گذاری های مشترک و توسعه همکاری اقتصادی در چارچوب تقویت روابط دو کشور مذاکرات مفصلی انجام شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: هادی عامری حیدر العبادی ایاد علاوی عراق


نظر شما :