تحلیل سالن از اسناد تازه افشا شده قتل جان .اف . کندی

بخش ضداطلاعات به قاتل مشکوک بود، اما خاموش ماند

۱۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۷۴۱۴۲ آمریکا تاریخ دیپلماسی
همچنان که اخیرا در دیلی بیست هم نوشتم دفتر آنگلتون به تاریخ 15 نوامبر 1963 اطلاعاتی از اف بی آی می گیرد مبنی بر اینکه اسوالد از مکزیک به آمریکا بازگشته است و در دالاس زندگی می کند. و باز هم آنگلتون هیچ کاری انجام نمی دهد.
بخش ضداطلاعات به قاتل مشکوک بود، اما خاموش ماند

جفرسون مورلی

دیپلماسی ایرانی: آخرین بخش از فایل های مرتبط با جان اف کندی که 15 دسامبر منتشر شدند حکایت از داستانی دارد که سی آی اِی هنوز آن را انکار می کند: لی هاروی اسوالد، فرد متهم به ترور، از سال ها پیش از آنکه به پرزیدنت کندی شلیک کند و او را به قتل برساند تحت رصد قرار داشته است.

دو فایل وجود دارد که آنچه تا امروز سی آی ای آن را پنهان نگه داشته را اثبات می کند: علاقه کارکنان آژانس ضد اطلاعات  به اسوالد، اپراتور سابق بخش رادیویی نیروی دریایی که در شوروی سابق زندگی کرده بود و در اواخر سال 1963 علنا در یک گروه هوادار فیدل کاسترو در نیو اورلئان فعال بوده است.

سایت دالاس مورنینگ نیوز گزارش داده است: "برای دهه ها، بحث فقط این نبود که اسوالد تنها عمل نکرده است، بلکه این بحث بود که اف بی آی و سی آی ای می توانسته اند او را متوقف کنند. اسناد اخیر ادله تازه ای ارائه می دهند مبنی بر اینکه او در تیررس این آژانس ها قرار داشته است.

بر اساس یادداشت هایی سنا که از حالت محرمانه خارج شده است، نوامبر 1959 تنها چند روز پس از آنکه وی از شوروی به آمریکا گریخت، سی آی ای او را تحت تعقیب قرار داده و نامه های او را می خواند. بخش رصد نامه ها که توسط رئیس بخش ضد اطلاعات جیمز آنگلتون اداره می شد از تاریخ 11 نوامبر 1959 تا 3 مه  1960 و مجددا از 7 آگوست 1961 تا 28 مه 1962 مکاتبات اسوالد را باز و مطالعه می کرده است.

سی آی ای چندین نامه از مادر اسوالد را خوانده بود، این نامه ها توسط کارکنان آنگلتون کپی و بایگانی شده است. ژوئن 1962 وقتی او به ایالات متحده باز می گردد نظارت بر مکاتبات او ادامه پیدا نمی کند.

اما اواخر سال 1963 سی آی ای به رصد فعالیت های اسوالد ادامه می دهد. یادداشتی که چندی پیش افشا شد نشان می دهد که 9 سند درباره اسوالد از سپتامبر تا نوامبر 1963 از سی آی و اف بی آی به کارکنان آنگلتون تحویل داده شده است.

این گزارش ها از فعالیت های وی در حمایت از کاسترو در نیواورلئان، دعوای او با کوبایی ها که جیره خوار سی آی ای بودند، علاقه ذاتی وی برای کتک زدن همسرش، و تماس های او با افرادی که گمان می رفت افسران اطلاعاتی شوروی و کوبا در مکزیکوسیتی هستند ابراز نگرانی می کنند.

دیوید روبارج، تاریخ نگار ارشد مسائل سی آی ای، در مقاله ای برای وبلاگ "واشینگتن دیکودد" اهمیت نظارت آنگلتون بر اسوالد را ناچیز شمرده است. او می نویسد: "تا پیش از 22 نوامبر 1963 (تاریخ ترور) دولت ایالات متحده اطلاعات کارآمدی مبنی بر اینکه اسوالد تهدید جدیدی برای رئیس جمهور است نداشته است. این روزنامه نگار و تاریخ نگار ادامه می دهد: "ارزیابی منصفانه می گوید افراد بر اساس آنچه تا آن زمان می دانستند عمل کردند و به خاطر روند اتفاقات نباید قضاوت کنیم که آنها چه کار می توانستند یا می بایست انجام می دادند."

اسناد جدید به افکار عمومی اجازه می دهد بفهند آنگلتون و دیگر مقامات ارشد سی آی ای در آن زمان چه چیزی درباره اسوالد می دانستند و زمانی که کندی در قید حیات بود اطلاعات آنها از چیزی که با همکاران خود به اشتراک گذاشتند بسیار بیشتر بود.

بر اساس رصد مکاتبات و محتوای فایل های اسوالد در اواخر اکتبر 1963، آنگلتون می توانست به همکاران خود در سی آی ای و اف بی آی بگوید که اسوالد یک چپ گرای خشونت طلب بود که در سازمان های حامی کاسترو فعال بود، در شوروی سابق زندگی کرده بود و با یک افسر شوروی که می توانسته یک آدم کش باشد در تماس بوده است. این حقایق به طور حتم می توانسته " اطلاعات ملزم به عمل" در نظر گرفته شود با این حال آنگلتون دست به هیچ عملی نمی زند.

همچنان که اخیرا در دیلی بیست هم نوشتم دفتر آنگلتون به تاریخ 15 نوامبر 1963 اطلاعاتی از اف بی آی می گیرد مبنی بر اینکه اسوالد از مکزیک به آمریکا بازگشته است و در دالاس زندگی می کند. و باز هم آنگلتون هیچ کاری انجام نمی دهد.

هفت روز بعد پرزیدنت کندی مرده و لی هاروی اسوالد به عنوان متهم اصلی در بازداشت است. اسوالد قتل کندی را انکار می کند و خود را یک "فریب خورده " می خواند.  روز بعد اسوالد توسط جک رابی، صاحب یک کلاب شبانه کشته می شود، این خود باعث شعله ور شدن سوءظن های توطئه آمیزی شد که تا امروز ادامه داشته است.

منبع : سالن / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

انتشار اولیه: شنبه 16 دی 1396 / انتشار مجدد: شنبه 14 بهمن 1396  

کلید واژه ها: آنگلتون سی آی ای 1963 اف بی آی قتل کندی قاتل کندی


( ۱ )

نظر شما :