سازمان ملل: ارتباط ایران با موشک‌های شلیک شده به عربستان تائید نمی‌شود

۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۷۳۷۲۸ سرخط اخبار

سازمان ملل اعلام کرد که پس از بررسی اجزاء باقی مانده از موشک های شلیک شده توسط حوثی ها به عربستان، تائید نمی کند که این موشک ها ساخت ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به گزارشی دست یافته که قرار است به زودی در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شود، در این گزارش آمده است: مقامات سازمان ملل که اجزای باقی مانده از موشک های شلیک شده توسط حوثی ها به عربستان را بررسی کرده اند، تائید نمی کنند که موشک ها ساخت ایران بوده امام کماکان به تحلیل این اطلاعات خود ادامه می دهند.

عربستان سعودی و آمریکا ادعا می کنند که ایران موشک ها را به حوثی های یمن داده است و آنها نیز موشک ها را در چهار نوامبر 2017 به پایتخت ریاض شلیک کرده اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت اعلام کرد که موشک های شلیک شده به عربستان در روزهای 22 ژوئیه و 4 نوامبر از ضخامتی برخوردار بودند که مطابق با موشک اسکاد است. موشک قیام گونه متفاوتی از موشک اسکاد است.

گوترش ادامه داد: این موشک ها ویژگی های ساختاری و تولیدی مشابهی دارند که القا می کند در یک نقطه ساخته شده اند اما مقامات سازمان ملل کماکان به دقت در حال ارزیابی اطلاعات و اجزاء باقیمانده در دسترس شان هستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، اما دبیر کل سازمان ملل نتیجه گیری قطعی ارائه نداده است.

یک تیم جداگانه از سازمان ملل ماه پیش پس از سفر به ریاض و بررسی محل اصابت موشک های حوثی ها و باقیمانده های آن اعلام کرد که احتمال دارد این موشک ها ساخت ایران بوده باشد.

مقامات سازمان ملل همچنین در جریان یک ماموریت حقیقت یاب به عربستان سعودی دو هواپیمای بدون سرنشین را که در یمن پیدا شده بود بررسی کردند اما ادعای سعودی ها را مبنی بر اینکه یکی از این هواپیماها ساخت ایران بوده است، تائید نکردند.

به گزارش ایسنا، مقامات کشورمان همواره ادعاهای آمریکا و متحدان منطقه ای اش مبنی بر ارسال تسلیحات به یمن را رد و تاکید می کنند که ایران اساسا امکان انتقال سلاح به آنجا را ندارد.


نظر شما :