استقبال جیبوتی از ایجاد پایگاه نظامی عربستان در این کشور

۰۸ آذر ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۵ کد : ۱۹۷۳۵۱۵ سرخط اخبار

وزیر دفاع جیبوتی با استقبال از وجود یک پایگاه نظامی عربستانی در خاک کشورش گفت: البته روابط میان دو کشور به یک پایگاه نظامی محدود نبوده و گسترده تر از اینهاست.

به گزارش ایسنا، علی باهدون، وزیر دفاع جیبوتی در گفت وگویی با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط اظهار داشت: توافقنامه نظامی میان دو کشور ابعاد بسیاری داشته و شامل کمیته نظامی مشترکی است که هر چند ماه نشست هایی را برای بررسی تحولات و همکاری های نظامی و نیز حمایت و تقویت گروه های نظامی در جیبوتی برگزار می کند.

باهدون گفت: کارشناسان عربستانی برای ارزیابی همکاری های نظامی مشترک دو کشور وارد جیبوتی شدند، همچنین دانشجویانی از جیبوتی در حال حاضر در دانشکده های نظامی عربستان مشغول تحصیل هستند.

وزیر دفاع جیبوتی افزود: ما در مرحله جدیدی از تغییرات ژئوپلتیک منطقه قرار داریم، ۴۰ سال پیش زمانی که جیبوتی استقلال یافت، جنگی در جهان میان دو گروه وجود داشت، امروز نیز جنگی به شکل دیگر وجود دارد، من پایگاه نظامی عربستان در جیبوتی را بخشی از همکاری نظامی دو کشور می دانم و از آن استقبال می کنم، این پایگاه بخشی از همکاری جامعی میان دو کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از ایجاد پایگاه نظامی عربستان مبارزه با عملیات قاچاق انسان از طریق دریاست، توضیح داد: این پایگاه هرگز راه حلی برای معضل قاچاق انسان نخواهد بود، این پایگاه چارچوبی دارد که در داخل آن فعالیت می کند و اختیارات آن در راستای مسایل ویژه ای است بنابراین زمانی که ما از همکاری نظامی صصحبت می کنیم مقصودمان همکاری استراتژیک و جامع میان دو کشور در تمامی ابعاد نظامی و نه در بخش محدودی همانند مبارزه با قاچاق انسان از دریا و مانند آن است. ما از سیستم همکاری نظامی کاملی میان دو کشور صحبت می کنیم که در راستای منافع استراتژی منطقه است.

کلید واژه ها: جیبوتی پایگاه نظامی


نظر شما :