در دیدار رئیس جمهوری سوریه با رئیس جمهوری روسیه چه گذشت؟

تشکر حضوری بشار اسد از ولادیمیر پوتین و ژنرال های روسیه

۳۰ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۳۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بر این اعتقادند که معرفی ژنرال های روسی به بشار اسد توسط ولادیمیر پوتین که در آن از واژه هایی نظیر «پایان تروریسم» در سوریه استفاده کرد، نشان از آن دارد که روسیه می خواهد به حضور نظامی خود در سوریه پایان دهد.
تشکر حضوری بشار اسد از ولادیمیر پوتین و ژنرال های روسیه

دیپلماسی ایرانی: در دیدار از پیش اعلام نشده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از سوچی و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اسد از این که با تعدادی از ژنرال ها ملاقات کرد که تصور نمی کرد در این جلسه حضور داشته باشند، متعجب شد. پوتین ضمن معرفی ژنرال های ارشدش در وزارت دفاع و ستاد نیروهای مسلح روسیه گفت: «می خواهم شما را با کسانی آشنا کنم که نقشی تعیین کننده در نجات سوریه داشته اند.»

ناظران بر این اعتقادند که معرفی ژنرال های روسی به بشار اسد توسط ولادیمیر پوتین که در آن از واژه هایی نظیر «پایان تروریسم» در سوریه استفاده کرد، نشان از آن دارد که روسیه می خواهد به حضور نظامی خود در سوریه پایان دهد.

پوتین در این دیدار به سرگئی شویگو، وزیر دفاع و ژنرال های عالی رتبه خود که در این جلسه حضور داشتند، گفت: «طبیعتا آقای اسد با تعدادی از شما شخصا آشنایی دارد. او امروز در گفت وگوهایمان گفت که اگر ارتش روسیه نبود، کشور سوریه نجات پیدا نمی کرد. ما کارهای بسیاری کردیم تا ثبات به سوریه بازگردد.»

وی سپس ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به نقطه پایانی مبارزه با تروریسم در سوریه برسیم با وجود این که روشن است که هنوز گروه هایی فعال هستند و گروه های دیگری ممکن است سر بر آورند.

خبرگزاری نووستی به نقل از رئیس جمهوری روسیه همچنین نوشت: «همچنان به اندازه کافی مشکلاتی با تروریسم در جهان، خاورمیانه و به خصوص سوریه وجود دارد. اما آن چه نکته اصلی و مهم است این است که ما عملا در مرحله پایان کار تروریسم هستیم، و ممکن است در آینده خیلی نزدیک بگوییم که مسئولیتمان را انجام دادیم.»

رئیس جمهوری روسیه سپس مضمون مذاکرات خود با اسد را به اطلاع وزیر دفاع و ژنرال های ارشد خود رساند و گفت: «امروز مذاکرات مفصلی را با رئیس جمهوری سوریه درباره تمامی جوانب مربوط به عادی سازی اوضاع انجام دادیم، از جمله اقدامات پیش رو در مسیر سیاسی. همان طور که می دانید ما در سوچی نشست سه جانبه ای با روسای جمهور ترکیه و ایران برگزار خواهیم کرد.»

وی سپس اشاره کرد: «در عین حال می خواهم بگویم اگر تلاش های نیروهای مسلح نبود، تلاش های شما و فرماندهان شما و شجاعت های شما نبود، هیچ چیز به دست نمی آمد و فرصت ها برای ورود به عملیات سیاسی فراهم نمی شد. این تلاش به مدد حضور نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و دوستان سوریمان در میدان مبارزه فراهم شد. از شما بسیار سپاسگذارم.»

بعد از آن رئیس جمهوری سوریه از فرماندهان نظامی روسیه تشکر کرد و گفت: «من مراتب احساسات خود را با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در میان گذاشتم. مراتب سلام و درود ملت سوریه را به همه ملت روسیه اطلاع دادم و تشکر ملت سوریه را از تلاش هایی که روسیه برای نجات کشور ما صرف کرد، بیان داشتم. می خواهم به طور ویژه از نقشی که نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و قربانیانی که برای رسیدن به این هدف تقدیم کردند، اشاره کنم. من بسیار خوشبختم که امروز با تک تک شما آشنا شدم و از تمامی کسانی که به طور مستقیم در عملیات نیروهای مسلح روسیه در سوریه مشارکت کردند و دستورات لازم را صادر کردند و اداره عملیات را بر عهده داشتند، تشکر می کنم.»

اسد در ادامه افزود: «دو سال پیش، وقتی که با رئیس جمهور پوتین در مسکو ملاقات کردم، مبارزه تازه آغاز شده بود. در این دو سال، موفقیت های روشنی با کمک نیروهای هوایی و فضایی فدراسیون روسیه و ارتش سوریه به دست آمده است. الآن کسی نمی تواند منکر این موفقیت ها در مبارزه با تروریسم شود. به فضل کارها و قربانیانی که تقدیم کردید و همچنین کارهایی که ارتش سوریه و متحدان ما کردند، بسیاری از سوری ها توانستند به دیار خود بازگردند.»

اسد در پایان خطاب به ژنرال های روس گفت: «الآن، به نمایندگی از کل ملت سوریه مراتب قدردانی خود را از کاری که کردید بیان می کنم. ما این کار شما را فراموش نخواهیم کرد. همچنین می خواهم شخصا از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و آقای شویگو، وزیر دفاع و آقای گیراسیموف، رئیس ستاد نیروهای مسلح برای شرکت مستقیمشان در این عملیات تشکر کنم.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ولادیمیر پوتین روسیه سوریه بشار اسد


( ۲ )

نظر شما :