گلایگی بحرین از کشورهای عربی

نشست اتحادیه عرب باب میل عربستان برگزار نشد

۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۳۳۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در روز 26 نوامبر به عمان خواهد رفت تا فرصت ها برای جلوگیری از جنگ احتمالی مستقیم با ایران یا نیروهای وابسته با آن را بررسی کند.
نشست اتحادیه عرب باب میل عربستان برگزار نشد

دیپلماسی ایرانی: نشست فوق العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در قاهره که به درخواست عربستان برگزار شد تا به ادعای آنها دخالت های ایران در منطقه و ارسال نامه ای به شورای امنیت برای برگزاری جلسه ای فوق العاده به عنوان یک گزینه بررسی شود، چندان باب میل عربستان سعودی برگزار نشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در این نشست وزرای امور خارجه کشورهای لبنان، عراق، عمان، قطر، امارات متحده عربی، سودان، الجزایر و مغرب حاضر نشدند و همه آنها به فرستادن نمایندگان خود در اتحادیه عرب به این نشست بسنده کردند. مساله ای که در رسانه های عربی بسیار مورد توجه قرار گرفت و برخی رسانه ها از خشم عربستان از حضور نیافتن وزرای امور خارجه این کشورها نوشتند.

در این نشست وزرای امور خارجه بحرین و عربستان علیه ایران و حزب الله بیانیه های شدیداللحنی را خواندند و ادعا کردند که حزب الله را شاخه ای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می دانند که فعالیت های گسترده اش در جهان عرب تهدیدی مستقیم برای امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

در بیانیه اختتامیه نیز که برای تدوین آن وزرای امور خارجه مصر، عربستان، بحرین و وزیر کشور در امور خارجه امارات متحده عربی پشت درهای بسته تشکیل جلسه داده بودند، مجموعه اتحادیه عرب موظف شد که تماس هایی را با سازمان ملل برای اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تهدیدهای ایران در منطقه انجام دهد.

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در بیانیه خود همچنین شلیک موشک از سوی حوثی ها در 4 نوامبر به فرودگاه ملک خالد ریاض را محکوم کردند. آنها همچنین در بیانیه پایانی نشست از عربستان سعودی حمایت کرده و اعلام کردند از تدابیر لازم آن برای حمایت از امنیت ملی اش پشتیبانی می کنند.

در این بیانیه اعضای اتحادیه عرب در حالی نسبت به آن چه ادامه دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه نامیده شد، هشدار دادند که لبنان و عراق از امضای بیانیه پایانی خودداری کردند.

از سوی دیگر به نظر می رسد تلاش های عربستان علیه دولت لبنان که تلاش می کرد آن را بر سر دو راهی بگذارد که میان محکوم کردن رسمی حزب الله یا اخراج از اتحادیه عرب یکی را انتخاب کند، ناکام ماند. این موضوع در این نشست علنا مورد بررسی قرار نگرفت و در بیانیه پایانی نیز هیچ اشاره ای به آن نشد.  

شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین گفت: «ما هیچ ابزار دیگری برای دفاع از امنیت خود جز ابزار کار مشترک عربی نداریم اما این ابزار نیز به نظر می رسد قابل تحقق نیست.»

وزیر امور خارجه بحرین تاکید کرد که اتحادیه عرب به نظر می رسد نمی تواند به راه حل ریشه ای برای ایستادن در برابر تلاش های ایران برای تسلط بر منطقه برسد.

وی همچنین به طور ضمنی گفت: «برخی کشورهای عربی در حوزه خلیج ]فارس[ و جهان عرب همچنان بر حفظ اتحاد خود با ایران علیه منافع عربی اصرار دارند.»

شیخ خالد بن خلیفه همچنین دولت لبنان را متهم کرد که دولتش به حزب الله اجازه می دهد که در سوریه و عراق و یمن حضور داشته باشد و به ادعای وی علیه امنیت و ثبات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کند.

در همین رابطه یک منبع امنیتی عالی رتبه مصری به روزنامه العرب گفت که تماس های غیر مستقیم رهبران مصر در روزهای گذشته با ایران برای راضی کردن آن به مراعات امنیت کشورهای عربی راه به جایی نبرده است. اما این منبع تاکید کرد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در روز 26 نوامبر به عمان خواهد رفت تا فرصت ها برای جلوگیری از جنگ احتمالی مستقیم با ایران یا نیروهای وابسته با آن را بررسی کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب بحرین


نظر شما :