سفارت چین به کلوپ ریجکت کردن ایرانی‌ها پیوسته است؟

۳۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۹۷۲۶۸۲ سرخط اخبار

ریجکت شدن ویزا اتفاقی است که بیشتر به سفارتخانه های اروپایی و حوزه شنگن نسبت می دهند، اما این بار پای سفارت چین نیز وسط کشیده شده و هدف اعتراض برخی اتباع ایرانی قرار گرفته است.

یکی از آژانس دارها که در بازار چین کار می کند، به ایسنا می گوید: تعداد ریجکتی های سفارت چین به نسبت سایر کشورها مخصوصا اروپایی ها زیاد نیست، اما وقتی فصل نمایشگاه گوانگجو می رسد، ریزش ویزای چین هم زیاد می شود.

این مدیر آژانس که برای مصونیت حرفه ای ترجیح می دهد نامی از آن در این گزارش برده نشود، روایت دیگری را از علت ریزش ویزای چین نقل می کند و می گوید: شنیده ام برخی آژانس های ایرانی دعوت نامه های نامعتبری را تحویل سفارت چین داده اند که آن ها را نسبت به درخواست های اتباع ایرانی حساس کرده است.

مسافران ایرانی برای گرفتن ویزای چین حتما باید دعوتنامه داشته باشند که معمولا شرکت هایی در چین با واسطه، آن ها را با قیمت تقریبی ۳۵ یورو صادر می کنند، برخی هم هستند که دعوتنامه های تضمینی را با قیمت بالاتری می فروشند. برخی از آژانس دارهای ایرانی که در بازار چین فعالیت می کنند، می گویند که سفارت چین تا وقتی چنین دعوتنامه ای روی مدارک مسافر نباشد، ویزا صادر نمی کند. با این حال سفیر مقیم این کشور در ایران بهار امسال در یک نشست خبری گفته بود: «از همه متقاضیان ویزای چین خواهش کنم سایت ما را با دقت بخوانند و خودشان برای ویزا اقدام کنند. گرفتن ویزای چین سخت یا گران نیست. اگر خودتان مراجعه کنید احتیاجی به پرداخت کمیسیون به آژانس ها نخواهد بود.» روایتی که دقیقا برعکس آن را متقاضیان سفر به چین نقل می کنند.

نوید مسافر چین بوده که از طریق یک آژانس ایرانی اقدام کرده بود و با وجود پرداخت بخشی از هزینه هایش، دقیقا پای پرواز با ویزای ریجکت شده اش روبرو شد.

او در تماسی که با ایسنا داشت تعریف کرد که گرفتن ویزای چین بدون مراجعه به آژانس دقیقا به خاطر دشواری صدور آن بدون دعوتنامه، تقریبا غیرممکن است.

مسافری دیگری از بابل که قرار بود سه شنبه گذشته راهی چین شود، چند ساعت مانده به پروازش در نزدیکی فرودگاه امام از ریجکت شدن ویزای خود مطلع می شود، درحالیکه آژانس گردشگری که طرف ارائه خدمات به این مسافر بوده، خود را مصون از این اتفاق می داند، حتی اگر مسافرش را دقیقا پای پرواز از سرنوشت ویزا مطلع کرده باشد.

این مسافر در تماسی با ایسنا شرح می دهد که «ما برای اینکه به چین برویم باید از یک آژانس در ایران تور بخریم که از طریق آژانسی در تهران اقدام کردیم. سه نفر بودیم که برای بلیت، هتل و ویزا، ۵۰ درصد از هزینه ی کل تور را که ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود به خواست آژانس از قبل پرداخت کردیم. آژانس مدعی بود برای سفر چین حتما باید هزینه ی بلیت و هتل کامل پرداخت شود، چون این شرط سفارت چین برای صدور ویزا است. ما برای ویزای چین بیش از ۱۰۰ دلار و برای دعوتنامه این کشور ۳۵ یورو پرداخت کردیم.

وی ادامه می دهد  قرار بود ویزا طبق گفته ی آژانس یک روز قبل و یا نهایت پای پرواز به ما تحویل داده شود که تا روز سه شنبه ۲۵ مهرماه، یعنی روز پرواز خبری از قطعیت ویزا نبود تا این که چند ساعت مانده به پرواز، درست وقتی که ما نزدیک فرودگاه امام بودیم، از آژانس پیغامی رسید که ویزاها به مشکل برخورده است. به آژانس تهران مراجعه کردیم تا علت را جویا شویم که گفتند سفارتخانه دل بخواهی ویزاها را صادر می کند و اسم شما هم در فهرست ریجکتی ها نبوده است، آن ها گفتند که پنج شنبه (۲۷ مهرماه) پاسپورت ها را تحویل می دهند، حالا هم می گویند روی این پاسپورت ها مُهر ریجکت، ثبت نشده است.

او همچنین می گوید: طبق قرارداد مکتوبی که بین ما به عنوان مسافر و آژانس وجود دارد، قرار بود در صورت لغو شدن سفر  ۱۰ درصد از مبلغ دریافت شده کسر و مابقی بازگردانده شود، اما تاکنون خبری از پول باقی مانده ما نشده است.

وی اضافه می کند: ما برای دریافت ویزای چین در کنار مدارکی چون گذرنامه با اعتبار بیش از هفت ماه، مبلغ پکیج سفر و دو قطعه عکس، گواهی تمکن مالی برای موجودی حداقل ۱۰ میلیون تومان داده بودیم که بعد از کنسلی درخواست عودت آن را کردیم، اما آژانس گفت که گواهی تمکن مالی ما را سفارت گرفته و معمولا برنمی گرداند. برای ما سوال است وقتی ویزا لغو شده چرا مدارک به صاحب اش مرجوع نمی شود!؟  

او سپس می گویدده ها تن از مسافران چین که از شهرهای مختلف ایران هستند نسبت به روند صدور ویزا به سفارت چین معترض اند و قرار است این اعتراض به صورت حضوری ابراز شود.

مدیر آژانسی که این مسافران از طریق آن برای سفر و ویزای چین اقدام کرده بود، اما تعداد ریجکتی های سفارت چین را معمولی می داند و این مشکل را خیلی حاد نمی داند و در توضیحاتی به ایسنا می گوید: ویزای چین معمولا ۱۱۰ دلار به بالا قیمت دارد که علاوه بر آن، ۳۵ یورو بابت دعوت نامه از مسافر دریافت می شود. معمولا سفارت چین ریجیکتی های کمی دارد، اما در بازه ی زمانی که مسافرانش زیاد می شود ریزش هم افزایش پیدا می کند. هر چند شنیده ام برخی شرکت های ایرانی دعوت نامه های مشکل داری را به این سفارتخانه تحویل دادند که سفارت چین هم حساس شده است. البته من این موضوع را شنیده ام و از صحت آن اطلاعی ندارم.

وی با بیان این که سفارت چین هیچ وقت علت رد کردن ویزاها را اعلام نمی کند و معمولا روی گذرنامه ها هم مُهر ریجکت ثبت نمی کند، اضافه می کند: در این دوره (از اول سال تا حالا) تعداد ریجکتی های سفارت چین خیلی زیاد نبوده، ولی متأسفانه سفارتخانه ها خود را مجاب نمی دانند که به آژانس ها درباره علت ریجکت کردن ویزاها توضیح دهند، برای همین ما اغلب مسافران را به خود سفارتخانه ارجاع می دهیم تا شاید جواب منطقی تری دریافت کنند.  

این آژانس دار همچنین درباره وضعیت این مسافران بازمانده از سفرشان نیز توضیح می دهد: به خاطر تأخیری که در زمانبدی تحویل مدارک به سفارت اتفاق افتاد، اعلام نتیجه تا روز پرواز به تأخیر افتاده بود. آژانس هم از این وضعیت اطلاعی نداشت برای همین مسافران دیر و در زمانی که به فرودگاه رسیده بودند از ماجرا مطلع شدند.

وی درباره ی علت پرداخت نکردن مابقی هزینه ها به مسافرانی که روادیدشان لغو شده نیز می گوید: ما باید هزینه ها را حساب کنیم. این روال کار آژانس ها است. البته درباره ی بلیت هواپیما چون چارتری بوده و کامل پرداخت شده باید محاسباتی نیز انجام شود. در هر حال ما پیگیر وضعیت مسافران مان که درخواست شان لغو شده هستیم.

کلید واژه ها: سفارت چین ویزای چین


نظر شما :