بحران سوریه در حال پایان است

۲۴ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۷۲۴۹۳ سرخط اخبار

سوریه درحال تغییر است، سوریه درحال بازیافتن عافیت خود است و بعد از هشت سال دردناک و سخت زخم هایش درحال بهبود است. بخشی از آوارگان درحال بازگشت به منازلشان هستند و می خواهند پناهگاه خود را بر آواره ها بسازند تا غم غربت و رنج هایش را نکشند.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی الیوم در گزارشی نوشت: چهار تحول اصلی طی روزهای گذشته در سوریه رخ داده که چشم اندازهای پایان بحران و سوریه جدید را که از بین آوارهای جنگ بیرون خواهد آمد، ترسیم می کند:

اول: ارتش سوریه با کمک هم پیمانان روس و نیروهای حزب الله شهر المیادین، از آخرین مقرهای داعش در استان دیرالزور را پس گرفت و اکنون دیگر هیچ جای پایی برای داعش در شرق این استان بجز شهر البوکمال در مرز با عراق نمانده است.

دوم: خروج بیشتر نیروهای سوری عضو داعش از شهر رقه با اتوبوس های سبز و انتقال به آخرین مقرهایشان در شرق فرات بعد از میانجیگری رهبران محلی. اکنون در شهر رقه که نیروهای سوریه دموکراتیک در شرف کنترل کامل بر آن هستند، تنها مخفی گاه های کوچکی باقی مانده که برخی تروریست های خارجی عضو داعش در آنجا متمرکز هستند و  بعد از اینکه تمامی درها به رویشان بسته شد، اکنون می خواهند تا پای جان بجنگند.

سوم: پاسخ مثبت مناطق خودگردان کردها در مناطق شمالی سوریه به طرحی که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه اخیرا آن را مطرح کرده بود و شامل پیشنهادی برای مذاکره درباره تأسیس حکومت خودگردان در چارچوب کشور سوریه بعد از نابودی داعش است.

چهارم: درخواست مقامات سوریه از ترکیه برای بیرون کشیدن تمامی نیروهایشان از استان ادلب که به این معناست که به هیچ وجه وجود نیروهای خارجی در خاک خود را نخواهند پذیرفت. این طرح رسمی سوریه و واکنش مثبت کردها به آن چشم اندازهای آینده سوریه را منعکس می کند؛ سوریه جدیدی که اصول تأسیس آن بر کثرت گرایی سیاسی و نژادی در چارچوب اصل شراکت و همزیستی و تکیه بر راهکار سیاسی و مذاکره به عنوان تنها راهکار برای حل بحران مبتنی است.

زمانی که مقامات سوریه بعد از چند روز سکوت خواهان عقب نشینی نیروهای ترکیه ای از استان ادلب شدند، برخی معتقدند که این نشان دهنده موافقت است. این به معنای این است که مقامات سوریه بیش از هر زمان دیگری به توانایی های نظامی خود ایمان دارند و حضور نیروهای خارجی را بر روی خاک خود نمی پذیرند. آن ها درباره نیت و قصد ترکیه تردید دارند به ویژه اینکه این نیروها وارد توافق و تفاهم با نیروهای هیئت تحریر الشام شده اند که وابسته به القاعده هستند.

این بهبود سریع اوضاع و حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازپس گیری حاکمیت ارتش سوریه بر تمامی مناطق کشور، بی تردید آشتی ملی و روند بازسازی را رقم خواهد زد.

مردم سوریه یا بیشتر آن ها از تجربه هفت سال گذشته و مهم ترین آن آگاهی شان از طرح ویرانگرانه آمریکا یا استفاده از برخی از مردم این کشور به عنوان ابزاری برای موفقیت این طرح، درس عبرت گرفته اند.

حمایت مردم سوریه از تیم ملی کشورشان که با وجود شرایط سخت و بازی خارج از زمین خود در مسابقات مقدماتی جام جهانی پیروز شده، نشان دهنده این است که این حمایت معنای نمادینی دارد و این مردم بزرگوار و صاحب میراث تمدنی بزرگ شایسته زندگی کردن هستند یک زندگی بزرگوارانه بر روی خاک کشور خود. آن ها شایسته این خاک هستند و می توانند خیلی سریع کشورشان را بسازند.

بله سوریه درحال بازیافتن عافیت خود است. بله سوریه درحال تغییر است. بله توطئه بزرگ در سایه پایداری درحال شکست است و واقعیت ها بر روی خاک سوریه برای همگان آشکار است.

کلید واژه ها: سوریه درحال


نظر شما :