گاف جنجالی بوریس جانسون درباره لیبی

۱۴ مهر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۶ کد : ۱۹۷۲۲۲۹ سرخط اخبار

انتقادها از اظهارات جنجالی وزیر خارجه انگلیس درباره لیبی بالا گرفته است؛ بوریس جانسون گفته است "لیبی می تواند آهنربای جذب گردشگر و سرمایه گذار باشد اما این در صورتی است که اول اجساد مردگان جمع آوری شود!"

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در جمع محافظه کارانی که در کنفرانس سالانه حزبشان در منچستر حاضر بودند با اشاره به سفر ماه اوت خود به لیبی گفت که تاجران انگلیسی خواستار سرمایه گذاری در شهر سرت هستند. او همچنین درباره "شن های کرم رنگ" و "دریای زیبا" و "جوانان با استعداد" لیبی حرف زد.

جانسون در ادامه گفت: "آنها چشم انداز درخشانی برای تبدیل سرت به یک دبی دیگر تدارک دیده اند."

او پیش از آنکه بخندد افزود: "تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که اجساد را جمع کنند."

جایگاه سیاسی جانسون همواره با اظهارات تند و تیز و جنجال شخصی همراه بوده که موجب جلب آرای مردمی شد اما همین موضوع همچنین موجب شده تا میان همکاران و مخالفان او ناامیدی ایجاد شود. اظهارنظرهای او درباره سرت، جایی که شبه نظامیان داعشی در دسامبر گذشته از آن بیرون رانده شدند، با انتقادهای امیلی تورنبری، وزیر خارجه دولت سایه مواجه شد.

تورنبری که از قانونگذاران حزب کارگر است، گفت: برخورد بوریس جانسون با کشته شدگان و شوخی او با آن، پیش از آنکه تاجران انگلیسی بتوانند این شهر را به یک تفرجگاه ساحلی تبدیل کنند، به صورتی باور نکردنی سنگ دلانه، درشت گویی و ظالمانه است.

او افزود: زمانی فرا می رسد که لازم است مسخر کردن تمام شود چرا که اگر بوریس جانسون گمان می کنم اجساد آن سربازان دولتی شجاع و آن غیرنظامیان بی گناه که در سرت کشته شدند یک موضوع جالب برای شوخی کردن است، پس دیگر جای او در وزارت خارجه نیست.

سفر جانسون به سرت، طرابلس و بنغازی اولین سفر یک وزیر خارجه انگلیس به لیبی از سال ۲۰۱۱ است؛ زمانی که قذافی در جریان شورش تحت حمایت ناتو سرنگون و کشته شد.

جو اسوینسون، رئیس روابط خارجی لیبرال دموکرات های انگلیس هم گفت جانسون مهارت های دیپلماتیک لازم برای ایفای این نقش را ندارد و از ترزا می، نخست وزیر انگلیس خواست تا او را اخراج کنند. او گفت: این اظهارات به شدت بی احساس درباره مساله ای به این مهمی مدرک دیگری است که نشان می دهد بوریس مناسب این شغل نیست. ترزا می باید پست او را بگیرد و اخراجش کند.  

جانسون بعدا در توئیتر به دفاع از خودش پرداخت و افراد "ناآگاه و ناآشنا به لیبی" را متهم کرد که با "واقعیت خطرناک در سرت بازی سیاسی" می کنند. او نوشت: واقعیت این است که با توجه به تله های انفجاری ای که کار گذاشته شده، کار جمع آوری اجساد شبه نظامیان داعشی سخت تر شده است. به همین دلیل است که انگلیس نقش مهمی در روند بازسازی ایفا می کند و به همین دلیل است که من دو بار در حمایت از لیبی به آنجا سفر کردم.

کلید واژه ها: جانسون سرت بوریس جانسون


نظر شما :