وزارت امور خارجه کلینتون متهم ردیف اول است

فرصت ترامپ برای اصلاح اشتباهات بنغازی

۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۲۱۷۰ اخبار اصلی آمریکا
درحالی که پنج سال از ماجرا گذشته است، پیامدهای قانونی این حمله پنهان مانده و دسترسی به اطلاعات سخت است.
فرصت ترامپ برای اصلاح اشتباهات بنغازی

دیپلماسی ایرانی: حالا پنج سال شده است که تروریست ها به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی لیبی حمله کرده اند. چهار آمریکایی در حمله 11 سپتامبر 2012 کشته شدند. در حال حاضر دولت موقت لیبی در حال بررسی مجدد بازگشایی بنغازی به روی کنسول گری های خارجی است. اما دشوار است که تصور کنید دولت های خارجی عجله ای برای بازگشت به بنغازی داشته باشند. تا سال 2013، زمانی که حکومت قانونی و منظم در شهر به طور کامل سقوط کرد دیگر هیچ دیپلمات خارجی ای در شهر باقی نماند.

درحالی که پنج سال از ماجرا گذشته، پیامدهای قانونی این حمله پنهان مانده و دسترسی به اطلاعات سخت است. در حال حاضر هیئت منصفه دادگاه فدرال واشنگتن دی سی برای محاکمه احمد ابوختالا تنها تروریست دستگیر شده در این حمله تشکیل شده است.

در عین حال مصاحبه های اخیر نشان می دهد که سیاست دولت اوباما در قبال لیبی تا چه حد نادرست بود و مسئولیت ناپذیری وزارت امور خارجه هیلاری کلینتون تا چه حد کارمندانش را در معرض خطری مرگبار قرار داد. در اوایل ماه جاری، برد اوونز و جری تورس از مرکز راهبردهای پیشرفته تورس ادعا کردند که وزارت امور خارجه کلینتون بعد از 11سپتامبر 2012 به آنها گفته است که درباره اطلاعاتشان از وضعیت امنیتی در بنغازی سکوت کنند.

این شرکت که در آگوست 2012 از بنغازی بیرون آمد معتقد است که سرویس های اطلاعاتی وزارت امور خارجه درباره امنیت کارکنان این وزارتخانه از دست عناصر القاعده و سایر گروه های تروریستی کاملا فریب خورده بودند در حالی که شهر به طور کامل در اختیار تروریست ها بود. سفیر کریستوفر استیونس در ایمیلی به تاریخ جولای 2012 وضعیت را بدتر توصیف می کند و حداقل خواهان 13 نگهبان مسلح برای حفاظت از کنسولگری است و این درخواست توسط وزارت امور خارجه رد می شود.

مرکز راهبردهای پیشرفته تورس، امنیت سفارت های مختلف ایالات متحده در سراسر جهان را تامین می کند. اما در مورد بنغازی این وظیفه بر عهده یک شرکت کوچک بریتانیایی به نام گروه کوه آبی بود که مقر اصلی آن در ولز قرار دارد. این شرکت در وظیقه خود برای تامین امنیت و مراقبت از کارکنان سفارتخانه به طور کامل شکست خورد و حتی محافظان سفارت در زمان حمله اسلحه به همراه نداشتند. مرکز تورس زمانی به کار فراخوانده شد که دیگر خیلی دیر شده بود. به گفته اوونز و تورس در روزهای پس از حمله 11 سپتامبر دو نفر از سوی وزارت امور خارجه با افسر جان ویسنتینر ارتباط برقرار کردند و از او خواستند تا درباره چیزهایی که می داند سکوت کند.

حتی پس از وقایع غم انگیز بنغازی در آنها خواسته شد تا سیاست های حفاظتی و نحوه کار نگهبانان سفارت را بدون مشکل دانسته و تایید کنند. اوانس و تورس می گویند که آنها از ترس از دست دادن سایر قراردادهای خود از آن زمان تا کنون ترجیح دادند که موضوع را مسکوت نگه دارند. اما حالا دولت ترامپ بر سر کار است و رکس تیلرسون آمده تا اصلاحاتی را در وزارت امور خارجه انجام دهد. اکنون فرصتی برای پاکیزه کردن اشتباهات پرسنل این وزارتخانه و رسیدگی به اشتباهات فاجعه بار کلینتون در بنغازی فرا رسیده است. اشتباهاتی که تا پیش از این روی آنها سرپوش گذاشته می شد.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: بنغازی تورس دونالد ترامپ هیلاری کلینتون باراک اوباما لیبی


نظر شما :